vrijdag, oktober 24, 2014

Vlot uitgelegde manieren om groente te verbouwen

De NTR academie gaf gisterenmiddag een uitzending die vlot gegeven was en boordevol informatie in een 21 minuten tijd.  Kijk hier de uitzending terug.

Of je nu een balkon, of eigen tuin hebt, je ziet in dit programma dat je altijd iets kunt verbouwen.
Gemakkelijke groenten, zoals rucola, pluksla, snijbiet, andijvie en bonen. Dat klopt, dit zijn makkelijk te telen groenten.

Als je net gezaaid hebt, moet je vaker water geven. Je kunt er vliesdoek overheen leggen, zodat je dat  water geven wat  kunt uitstellen.
Voor volgend jaar heb ik wat stukken glasgordijn op de kop getikt van Marktplaats die ik aan elkaar heb genaaid. Duurzamer dan vliesdoek. Vliesdoek gaat niet langer dan 1 seizoen mee. Ik hoop dat het goed uitwerkt.

Nog een goed advies, begin klein, dan kun je zien of het je bevalt. Het kost natuurlijk tijd.
Voor de hierboven genoemde groenten heb je niet zoveel tijd nodig.

Ze noemde ook courgettes, maar in mijn beleving nemen die  meer tijd in beslag. Als het te koud is, groeien ze niet goed en met teveel regen heb je al snel meeldauw. Afgelopen seizoen was perfect, maar vorige zomer was het te koud. Als het warm is, moet je vaak water geven. Courgettes zijn echte waterbommen.

Ik werd gebeld op de moestuin, dat deze uitzending op tv was en dat ik moest kijken.  Gisteren oogstte ik twee spitskolen, twee kroppen andijvie en ik nam de laatste kleine pompoen mee naar huis.
Ik ben al begonnen met spitten, voor eind november hoop ik klaar te zijn. Ik hoop dat het komende winter gaat vriezen, dan wordt de gespitte grond vanzelf mooi klein.

Mocht je volgend jaar gezonder willen eten en geld besparen, probeer de adviezen van de NTR uitzending uit.

Ik heb dit jaar (meer tijd) zaden gewonnen van peultjes, stokbonen, courgettes, pompoenen, lathyrus, krop sla, lange goudsbloemen en bieslook.
Omdat ik nu begonnen ben met het maken van compost, hoop ik dat de kosten voor volgend jaar lager zullen zijn.
Misschien nog wat gedroogde koemest en een zak kalk enz enz.

Nu is het herfst en heb ik voor de tweede keer overdags de econoheat aangezet in de woonkamer. Het is behaaglijk. Ik leg me er maar bij neer, dat thuis zijn meer energie kost. Gelukkig liggen er 8 zonnepanelen op het dak.

5 opmerkingen:

  1. bedankt voor de tip. Ik heb net die uitzending bekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer goede tip, bedankt daarvoor! Ik ben recentelijk zeer enthousiast geworden in het zelf verbouwen van groenten en hier heb ik echt iets aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, deze zocht ik net. bedankt voor het posten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga direct beginnen hiermee, dit heeft me echt geïnspireerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hele handige tips. Ga ze toch eens proberen, ben benieuwd of dat het bij mij thuis wel goed blijft. Op de een of andere manier gaan al mijn groenten kapot.

    BeantwoordenVerwijderen