woensdag, oktober 22, 2014

We hebben meer vertrouwen in de economie en we kopen meer


We besteden meer dan de laatste jaren het geval is. Waarom dit zo is, weet men niet. Maar we trekken vaker de knip open.

Zoals het FD schreef, het komt voor veel winkeliers te laat. Ik hoopte eigenlijk dat we voortaan veel meer bewust zijn van de uitgaven.

Het CBS vertelt ons dat we meer kopen en ook vertelt het CBS  ons dat ons vertrouwen is toegenomen tot boven nul.

Dat is heel wat, want jet laagste peil was >-40 begin 2013.De daling verliep langzamer dan de stijging. 

En dat vertrouwen is dus prima voor de economie, we kopen meer. Ik hoop dat we duurzamer gaan kopen. Dat er minder troep gefabriceerd wordt enz.
Ik kan voor mezelf niet zeggen dat ik meer consumeer, ik leef gewoon verder en ik geniet toch wel. Ik besteed meer aan uitjes. Want vrije tijd, kost gewoon meer geld aan uitjes. Meer benzine enz.

Gisteravond collecteerde ik voor het Oranjefonds bij 's lands grootgrutter in een winkelcentrum in het centrum van de stad. Alle winkels waren dicht, behalve die van AH.
Ik dacht vooraf dat er hooguit een paar mensen zouden shoppen.

Dat was niet zo. Best veel mensen. Een vrouw die met de auto was aangekomen en zo te zien, zou wat extra beweging niet slecht zijn, vertelde me dat ze bij de voedselbank liep.
Vreemd dacht ik, want je hebt een statiegeldfles van een waterfles bij je.

Die vele mensen kochten maar weinig voedsel. Een enkeling had een kar vol en ging direct door naar de parkeergarage.

Niet alle mensen moeten hetzelfde zijn als ik, maar in mijn beleving is het zo, dat wanneer je vaker naar de supermarkt gaat, dat je meer koopt dan je van plan bent.

Vanmorgen vertelde iemand me, dat hij iedere ochtend een stukje fietst en dagelijks boodschappen doet in de supermarkt. Het is een man, weinig kans dat hij meer meeneemt dan wat hij nodig heeft, zo bleek uit het boek de Supermarktleugen. Hij deed dat omdat hij zo vaker een praatje kan maken. Het is geen eenzame single, maar een pensionado met vrouw, kinderen en veel kleinkinderen, waarvoor ze momenteel niet zo vaak meer hoeven op te passen.
Bovendien doet hij regelmatig vrijwilligerswerk.

Het was een leuke beleving. Het collecteren deden we met zijn vieren. 


4 opmerkingen:

  1. Ik citeer: "Een vrouw die met de auto was aangekomen en zo te zien, zou wat extra beweging niet slecht zijn, vertelde me dat ze bij de voedselbank liep.
    Vreemd dacht ik, want je hebt een statiegeldfles van een waterfles bij je."

    Wat 'n vooroordelen! Wie zegt dat die mevrouw niet ziek is en dat ze daardoor niet veel kán bewegen?
    En waarom is het vreemd dat ze 'n statiegeldfles van 'n waterflesje bij zich heeft? Wie weet heeft ze wel boodschappen gekregen van iemand en dat ze nu daardoor dat flesje bij zich heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Hetiszoals het is.

    Fijn dat je reageert op een detail van het blog. Een blog mag ook persoonlijke opvattingen bevatten. Dit is mijn persoonlijke mening.
    Het staat een ieder vrij om persoonlijke opvattingen te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb altijd een beetje moeite met het woordje we en de gemiddelde nederlander in onderzoeken en dergelijke ,want dat gaat meestal toch maar over een beperkte groep mensen.dus wie zijn die we en die gemiddelde nederlander eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, goed gezegd. De Nederlander bestaat niet was ook zo'n gezegde.
    De economie bijvoorbeeld. Honderden voorbeelden.
    Bewust uitdagend het woord we geplaatst, omdat in de kranten zo de lof werd gezongen over het optimisme van de consument.
    Ik vond het te algemeen en daarom werd deze zin de kop van het verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen