donderdag, oktober 02, 2014

WOZ waarde wordt in 2015 openbaar gemaakt

De Vereniging Eigen huis heeft bereikt dat de waarde van woningen vanaf volgend jaar voor iedereen bekend wordt. Dat is prettig wanneer je een woning wilt kopen en het geeft voor de kopers van jouw woning zekere informatie. Ook prettig wanneer je de waarde van vergelijkbare woningen wilt weten. Mogelijk kun je dan beter bezwaar indienen bij de gemeente over jouw woning.

Vanaf 2015 kun je per keer slechts 1 keer de waarde van een woning bekijken. Dat is dan wel weer erg benauwd.

Een paar jaar terug bekeek ik alle woning informatie van een Engelse software developer die een paar maanden de gastenkamer bewoonde, omdat hij hier dichtbij werkte. Alles was zichtbaar. De woning op Google maps natuurlijk, maar ik kon ook zien, wanneer en tegen welke prijs hij zijn woning had gekocht. Ik hoefde daar niet voor te betalen, ik hoefde geen moeilijke trucjes uit te halen. Gewoon zichtbaar op internet. Simpel.

Zo ruim wordt het niet in Nederland. Ik vind het prima, dat die informatie openbaar wordt. Immers, zo heb je transparantie.

3 opmerkingen:

  1. Dat is denk ik inderdaad wel goed. Wel apart dat je maar één keer kunt inzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via kadasterdata.nl is ook al min of meer vergelijkbare info in dit opzicht verkrijgbaar, zoals de koopsom (+ datum) bij de laatste overdracht en een modelmatige WOZ-waarde. Er zijn wel enige kosten aan verbonden als je de info opvraagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Stapstories, ooit vroeg ik de waarde op van een vrijstaand huis bij Kadasterdata. Ik wist dat het huis goed onderhouden was.

    Komt Kadasterdata met een heel andere informatie, slecht onderhouden, omvang van het huis klopt niet. Leek wel of ze een heel ander huis bedoelden.

    Mijn geld ontving retour. Heb naar aanleiding van deze situatie niet zoveel vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen