donderdag, november 06, 2014

De energierekening, zonnepanelen en bijverwarmen

De econoheat als bijverwarming daar gingen mijn zuinige haren van overeind staan. Ik wilde graag twee zonnepanelen extra bovenop de acht panelen die ik al heb. Door plaatsgebrek dan maar aan de gevel, om die bijverwarming te compenseren.

Vorige week zag ik dat mijn verbruik precies 0 was, eind oktober. Maar de winter komt er aan en ik tobde nog even wat verder.
Stel dat ik in de zithoek de daar dit jaar geplaatste econoheat van 400 watt zes uur per dag zou branden. Wat dan? Het zonnepanelen bedrijf voor het terug ontvangen van de btw loopt af per 31 december. Als ik ze het laatste kwartaal zou laten plaatsen, kan ik de btw nog verrekenen.

We spraken er over in het riante vakantiehuisje, totdat er eindelijk het kwartje viel, de heffingskorting van 386 euro. Zomaar cadeau, net als iedere andere klant van een energiemaatschappij.  De heffingskorting op de energiebelasting die we betalen.

Ik maak me niet meer druk. Geen zonnepanelen er bij. Deze winter heb ik het lekker warm in de zithoek hoop ik. Ik weet niet of het voldoende is, maar desnoods plaats ik er nog een tweede bij.


Update: 13-11-2014. In mijn geisoleerde huis lukte het om de tenperatuur in de kamer op 20 graden te krijgen, terwijl de cd op 15 graden stond. De zon scheen niet. Het werd 20 graden.
Toch gelukt. Snel ging het niet, duurde een uur. Missie geslaagd.

8 opmerkingen:

  1. Hoi, bevalt het dus goed in een grotere ruimte,
    Zet jij de verwarming er ook bij aan of alleen econoheat, ik twijfel erover, om minder verwarming te gaan gebruiken nl, maar best nog duur, dus wil eigenlijk van tevoren weten of het werkt...
    Onze woonkamer is ong 28 vierk meter, zithoek ong tien.
    Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, het bevalt, maar het duurt langer voordat het echt behaaglijk is. Het is natuurlijk een open ruimte.
    De econoheat hangt boven de bank, in verband met rmuurruimte tekort. Boven de bank dus.
    Ik vergelijk het met een haard, als je dicht bij een haard. Dat verwarmt ook plaatselijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor totaal 38 M2 zal je er wel een aantal nodig hebben stuk of 3 zeker wat hoofdverwarming betreft, zie gegevens fabrikant.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anopniem, helemaal mee eens. Bij mij blijft de cv op 15 graden staan. Het is nogmaals een bijverwarming.
    Zou ik mijn buitenmuur volhangen met panelen, zou ik in huis veel meer econoheats hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Regeling btw terug voor zonnepanelen stopt toch niet eind dec., of bedoel je daar wat anders mee? Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anne, je bent verplicht een jaar kleine ondernemer te zijn en per kwartaal 10 euro over te maken aan BTW.
    Daarna stopt hett, als je dat hebt aangegeven bij de belastingdienst inzake kleine ondernemers regeling.
    Dan is alle afdrachht en btw aangifte ten einde.
    Meer informatei Milieu centeaal website. Stap voor stap uitgelegd hoe dat werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Snap het nu, we hebben er vanmiddag 1 gekocht en hangt nu in zithoek
    Vanmi was het maar 14 gr in zithoek, nu na 2 uur aan al 16. Voelt behaaglijk
    Wij leven in keuken vnl, daar staat de zon op, ovenwarnte, lich,warmte, daar was het vanmi 19. Gr, dan doe ik verw. Niet aan
    Ben benieuwd hoe het verder bevalt, dank voor je
    Antw, anne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anne, twee graden maar. Ik moet er ook dicht bij blijven zitten. Kan ook zijn dat die te hoog staat, warmte gaat naar boven.

    BeantwoordenVerwijderen