dinsdag, november 18, 2014

Een recept! Geroosterde boerenkool en pompoen

Pas heb ik geheel spontaan wat mensen uitgenodigd en hen een vegetarische maaltijd bereid.

Het hoofdgerecht was geroosterde boerenkool, pompoen geitenkaas met honing, walnoten en zonnebloempitten, samen  met zilvervliesrijst gekookt in de snelkookpan.

Het was lekker, zo hoorde ik. Volgens mij heb ik te weinig gemaakt, want alles ging schoon op. :-))

Geen foto's helaas, niet aan gedacht.

Het gerecht is simpel, anders had ik het niet gemaakt, natuurlijk.
Doe de boerenkool van de stelen plukken en snij het klein, maar niet zo klein als je ze kant en klaar gesneden in een zak koopt.
Snij pompoen in kleine stukjes, zo klein als je bijvoorbeeld een appel in kleine stukjes zou snijden
In een ovenschaal doe je dit alles. Ik legde de boerenkool aan één kant en de pompoen aan de andere kant.
Olijfolie, peper (zout als je dat wilt), en hussel daar de groenten doorheen.
Doe de noten er over, de geitenkaas snij je in stukjes en hierover wat honing.
Een half uur in de oven. Ik zette het op de stand 180  graden een half uur lang. Slim is het om na een kwartier te husselen. In mijn simpele keuken is het geen must.

De zilvervliesrijst serveeerde ik er apart bij.

Vooraf courgettesoep en achteraf een custardtoetje, met rode stoofpeertjes. Het is geen plicht om dit er bij te doen, maar de uitnodiging deed ik spontaan en tja, ik heb nooit toetjes in huis, wel een pak houdbare melk, custard en suiker.

Ik zei maar, als je in een restaurant eet, neem je ook niet vaak drie gangen.

Wijntje en sap van Dirk en Aldi. Klaar.

Kosten schat ik toch op 7 euro voor vijf personenen en veel werk, maar ook heel gezellig.
Boel afwas.

Voor herhaling vatbaar.

Ik schrijf niet zo vaak over koken. Volgens mij is koken zwaar overschat. Bovendien met moestuin eet ik vaak wat de moestuin schaft.
De groenten van de moestuin hebben vaak al smaak genoeg.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben toch wel blij dat je dit recept post.Zelf was ik niet op de combinatie pompoen-boerenkool gekomen, en zeker niet als ovengerecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, dank sprak de keukenprinses :-))
    Het was dat ik alleen boerenkool en pompoen in huis had, een vegetarier en stamppot is lastig.

    BeantwoordenVerwijderen