woensdag, november 12, 2014

Het nieuwe rijden met de auto

Vorige week reed ik naar Eerbeek in Gelderland. Volgens Google Maps zou de rit me 1,5 uur kosten via de rustige A15. Ik tel er automatisch een half uur bij op, omdat ik twee keer de scootersnelheid ook wel goed vind.

Voordat ik ging rijden vertelde ik dat ik er naar verwachting over twee uur zou zijn.

Bij aankomst vertelde ik dat ik liever niet teveel accijns betaal en dat ik graag rustig rijd met een prettig geluid op de achtergrond. BNR of zo.

Nou, de afkeuring die mij ten deel viel was niet gering. Hallo zeg er zijn grenzen hoor. Twee keer de scootersnelheid.

Ik dacht nog dat ik met mijn opmerking, niet teveel accijns betalen in een periode dat de benzinepompen aan de grens van Nederland te weinig omzet behalen omdat er in Duitsland of België getankt wordt geen verkeerde opmerking maakte. Maar de man in het gezelschap dacht er anders over.

Ik vroeg aan de vrouw wanneer zij voor het laatst gereden had. Ze mompelde wat. Ik denk dat ze met Sint Juttemis voor het laatst reed. Zo makkelijk als man rijdt.
Dan bries ik weer. Je moet minstens één dag per week rijden, maakt niet uit waar naar toe. Je moet je routine behouden, anders wordt het niets.

Zo heeft iedereen iets over iedereen te mekkeren. Ze mekkeren maar flink door. Alhoewel ik steeds vaker te horen krijg, dat ik het prima voor elkaar heb.
Je doet het goed, zo in je eentje. Ja, denk ik dan, ik doe het inderdaad goed. Ik heb het toch maar goed voor elkaar gekregen om op de kleintjes te letten. Alhoewel ik vaak ook gewoon lekker er van leef. Moet kunnen niet waar?

Waarom dit blogje? Ik werd geinspireerd door het blog Rentenieren op je hypotheek en de berekening van benzinekosten door gewoon 100 kilometer per uur te rijden.

Mijn eerdere blog, waar ik berekende dat het nieuwe rijden mij 8,44 euro per uur opleverde. Ik rij graag achter vrachtwagens aan. Dan rij ik tenminste gewoon 90 kilometer per uur en word ik niet opgejut door andere automobilisten.


De terugrit duurde een uur langer, omdat ik twee keer moest stoppen om een telefoontje terug te bellen. Ik heb nog steeds geen goede hands free bel ding.
Bovendien naderde ik de Randstad na vier uur 's middags en werd ik verrast op een file.

14 opmerkingen:

  1. man en ik rijden ook t liefst rustig, je rijdt er idd zuiniger door!

    kom er niet echt uit of je eigen mening nou is dat je 1x per week meot rijden of van die man ? 1x per week haal ik niet nl. ik werk vanuit huis, heb dan geen auto voor de deur, die heeft man mee, maar zou ook niet weten waar ik met mn opvangkindjes naartoe zou moeten onder schooltijd :S en in t weekend rij ik ook niet vaak. vind het zelf fijner als man rijdt al rij ik vaak wel terug als hij een biertjeop heeft. ook omdat ik sowieso al niet of weinig drink en hij wel graag een biertje drinkt. maar ook dat is niet elk weekend..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest even denken, ik weet namelijk niet hoe hard een scooter gaat haha. Met mijn Fiatje reed ik altijd iets van 90 km per uur. Het liefst achter een vrachtwagen aan. Grappig dat jij dan weer weet wat dat scheelt of oplevert per uur. Zo ver ging ik niet. Nu zonder auto scheelt het volgens mij redelijk wat. Vanmiddag zelfs met dochter in de regen terug naar huis gefietst. (Normaal ben ik alleen een mooi weer fietser). Volgende week krijgen we voor 3 maanden een auto te leen van mijn schoonouders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Dertiger, als je man doordeweeks rijdt, dan rij jij 1 dag in het weekend. Je moet je routine houden. Is mijn mening. Het staat je vrij om daar anders over te denken.

    @HetRijkeWijf, altijd leuk om dat uit te rekenen, da weet je weer waar je het voor doet.
    Een scooter met helm rijdt 45 km per uur

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij ligt het er net aan. Als ik ergens op tijd moet zijn en ik moet doorrijden, dan doe ik dat. Als ik de tijd en rust heb, dan rijd ik ook wel langzamer. Maar dan idd het liefst achter een vrachtwagen ofzo, anders voel ik me sneller opgejaagd. Bovendien vind ik dat ook gevaarlijker, zeker als je maar 90 rijdt. Als mede-weggebruiker zie je dat bijna niet aankomen als iemand niet achter een vrachtwagen zit, wat weer voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dat gevaarlijk rijgedrag. Op wegen waar je 130 mag of 120 95 km gaan rijden om brandstof te sparen. Altijd met het verkeer meerijden.

    Het zijn, in mijn ogen, altijd mensen die juist niet zo vaak rijden en zeker niet op drukke snelwegen. En die juist door hun niet meerijden met de rest van het verkeer voor brokken zorgen.

    Ben het wel helemaal met je eens dat je je rijvaardigheid op peil moet houden. Maar al te vaak laten vooral vrouwen hun man altijd rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @LLmM en Nietzomaarzoo, ja liefst achter een vrachtwagen, altijd rechterbaan.
    Niet achter een vrachtwagen rij ik meestal 100, tussen twee vrachtwagens, even inhalen en dan weer terug rechterbaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vreselijk als mensen zich niet aan de maximum snelheid houden. Op een snelweg behoor je geen 90 te rijden, maar gewoon met het verkeer mee.

    Auto's van nu zijn daar gewoon op gemaakt. Zuinig is mooi, maar er is ook zoiets als veiligheid. Ik heb een hekel aan mensen die invoegen met slaksnelheid terwijl het overige verkeer wel gewoon doorrijdt.

    Doe normaal en rij gewoon zoals het hoort.

    Overigens wel eens met dat je je rijvaardigheid een beetje moet bijhouden. Van die mutsen die niet meer durven te rijden of met zweet in de handen: ajb blijf van de weg af of neem les.

    S.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @S, ik vind je antwoord prachtig, dank. Vroeg me af, hoeveel km per jaar jij rijdt, en je bonus malus van je verzekring.
    Misschien heb je een leaseauto. Benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik rij 24.000kmpj (waarvan 20.000 woon/werk) in mijn eigen auto. Geen lease. Gewoon een moderne zuinige auto en rij schadevrij.

    S.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @S, gelijk heb je, als ik zoveel kilometer per jaar reed, zou ik ook sneller rijden.
    Ik herinner mijn grote auto waar ik in een jaar meerdere bekeuringen kreeg, omdat ik met een druk op het gaspedaal snel boven dde vijftig kilometer zat. In mijn budgetten had ik hiervoor een reservepost.

    In de spits draaide ik rustige muziek, ik wond me, net als jij, op ovedie slome rijders, sloom bij het optrekken bij de stoplichten enz.

    Ik rijd het liefste scooter, dat is net als fietsen een vrij gevoel.

    Ik rij geen woon-werk verkeer meer.

    Kortom ik begrijp je standpunt, ik rij met het verkeer mee, maar dankzij de kleine auto en het toch zo'n 7000 km per jaar scooteren, ben ik van een snelheidsfreak in een rustig mens veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik rij ook lekker 90/100 op de rechterbaan liefst achter een vrachtwagen, scheelt zoveel benzine want ondanks dar ik een kleine (oude) auto heb is hij niet echt zuinig. Ik doe het wel zo dat ik niemandi in de weg zit en het is ook altijd op rustige momenten. Gevaarlijk is dat zeker niet n zo'n opmerking dat de op de snelweg harder moet rijden is ook maar een mening. Als je goed anticipeert en niet in gaat halen met zo'n lage snelheid als de ruimte er niet is, dan is er niks aan de hand. Moeten de vrachtwagens dan ook maar naar 120? Of is dat wel geaccepteerd en niet 'gevaarlijk'? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een snelheidsfreak als je de maximale snelheid aanhoudt?

    Ik rij niet 'harder' omdat ik meer km's maak. Ik hou me aan de maximum snelheid omdat het verkeer zich gewoon aan de regels moet houden en zich aanpast aan de situatie.

    Ik rij ook niet gefrustreerd, maar gewoon rustig. Een moderne auto is gebouwd op dit soort snelheden en anticiperen kost geen inspanning.

    Iemand die met 90kmph invoegt op een snelweg waar 130kmph is toegestaan, die creert een gevaarlijke situatie. De invoegstroken in NL zijn lang genoeg om minstens tot 110-120 op te trekken en het is belangrijk dat je je aanpast.
    Dat geldt andersom uiteraard ook als de snelheid naar beneden gaat bij bijv werkzaamheden.

    Op de weg hou je je bezig met het overige verkeer en de route die je volgt. Van ondergeschikt belang is continu bezig zijn met bijzaken als hoe zuinig je kunt rijden. Als je relaxt rijdt, zou dat uberhaupt geen issue moeten zijn.

    S.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hard rijden heeft geen zin.
    Als je gewoon aan de snelheid blijft houden kom je er net zo snel als je het gaspendaal intrapt. Lekker genieten van de omgeving!
    Hahaha. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een nieuwe auto is altijd erg leuk. Lekker rondrijden en de buurt een beetje verkennen.

    BeantwoordenVerwijderen