maandag, november 03, 2014

Is dat slim, oversluiten hypotheek tijdens de looptijd?

Stel je hebt een hogere hypotheekrente voor 10 jaar vast en je kijkt verlekkerd naar de huidige lagere hypotheekrenten. Is dat dan slim om je hypotheek over te sluiten?

Ja, je hebt hoge boeterenten, waardoor je pas na vier jaar of langer voordeel krijgt. Soms is het slim. Ook als je nu een variabele hypotheek hebt, zou je toch eens kunnen overwegen of het misschien handig is om je hypotheek voor langere tijd vast te zetten. Altijd was het handig om een variabele hypotheekrente te nemen, zeker in de tijd dat de rent regelmatig zakte.

Het is niet eenvoudig om een beslissing te nemen. Ik neem hem ook niet voor je en ik adviseer je zeker niet naar een adviseur te gaan, zolang je zelf tot tien kunt tellen.

Je kunt het overzetten van je hypotheek op bereken het  makkelijk uitrekenen, wat slimmer  is.

De verwachting is dat de rente in 2015 gaat aantrekken. Je kunt wel zeggen, hallo zeg, economen weten ook niet alles, maar zeker is wel dat de rente nu op een all time low staat. Lees hier het stukje over de verwachte hogere rente in 2015.

Rentemiddeling is ook mogelijk als je de kosten voor oversluiten niet zou kunnen betalen volgens de bank, maar meestal is dat echt een sigaar uit eigen doos, ik schreef hier al eerder over.
Rentemiddeling kun je het beste niet doen, dan kun je beter een variabele rente nemen en houden.

Het stukje van Vara kassa van afgelopen zaterdag:


5 opmerkingen:

  1. Sorry maar vindt je reactie een beetje zuur.. Er zijn namelijk ook adviseurs (Zoals ik.. )die niet jagen op provisie of uurtarief en wel luisteren naar wat een klant wil.. Ik weet het is een uitzondering..

    Het is makkelijk om te zeggen dat oversluiten geld kost, maar, vertel er ook bij dat je deze kosten als aftrekpost kan opvoeren bij je belastingaangifte.. (En zelfs deze doe ik als service gratis voor mijn klanten voor het jaar van oversluiten..)

    Daarbij heb ik bedenkingen bij een programma als Kassa! Zolang de publieke omroep een verlengstuk is van de politiek heb ik daar mijn bedenkeningen bij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zolang je zelf al meldt dat je de uitzondering bent, vind ik consuminderen's blog heel keurig. Als je kunt aangeven waar we jouw soort adviseurs in de praktijk aan kunnen herkennen, kom ik graag langs als ik volgend jaar woning wil shoppen. Want ook een conmind wilt graag een deskundig adviseur (ipv een snelverdienende), daarvoor wil ik nog wel betalen. Maar zelfs onder mn financiele collega s kan ik geen tip vinden hoe de deskundig adviseurs te vinden. Tenzij je de tip meetelt zelf de cursussen te volgen.

      Verwijderen
  2. @Polisadviseur, de annuiteieten en lineaire hypotheek is in mijn ogen een standaard geval.
    In een eerdere blog schreef ik, dat je het aangifteprogramma van de belastingdienst kunt gebruiken om daar berekeningen in uit te voeren.
    Als je hebt uitgerekend hoeveel geld de hypotheek je kost, kun je uitrekenen in dat programma, hoeveel je aan rente terug ontvangt.
    Blijft over of de hypotheek te hoog wordt, daar kun je het Nibud programma gebruiken.

    Als je samen woont, dan shop je voor een verzekering, waarbij je ook kijkt naar de tevredenheidscijfers.

    Ga, dan naar de bank en vraag aan.

    In mijn ogen is alleen een onafhankelijk adviseur het beste, mijn vrienden adviseer ik altijd om naar de VEH te gaan. Om te zien of een adviseur inderdaad onafhankelijk is, kijk je op de site van de AFM.

    Het is veel werk, maar het is fijn, om te doen. Als je stevig bezig bent met de cijfers, zorgt dat voor persoonlijk overzicht.

    Hoor graag van je of je het eens bent met mijn zienswijze,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Kruidig meisje, Ik hoop dat mijn antwoord duidelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen