woensdag, november 19, 2014

Last van een contract tussen verzekeraar en het ziekenhuis

Jaarlijks heb ik een bloedonderzoek in het ziekenhuis waar in ieder geval mijn Gamma GT van de lever wordt nagekeken.
Begin 2014 ontving ik de factuur van mijn vorige zorgverzekeraar FBTO op de mat van het bloedonderzoek in 2013.

Ik dacht slim te zijn, en dit jaar liet ik het bloedonderzoek in juni te houden. Op verzoek van mijn huisarts ook de vitamine D3 en B12. De huisarts had kennelijk geen vertrouwen in een vegetarische, niet via de huisarts verkregen vitamine D3 verkrijgbare hoeveelheid.
Mijn lidmaatschap van de in haar ogen kwakzalververeniging MMV.nl zei haar niet zoveel, maar mij wel. Ik krijg daar zoveel informatie over voeding en supplementen, dat die bezorgdheid onnodig is en zo bleek het ook.

Enfin, het is nu 19 november en de factuur van Menzis heb ik nog niet in handen.

Ik ben navraag gaan doen, als consuminderaar ga ik bewust met geld om en ik hou niet van losse eindjes.

Het ziekenhuis had een contract met alle zorgverzekeraars, maar paste in juni de tarieven aan. Hierdoor moest er opnieuw onderhandeld worden met de zorgverzekeraars. 
Een aantal behandelingen zijn al goedgekeurd en daarvoor zijn contracten afgesloten, maar niet voor alle behandelingen.
Het contract tussen het ziekenhuis en Menzis is daardoor niet meer juist.
Menzis vertelde juist, dat de factuur van het ziekenhuis nog niet ontvangen was.
Het ziekenhuis vertelde dat de factuur nog niet was verzonden.

Menzis vertelde me, dat het ziekenhuis de factuur aan mij kan versturen en dan kan ik die declareren.
Het ziekenhuis kan geen aparte facturen sturen, het zijn een boel behandelingsfacturen op een rij die digitaal en op papier worden aangeleverd.

Het ziekenhuis begreep niet waar ik me druk over maaakte, immers, als ik het volgend jaar moet betalen, gaat het van het eigen risico van volgend jaar af.

Mijn eigen risico is dit jaar 860 euro en zal volgend jaar 875 euro zijn. 
Op een pilletje bij de apotheek van begin dit jaar na, is er niets gedeclareerd,
Als ik een grote behandeling had moeten ondergaan, kan ik die 860 euro makkelijk betalen.

Ik vroeg aan het ziekenhuis of de regionale DSW een goede optie is. Het maakt geen enkel verschil. De NZA (Nederlandse ZorgAutoriteit) wil dat eerder de contracten rond zijn.

Het irriteert me die losse eindjes en echt, die nieuwe tarieven in juni komen niet uit de lucht vallen. Die zijn al maanden eerder bekend, 
Ik dacht dat aannemers langzame betalers zijn, maar zorgverzekeraars zijn nog erger.

Overstappen heeft dit jaar geen zin. Het minimum taruef is 71 of 72 euro voor een basisverzekering.
Wel zag ik dat DSW buitenlandse klinieken, zoals de Helios klinieken in Duitsland in zijn pakket heeft opgenomen.
Eerder was bekend dat CZ die kosten ook vergoedde. Ik stap over naar de regionale DSW.


Gisteren maakte ik een fikse wandeling door de groengebieden van Zuid-Holland. Ik ben daar blij mee. 
De hoeveelheid kilometers waar ik nu blij mee ben, daarover zou ik vroeger mijn schouders ophalen en zeggen: hoeveel kilometer? Zeven kilometer en dat vind je geweldig! Je bent niet wijs. Dat is een blokje om. Maar ik ben er nu blij mee en wie weet kom ik ooit nog wel eens aan de 25 kilometer....... Blijven hopen, nietwaar?

7 opmerkingen:

  1. Ik vraag me af of je juist geïnformeerd bent. Ik krijg ook weleens facturen een jaar te laat, maar die facturen gaan altijd ten laste van het jaar wanneer de behandeling is geweest. Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Mia, nog eens gekeken naar de mail en dit schreven ze:
    '
    Bepalend voor het eigen risico is de datum van het laboratoriumonderzoek en dat is 17 juni 2014.
    Menzis zal dus deze kosten wanneer het eigen risico moet worden aangesproken verrekenen met het jaar 2014, ongeacht de datum van verzending.
    Naar verwachting zal de nota nog voor het einde van het jaar worden verstuurd,
    '

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En als je dan in 2015 verzekerd bent bij een andere zorgverzekeraar moet je nog declareren bij de oude. Want dat verrekenen ze niet onderling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zorgverzekeringen zijn sloom met betalen, ziekenhuizen zijn ook sloom met declareren. Ik heb dit jaar 2 rekeningen gehad van 2012. Een foutieve declaratie ook nog eens trouwens. Dus die administratie loopt aan beide kanten slecht en kost handenvol geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kreeg na het bloedprikken een rekening voor eigen bijdrage(dus niet eigen risico) van het prikken. Elke bloedtest kostte wel wat, vitamine D, ijzer, van een paar cent tot 15 euro, en daarbij het gebruik van de verpleegkundige en de ruimte waarin ik zat moes ook betaald. Totaal 90 euro aan eigen bijdrage.
    Ik durf niet meer bloed te laten prikken door deze rekening...die dus bovenop het eigen risico komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Christina, en dat mag allemaal maar. Zo kun je toch geen bedrijf runnen. Geen wonder dat ziekenhuizen financiele problemen hebben. Twee jaar.
    @Anoniem, dat heb ik niet gehad, denk ik. Ik weet het niet, ik heb slechts weinig bloedonderzoeken.
    Zou dat overal zo zijn? Bij ieder ziekenhuis? Ik zou het navragen. Negentig euro is veel. Het klopt ook niet volgens mij.
    Kun je navragen bij je verzekeraar, bij welk ziekenhuis bij jou in de buurt je dat niet hebt?
    Misschien een tweede verzekeraar? Het is overstaptijd. Goed om uit te zoeken,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zorgverzekeraar Anderzorg, dochtermaatschappij van Menzis is 66 euro per maand met max vrijwillig eigen risico. Dit is een gewone natura verzekering

    BeantwoordenVerwijderen