maandag, november 24, 2014

Mijn zwakke plek, onderhoud

Dit jaar heb ik voor mijzelf ruim 8.000 euro uitgegeven en nog is het niet klaar.

De reden voor dit onderhoud is voornamelijk, dat toen ik thuis kwam het me opviel dat het huis niet perfect was.
Ik heb dit jaar voornamelijk geïnvesteerd in duurzame spullen.

In 2010 kwam er een luifel boven de deur, een goedkope. Door de grote hoeveelheid sneeuw was hij niet meer perfect. Lelijk zeg maar.
Dit jaar kwam als eerste een wel duurzame luifel

Een akkefietje met de zonnepanelen boven de schuur. Tussen de twee liggende panelen kwam / komt water. De zonnepanelen leverancier had hier al vaak naar gekeken, de panelen twee keer maar liefst opnieuw geïnstalleerd. Ik vreesde voor mijn beton.
De man zei, dan moet er een bouwkundige naar komen kijken. Ik vroeg aan de Vereniging Eigen Huis om een bouwkundige. Die kwam en vertelde me dat het vocht lastig was, maar geen probleem opleverde voor het beton. De zonnepanelen leverancier was er ook bij. Wel zo aardig.
De onderhoudsman zette er een smalle pvc lat tussen.

De bouwkundige had nog wat tijd over en zag achter de nieuwe cv die een paar maanden daarvoor was geïnstalleerd dat daarachter een pijp aan het zweten was. Al een beetje aan het roesten. Deze pijp liep  door het plafond (mijn cv staat op de begane grond).
Ik schrok, dus deze werd gerepareerd. De CV installateur die kennelijk een oogprobleem had bij het installeren van de CV, want niet gezien, begon direct te vertellen dat dit niet in het onderhoudsabonnement zat. Ik bleef iedere keer mijn vraag herhalen: "Hoe lost u dit op".
Nou ja, ik ben niet blij met deze installateur, ook al omdat hij een VR ketel installeerde in plaats van een HR. Ik had notabene al een paar jaar terug gevraagd, hoe een HR ketel geïnstalleerd kon worden. Sterker nog, of er een HR ketel met WTW geïnstalleerd kon worden, zodra de VR CV ketel kapot ging. Alles kon, zo beloofde hij. Het is al de derde installateur die ik nu verslijt. Ik heb nog niet gehoord, dat er een betere is, in mijn directe omgeving.

Ik heb mijn slaapkamer verbeterd met nieuwe overgordijnen van Kwantum, en een nieuwe boxspring. Wat slaapt dat lekker.
Stopcontact en vrieskist in de schuur voor de moestuingroenten.
Het stoomstrijkijzer begaf het, en ik kocht een stoomgenerator. Een tijd besparende stoomgenerator, voor het strijkwerk van de lakens. Die strijk ik terwijl die op de bedden liggen. Het gaat zo goed, dat ik mijn eigen kleding ook maar op de bedden strijk.
Voor mij was het belangrijkste dat de slang net zo lang was als het bed. Uiteindelijk koos ik de Philips van Bol.com met een prijs van 140 euro minus 1 cent.. De meest aanbevolen generator met een slang van 1,7 meter.  Het strijken lukt prima. Veel vlotter. Klik op de stoomgenerator en je komt uit bij de stoomgenerator op Bol.com
 Stoomgenerator

Verder nog wat geaarde stopcontacten er bij, mijn benedenkamer werd gewit een tuinbank waarvan de bewerkte ijzeren poten en uit de laat 19e eeuw afkomstig. Mooi bewerkt, laten stralen en spuiten, Uiteindelijk geen hardhouten planken er over, maar geschilderde mdf planken.

Nog wat kleine werkjes, zoals een stoomreiniger, van een cadeaubon van 100 euro plus nog wat gekocht en werd in de schuur opgehangen. Hij mag er 1 keer per jaar uit.

Ik dacht dat ik nu wel klaar was met het onderhoud, maar nu komt er een kabel vanaf het modem naar de computerkast en ook een tv kabel. Ik wil ze mooi weggewerkt hebben.

Vanwege al het onderhoud, heb ik mijzelf een rode Frresh 'n Rebel Rockbox #2 BT Speaker Roo cadeau gedaan. Nu draait deze speaker op de achtergrond met muziek van Spotify.naar deze muziek. Lekker.




Morgen maak ik de renteloze lening van 3.711 euro  voor de Toyota Aygo die bijna twee jaar terug op mijn naam kwam te staan over.

Nog zijn mijn zakken niet leeg. De reden? BTW teruggave zonnepanelen dit jaar. Belastingteruggave over het Turkse gebit.
Maandelijks de ABP 10% deeltijd pensioen op de spaarrekening en nog wat gelden zo her en der.
Kortom ik heb een ruim spaarsaldo.  Ruimer, dan toen ik mijn huis fervent aflostte. Ik zou zo weer direct betaald een nieuwe Toyota Aygo kunnen kopen.

Ik reserveer maandelijks 2% van de verkoopwaarde van het huis op een spaarrekening. Het was dit jaar niet genoeg.


5 opmerkingen:

  1. Al dat onderhoud is natuurlijk niet weggegooid geld. Het is een investering in je huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onderhoud is toch nodig, het is vaak voordeliger dan de boel de boel laten en dan alles moeten herstellen. En fijn dat je ondanks alles dan in ieder geval niet blut bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @VlijtigLiesje, klopt natuurlijk, ik zou meer in mezelf moeten investeren denk ik.
    @LLmM, soms denk ik, het enige dat ontbreekt zijn gouden kranen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De kosten zijn inderdaad aan de hoge kant, achteraf kan je er wel weer van genieten en iets meer rust krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Niek, idd. Ik ben blij met het mooie onderhoud.

    BeantwoordenVerwijderen