maandag, november 10, 2014

Moestuin seizoen is ten einde

De tuin is gespit met de spitriek , het lastige stuk veen/klei ligt klaar voor de winter, op een kleine hoeveelheid prei en spruiten na.

De rabarberplanten liggen te wachten tot ze helemaal hun winterslaap hebben en volgend jaar bloeien ze weer volop.

De twee palen aan de voorzijde, daar hangen mijn rubberen kaplaarzen, als ik niet op de moestuin ben.

Nog een stukje met superfood boerenkool en nog twee spitskolen onder een net, op het terrein van mijn broers dat ik leende, maar waar broer mij deze zomer in de hitte hielp mee spitten en voorzien van door mij gekochte potrond en gedroogde koemest. Het was laat in het seizoen, de plantjes kocht ik ook.
De plantjes van Intratuin lieten het leven ik kocht het bij een plantenverkoop aan huis opnieuw.

Bij Intratuin zijn de spullen duurder dan bij Welkoop, maar ik had nog een bon liggen van maar liefst 50 euro.
Die cadeaubon is op.

Ik had hem al jaren liggen, maar ik moet daar nog een extra stuk voor omrijden, maar dat lukte niet in mijn werkzame leven. In mijn WW-leven heb ik veel meer tijd.



Ik ben blij dat het tuinseizoen er op zit. Ik moet toch 13 km rijden heen en 13 km terug. Het is wel gezellig, maar tijdrovend. De reden is dat het altijd tijd is voor een praatje, je bent zo een half uur tot een uur extra kwijt.  Het versterkt het familiegevoel, zeg maar.

Wat niet mijn gevoel versterkt is de waakhond die mijn nicht aanschafte. Een Spaans loeder, waarvan ik soms denk. Ik geloof dat ik er maar mee stop.

Ik ben  blij met de grote hoeveelheid groenten die ik kan eten. Het is veel, ik eet veel. Rustig vier tot 5 ons groenten per dag. Ook wel eens niet, maar meestal wel.
In groenten, zeker als ze biologisch is, zitten veel nutriënten. Veel gezondheid. Ze smaakt ook nog eens tien keer zo lekker.

Afgezet tegen de gezondheid van het kweken, het product en toch ook een stuk saamhorigheid, denk ik wel dat ik er op vooruit gegaan ben.

Vanaf nu nog maar 1 keer per week naar de familie en de moestuin, waar ik de boerenmelk breng van de  boer in Midden Delfland met slechts 30 koeien en ik voorlopig nog voldoende kool en prei kan oogsten.

2 opmerkingen:

  1. ik heb mijn moestuin al 2-3 weken winterklaar. Het enige dat er nog op staat is 2 rijtjes prei. Helaas is de prei nog maar vinger dik dus ik laat het gewoon staan. Wie weet groeit het nog een beetje zolang de temperatuur boven de 10 graden blijft. Volgend jaar nieuwe ronde nieuw kansen.

    BeantwoordenVerwijderen