vrijdag, november 14, 2014

Nazorg- en serviceabonnementen financieel adviseur

De verdiensten van een financieel adviseur is door het wegvallen van de provisie bij afsluiten hypotheken of verzekeringen een stuk minder geworden.

Het woud van allerlei soorten hypotheken is terug gebracht waar het vroeger ook was, de annuiteiten en / of de lineaire hypotheek. Simpel toch zou je zeggen?

Daarvoor in de plaats is terug gekomen het service abonnement voor nazorg. Wat is nazorg dan precies? Tja, dat is aan het einde van de rentevaste periode, wanneer je bank je een rentevoorstel doet die nodig is om de hypotheek vast te zetten voor de volgende periode. Een periode die je zelf kunt bepalen, zolang de aflossing van de hypotheek maar binnen de 30 jaar blijft. Je kunt ook kiezen voor een variabele rente.

De rente voor verlengen van de hypotheek is altijd iets hoger, dan wanneer je een nieuwe hypotheek zou afsluiten.

In mijn ogen is het nazorgabonnement dan ook grote flauwekul. Iedereen krijgt een automatisch voorstel van de bank tegen het einde van de looptijd van he hypotheek.
Met alle informatie op het internet en het spreadsheet er naast, kom je een heel eind.

In de consumentenbondgids van deze maand november 2014 staat wat je zo al kwijt kunt zijn voor deze serviceabonnementen.
Sommige adviseurs willen je soms niet eens verder helpen, wanneer je geen abonnement afsluit.
In de gids staan voorbeelden van 'Huis & Hypotheek', de 'hypotheekadviseur', de 'Hypotheker', ' Van Bruggen Adviesgroep'.
Het zijn maar een enkele tientjes per keer, maar bij regelmatige betaling loopt dan toch leuk op tot honderden euro's, mede afhankelijk van de hoogte van je hypotheek.
Vreemd, want of de hypotheek nu hoog of laag is, het is altijd dezelfde hoeveelheid werk die er mee gemoeid is.

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken, ik zou het niet doen. In mijn beleving moet je gewoon de adviseurs van de Vereniging Eigen Huis hebben, en er zijn er meer, die het goed doen.
Maar neem geen abonnement. Vertrouw op je eigen service, je eigen belang.
Zet in je agenda, wanneer de verlengingsdatum komt,  neem desnoods zelf contact op met de bank.
Neem je eigen financien in eigen hand.  Hou je eigen hand vast, in plaats van die van een adviseur.
Ik kraak het werk van een adviseur niet af. Het is de tussenlersoon tussen jou en de bank.

8 opmerkingen:

  1. Een groot misverstand is dat je na het sluiten, behalve bij renteverlenging, niet meer naar je hypotheek hoeft om te kijken. Wijzigingen in producten, (fiscale)wetgeving (denk aan de ww, anw, pensioenopbouw), je persoonlijke leven (kinderen, inkomen, andere werkgever, vermogen, ed): iedereen zou eens in de 3 jaar weer eens uitgebreid naar zijn financiële situatie moeten laten kijken. Dat biedt een abonnement, naast het financiële voordeel van bijv. provisieloze schadeverzekeringen. Daarnaast aanvullende diensten als belastingservice en meer. Of je er gebruik van maakt is een keuze. Het standpunt van de Consumentenbond lijkt echter niet op feiten gebaseerd maar vooringenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, dat is toch logisch. In ieders leven zijn dat belangrijke invloeden. Logisch dat je dan weer kijkt.
    Ik kijk ook regelmatig naar mijn verzekeringen enz.
    Spaarrekningen, nooit moet je ingedut verder leven.
    Hoog tijd dat de financiele opvoeding verbeterd.
    Iedere consuminderaar, is zich bewust en reageert als een bedrijf. Als je indut kom je er niet.
    Gelukkig zijn er nog zat mensen die liever niet zelf nadenken, is goed voor de adviseurs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Anoniem,

    Als adviseurs mij INDERDAAD elk derde jaar bezoeken, vragen stellen over de relevante details (verdiend u meer? of minder? Andere werkgever?) en vandaaruit een voorstel zou doen,
    DAN zou ik vinden dat een adviseurs een dienst biedt. Dan spaart een adviseur mij denkwerk (denkwerk dat ik zelf niet kan of wil doen), en kan ik kiezen de adviseur daarvoor in te huren. Tot nu toe merk ik daar niets wel: wel abonnementsgeld willen, maar niets leveren (geen vragen, geen extra offertes, ...).
    Dan neig ik toch echt wel naar instemming met de CB.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Kruidig Meisje, een goed gekruid antwoord :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig zijn die adviseurs er ook, want die van mij stuurt elk jaar een mail voor een korte afspraak om de stand van zaken even door te nemen. En zolang dat alleen over de oude hypotheek gaat is dat gratis, want reeds betaald in de provisie! En anders kun je kiezen voor gewoon een factuur per kwartier, of een abbonement, maar dat raden ze bij dit kantoor alleen aan waneer je meerdere dingen afneemt en ze het idee hebben dat je daar behoefte aan hebt. Ik heb de folder gekregen met de mededeling: ik moet je dit geven, maar zou het jou niet aanraden.

    Deze ervaring hebben meerdere mensen in mijn omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Lobke, goede adviseur, dat is echt bijzonder die belangstelling.
    Toen ik nog een hypotheek had, kreeg ik die info niet. Alleen bij het verlengen van de renteperiode zocht ik toen hulp. 1 x telefonisch. Ik kon de nieuwe rente toen niet betalen, dacht ik toen. En toen ging ik consuminderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze hypotheek adviseurs hebben vooral goed voor zichzelf gezorgd. Goed dat dit er nu is, zo worden de paaiers en graaiers onderscheiden van de goede adviseurs.

      Verwijderen