vrijdag, november 28, 2014

Transparantie van zorgverzekeraars

In het FD van vorige week stond dit overzicht. Het eigen vermogen van de zorgverzekeraars, ook wel genoemd de vette winsten.
De streep geeft het eigen vermogen van 150 miljoen aan. Je zou ook kunnen spreken van een verplichte buffer van 150 miljoen.

Ik vond het een boeiend artikel en vooral het winstbedrag van DSW, die als kleinste onderneming het allerhoogste eigen vermogen heeft.
Als je de website van DSW opent, zie je direct hoe de zorgverzekeringspremie wordt beheerd.
Vreemd vind ik dat het grote bedrag van de premie ZVW er niet in wordt meegenomen.
Het kleinste deel van de zorgkosten wordt gehaald uit de jaarlijkse verzekering die wij betalen.

DSW is het enige verzekeraar die geen geld uit trekt voor reclame. Zij zaten afgelopen week in het programma Arena van de EO met thema 'De zorgpremie is te hoog'.

Er worden dit jaar weer miljoenen uitgegeven via vergelijkingssites en via tv en radio commercials om de verzekeringen te promoten, waarbij het niet echt om de inhoud gaat.

 Ik stoor me dat verzekeraars hun contracten niet tekenen met ziekenhuizen, waardoor ziekenhuizen mede soms in de knel komen.
We hebben het over aannemers die soms drie maanden later hun facturen betalen, maar zorgverzekeraars betalen facturen soms wel een half jaar tot een jaar later de facturen.

Als je wilt overstappen, realiseer je dan wel dat je soms later nog een factuur van een ziekenhuis te betalen krijgt, dat dan in dat jaar niet ten laste komt van je eigen risico van dat jaar, wanneer je bij een nieuwe verzekering zit.
Het maakt niet uit als je niet overstapt en bij je huidige verzekering blijft zitten.
Daar wordt niet over gerept door de verzekeraars.

Stel je gaat op vakantie naar het buitenland, en je hebt iets waarvan je de factuur wilt opsturen aan je verzekering van de arts die je in het buitenland bezocht. Bij de ene verzekering is dit ok, en bij de andere niet.
Het staat al dan niet in de kleine lettertjes.
Fijn is het wanneer je een doorlopende reiskostenverzekering kunt afsluiten bij je verzekeraar. Vaak zijn die heel voordelig. Niet iedere verzekeraar doet dat. Ook iets om rekening mee te houden.

Kortom, transparantie in de zorgverzekerarswereld kan beter. 

De consumentenbond heeft de verzekeraars aangesproken om met lagere premies de hoge reserves wat af te romen. Het schijnt aardig te lukken.
Al ben ik nooit een ziekenfondsverzekerde geweest, ik vond toch vroeger de verzekering duidelijker en je had beslist meer verzekering voor minder geld.


Update: Gisteren, zaterdag 29-11-2014 werd bekend dat de vier grote verzekeraars een akkoord hebben gesloten dat het akkoord is om niet alle artsen en zorgers in hun basisverzekering op te nemen.
DSW doet dit wel, en zoals ik al schreef, hebben zijn ook ziekenhuizen in het buitenland er in.

Vanmiddag, zondag 30-11-2014 bij Buitenhof is DSW aan het woord. Het is hun manier om zonder reclamebudget veel in het nieuws te zijn.

De NZA (Nederlandse Zorgautoriteit) vindt het niet goed wanneer DSW in gesprekken wijst op het feit dat zij meer verzekeren, dan de grote verzekeraars.

7 opmerkingen:

  1. Vind je het erg dat ik zeg dat ik het grafiekje boven aan je bericht niet helemaal snap? Met name begrijp ik die percentages onderaan het plaatje niet. Ik denk dan percentages van wat? Wellicht zie ik iets over het hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Stapstories, goed opgemerkt. In d papieren krant was de afbeelding groter dan in de digitale versie
    Ik zal er bij zetten, dat het het eigen vermogen is, de streep geeft aan 150 miljoen. Hoe hoger de kolom boven de streep hoe hoger het eigen vermogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een declaratie uit een voorgaand jaar moet je dan ook declareren bij je ziektekosten verzekeraar van dat jaar ook al is het een jaar later.

    Dat ziekenhuisen laat declareren heft ook te maken met de manier waarop de kosten berekend worden. Er wordt bij de eerste afspraak een sort jaarrekening gecreerd en die wordt na afloop van het jaar, dus 365 dagen later afgesloten. En dan komt de rekening ten laste van het jaar ervoor. Daar kunnen de ziekenhuizen weinig aan doen want ze zijn verplicht het zo te berekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Wiebelien, geen wonder dat er zoveel mis is in de bedrijfsvoering. Zo kun je toch geen zaken doen. Hoogste tijd dat dat verandert.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben jij bij DSW verzekerd, Opnieuw Beginnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Ellen J, ik was achtereenvolgens verzekerd bij, IZA, SIZ, VGZ, FBTO, Menzis en komend jaar bij DSW.

    De reden hiervoor is, dat ik sinds begin 2014 op zoek was naar een verzekering die ook de Helios klinieken in Duitsland en andere ziekenhuizen in Belgie en Duitsland verzekerde, dankzij een opmerking in een e-mail van de MMV.nl .
    Ik zag dat DSW heel veel buitenlandse ziekenhuizen in zijn basisverzekering heeft opgenomen.

    Ik wist dat CZ dat ded en nog een verzekering, maar ik wist het niet van DSW.
    Ik vond het altijd een nogal saaie club, maar dankzij de meerwaarde van de basisverzekering en nu ook dde transparantie op de website ben ik helemaal om.

    Als ik geen foute lever zou hebben en daardoor niet hoef op te letten met eten enz, zou ik voor de goedkoopste gaan en dat is dit jaar Ander Zorg. Van AnderZorg is bekend dat zij een rampzalige administratie voeren.

    handig van DSW is, dat je met je digidee op mijn DSW je zkrgkosten kunt inzien.
    Geen nieuwe inlogcodes, gewoon je digidee

    N.B.: Ik krijg geen reclamekosten vergoed voor verzekeringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met digi D je zorgkosten etc inzien kan bij CZ ook.

    BeantwoordenVerwijderen