maandag, november 17, 2014

We moeten schoner worden van Minister Schippers

In onze keuken wemelt het van de bacteriën en ook op onze schoonmaakdoekjes, schoonmaaksponsjes.

Ik gebruik geen weggooi doekjes, Ik vind het zonde voor de portemonnee en en vuilberg.
Microvezeldoekjes in diverse kleuren doen het werk prima.

De actie van het voedingscentrum gaat over het dagelijks weggooien of  reinigen van schoonmaakdoekjes.

Schoonmaken van de schoonmaakdoekjes daar  zijn veel mogelijkheden voor:
  • In de magnetron een minuut op de hoogste stand 99% van de bacteriën zijn verdwenen
  • Vanaf 60 graden wassen, dan ben je veel ziekteverwekkers kwijt.
  • In een pan met kokend water is een bekende
  • Water koken in de waterkoker en dat over de doekjes en sponsjes doen
  • Met heet water en soda
  • Als je een vaatwasser hebt, kun je hem mee wassen in de vaatwasser
In mijn keuken ben ik over gegaan op microvezeldoekjes. In de wc staat op de fles chloor een geel doekje, zodat ik supersnel de wc even kan schoonmaken.
In de keuken heb ik twee kleuren microvezeldoekjes, 1 voor het aanrecht en 1 voor de vloer.
Boven heb ik in de kastenkamer een teiltje staan met drie schoonmaakdoekjes, 1 voor de wc, 1 voor de tafeltjes en 1 voor de rest.

De eerlijkheid gebiedt met te zeggen dat ze niet wekelijks worden gewassen, laat staan dagelijks. Ik hang ze wel te drogen.

Droge doekjes trekken minder bacteriën aan dan natte doekjes.

Ik vind de campagne wel goed, zo word ik een nog netter persoon...... :-))
Het filmpje van het voedingscentrum.

8 opmerkingen:

  1. Vanwege de vele foute auto aanvullingen vorige reactie verwijderd.
    Er moest staan een doekje in de vaatwasser meewassen is ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Wilma Veltkamp, ik heb de vaatwasser er bij gezet.
    Ik heb geen vaatwasser, wel twee wasbakken. Gaat supersnel. Sneller dan een vaatwasser. Het was de reden dat ik in mijn nieuwe keuken de vaatwasser er uit heb gelaten.
    De vaatwas laat ik opdrogen, op een mat van de Action, op een 2 pannenrekken van de Ikea.
    Veel sneller dan de vaatwasser.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook over op de microvezeldoekjes. Het nadeel vind ik wel dat je ze niet met wasverzachter mag wassen. Dus gaan ze apart in de biotex, want ik gebruik altijd wasverzachter bij mijn handdoeken wassen.
    Maar lekker zo'n doekje en wat glassex, op elke verdieping, maakt tussendoor razendsnel schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Manmanman.... de euro staat op omvallen, de EU daar gelooft niemand meer in, de banken hebben meer 80 x meer schulden dan bezittingen en de overheid maakt zich druk om.... vaatdoekje! Tuurlijk joh, dat je maar weet waar precies de prioriteiten liggen...
    't Is ook niet dat we alweeeer een waarschuwing krijgen dat onze veestapel in- en inziek is waar je je beter druk om kan maken....

    Nu heb je echt wel een punt want bah, vieze doekjes. Maar dat de overheid zich hier druk om maakt en niet om het bovenstaande... Mensen, je ruikt toch zelf ook wel als je je vaatdoekje waarmee je alles 'schoon' maakt, moet vervangen?

    Maar zzzzzz, zzzzz.... het gaat weer over vaatdoekjes, dus blijkbaar zijn alle andere dringende kwesties opgelost. Fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Valahalla, Lol! laatste kwartaal iets inflatie in Japan. Weet je waarom? De BTW was giga verhoogd. Inflatie ontstaat vaak door overheden die meer geld nodig hebben. Japan heeft een tekort van 225!
    Maar serieus het gaat over bacteriën, niet over de vele kippen die geruimd worden. De kippen die 36 dagen bestaan (leven) en daarna genuttigd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Natte doekjes trekken geen bacteriën aan. Ze zijn de ideale groeiplaats voor opgeveegde bacteriën. Lekker vochtig, lekker opgefrummeld, lekker warm. Ook fijn voor schimmels.
    Ik gooi mijn doekje iedere dag in een bakje kokend water, daarna wring ik hem uit en hang het te drogen. Droog bij de was en eens per twee weken een volle trommel wassen.
    Evenzo de doekjes voor de schoonmaak. Eenmaal gewassen lap ik er de ene keer de tafel mee, of een raam of de wc. Eventueel alledrie in de volgorde raam, tafel, wc. Als het gewassen is is alles zo schoon dat je eraan kunt likken riep mijn oma vroeger, en daar ben ik het mee eens. Doekjes die ik in de wc heb gebruikt zijn net zo schoon als het doekje waar ik de trap mee stof, na de wasbeurt. Anders kunnen ze ook niet samen in de wasmachine.

    En ach aan de euro kunnen ze weinig meer doen. Maar aan slechte hygiene misschien wel iets.
    Ik zou denk ik beginnen bij de zorg, iets met wassen, en schoonmaken. En dan op scholen weer verzorging invoeren. Ik leerde er iets over het menselijk lichaam, over persoonlijke verzorging, over bacteriën, virussen, parasieten en schimmels, iets over huishouden. Tenminste dat was het idee, ware het niet dat het niet nieuw was. Waar mij gevraagd werd hoe ik al die dingen wist zonder het boek te lezen. Iets met mijn moeder en gezond verstand. Gezond verstand gaat trouwens kapot van teveel ontsmettingsmiddel;).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem, wel onthouden zo. Al een paar dagen staan er twee pannen buiten te weken. Krijg ze nauwelijks schoon. Komt wel. De tijd doet zijn werk toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vraag me af hoeveel mensen er jaarlijks overlijden door vieze vaatdoekjes.
    Er zijn toch wel een hoop dingen waar overheidsgeld en -tijd beter aan besteed is op dit moment.

    En in de vaatwasser? Ew! Dan ga je lekker die bacterieën van je aanrecht en voedsel verspreiden over je bestek en servies.

    BeantwoordenVerwijderen