donderdag, december 18, 2014

7,9% Van de Nederlanders leefden in 2013 in armoede, maar piek is bereikt

De armoedegrenzen zijn volgens het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) in netto bedragen, zonder toeslagen.

-Alleenstaanden is 1060 euro
- Éénoudergezinnen 1410 euro
- Echtpaar met kind is 1770 euro per maand.


De armoedegrenzen zijn volgens het Centraal PlanBureau (CPB) lager.

Het is voor het eerst dat ik echt bedragen zie. Wikipedia geeft aan dat beide bureaus SCP en CPB helemaal geen bedragen worden aangegeven. Er wordt onder arme huishoudens hebben onvoldoende geld om een bepaald minimaal consumptieniveau te realiseren.

De definitie van een 'bepaald minimaal consumptieniveau' wordt niet aangegeven, het gaat in alle gevallen verder dan het minimum:
'dak boven je hoofd, voeding en kleding'.

De piek van armoede lag in 2013 en begon eind 2008. In echte getallen 1,255 miljoen (7,9%) een inkomen onder 'het-niet-veel-maar-toereikendcriterium'.
In totaal moesten er 1,4 miljoen mensen rondkomen van een laag inkomen.

In 2014 en 2015 daalt de armoede volgens verwachting licht.

Das Kapital berekende met behulp van het Nibud dat een éénoudergezin met twee kinderen op de middelbare school dankzij toelagen op een inkomen uitkomt tussen de 2.225 euro en de 2.000 euro.
Bovendien is dit éénoudergezin vrijgesteld van gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen.
Het is soms onvoordelig om te gaan werken, dan komt er minder geld binnen.


Ook het aantal rijken zijn gedaald. Het aantal miljonairs is gedaald tot 146.000. Hoe komt dat dan, vraag ik me af.


Bron: Armoedesignalement SCP en SBS, .pdf vanCBS,  ND en Das Kapital, toelichting Das Kapital.

8 opmerkingen:

  1. Jammer dat het nibud dan weer geen bedragen heeft voor mensen die samenwonen/getrouwd zijn maar geen kinderen hebben. Al weet ik zeker dat wij momenteel onder die armoedegrens zitten wat netto inkomen betreft, want we zitten al onder de grens voor een alleenstaande ;-) Maar het voelt een beetje alsof ze denken dat als je samen bent en geen kinderen hebt, je wel tweeverdiener zal zijn en er wel boven zal zitten of zo.

    Dan nog is er een enorm verschil tussen armoede en armoede. Sowieso is armoede voor mijn gevoel 'zwaarder' als er kinderen bij betrokken zijn. Wij hebben er zicht op dat het binnen een paar maanden al een stuk beter gaat, maar kiezen er bewust voor dat we voorlopig onze kinderwens in de ijskast zetten daardoor. Voor alleen mezelf vind ik weinig extra of kleding kunnen kopen niet erg bijvoorbeeld, maar ik zou wel mijn kinderen aan willen kunnen kleden of in ieder geval iets kleins willen kunnen geven met verjaardagen. Voor mezelf vind ik de verwarming laag houden niet erg, maar als ik een klein kind zou hebben zou dat al anders zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit volgens die berekeningen al jaren onder de armoedegrens (€800pm), ook volgens verschillende hulpverleners was dit het geval. Maar mijn dochter en ik voelen ons niet arm. We hebben elke dag te eten, kleding (ongeveer alles tweedehands) hebben we ook. 2 keer per jaar minimaal gaan we een weekendje weg, dat voelt echt aan als vakantie. We hebben wel een paar schulden, maar 2016 moeten die van mezelf zijn afgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wij zitten rond de armoede grens, toch voelen we ons niet arm hebben geen schulden wel een koopwoning. We leven sober maar komen niets te kort en delen ook gewoon met mensen die het nodig hebben.

    Deb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind 2225 niet echt armoede. zeker niet als ze vrijgesteld worden van alle gemeentebelastingen e.d. vaak zijn de lasten van (armere mensen) niet hoger dan 1350 euro per maand dan heb je nog 875 euro vrij te besteden, dit moet makkelijk kunnen met 2 kids ook op de middelbare school (wij hebben een veel hoger inkomen maar ook veeel hogere lasten, en hebben ook rond de 900 vrij te besteden met 4 kids waarvan 1 op middelbare school. Gr. An

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik las het inderdaad ook, vanaf 2015 zou het weer beter gaan. Ik denk dat veel rijken misschien geld verloren hebben, bijvoorbeeld op beurzen, in huizen/investeringen, enzovoorts. En mensen moeten tegenwoordig vaak veel meer doen met minder geld. Of ze willen te veel doen voor wat ze hebben. De hoge werkloosheid zal ook niet meewerken. Zo zijn er wel meer dingen te bedenken. Als ik kijk naar mijn omzet van dit jaar, dan is dat ook niet wat het geweest is. Deels is dat zeker aan mezelf te wijten, maar je merkt ook dat bedrijven gewoon minder 'werkgeld' om handen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind 2225 ook geen armoede, ik vind 1060 voor een alleenstaande wel armoede. Ik heb geen hoge lasten en kan nog wat extra's weg doen als het zou moeten, maar genoeg geld overhouden om te eten en kleding voor te kopen is er dan niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. éénoudergezin met twee kinderen op de middelbare school dankzij toelagen op een inkomen uitkomt tussen de 2.225 euro en de 2.000 euro.

    Dit is denk ik een grap? daar is dan wel kinderbijslag bijgerekend ;) maar ik kan zo al vertellen dat het in totaal zonder kinderbijslag mee berekend, op de 1500 -1600 zit, ik weet niet wat zij berekend hebben? of wat ik gemist heb en volgend jaar wordt er maar een klein gedeelte kwijtgescholden, zijn ze hier in de Gemeente ook op aan het terugkomen (ik heb, ondanks dat ik er recht op had, altijd zulke dingen netjes betaald, als alleenstaande ouder)

    Ik moet het eerst nog zien in Januari hoe het allemaal zit, wat zal het een chaos worden allemaal, met al die nieuwe dingen via de belasting etc etc

    Maartje Blogt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Maartje Blogt, het is echt zo. De berekening staat op Das Kapital en is uitgebreid in het nieuws geweest. Na herberekening bleek het een juist bedrag te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen