maandag, december 29, 2014

Al die gestolen kentekenplaten in NL

Mijn kentekenplaten werden op kerstavond gestolen! Ik had niets in de gaten, reed gewoon met de auto vanaf de parkeerplaats bij de sportvelden naar huis,  tot de volgende dag rond een uur of twaalf, mijn telefoon constant overging terwijl ik op 1e kerstdag in de Haagse bioscoop met mijn zus de film Exodus werd gespeeld.
Een anoniem nummer belde me. Ik nam uiteindelijk 1 keer de telefoon op en sprak zacht in. Ik kan de telefoon nu niet beantwoorden. En legde de telefoon in mijn tas onder  de stoel.

Na de bioscoop bleek ook mijn buurman gebeld te hebben en de voicemail was uiteindelijk ingesproken door de politie.
De politie had voor mijn deur gestaan. Echt ik had geen idee van die kentekenplaten en ik was op de scooter naar Den Haag. Een leuke tocht door Midden Delfland, langs een rivier bij Rijswijk en dan helaas door de stad naar de Pathe.

De rest van de afspraak om ook nog even naar Scheveiningen te gaan, verviel hierbij. Ik scooterde in de regen naar huis.

Het is niet de eerste keer dat mijn kentekenplaten werden gestolen. Ik zag op de site van de Bovag dat het in 2012 wel 100.000 keer raak was.

Ik maak me kwaad daarover. Het is een wettelijke regel, dat kentekenplaten bij aflevering van een auto niet vastgeschroefd mogen worden. Er zou zomaar in een cijfer of letter geboord kunnen worden!
Vervolgens gebeuren er dus 100.000 overvallen, inbraken, ramkraken, alles met gestolen kentekenplaten.

Terwijl ze in de rgering zeuren over de zorgverzekering, wijzigen ze deze wet niet? Het zal wel een EU wet gaan worden, maar het deugt voor geen meter.
De pasfoto op onze identiteisbewijzen zijn aan allerlei minuscule regeltjes gebonden. Dat kun je ook voor die kentekenplaten regelen.

Vroeger moest ik eerst bij RDW leges betalen en ondertussen kreeg ik toen een witte kentekenplaat.
Datis niet meer zo, je doet via internet aangifte, print een A4-tje uit en gaat met de aangifte, identiteitsbewijs en autopapieren naar een kentekenafgiftepunt waar je je kenteken kunt ophalen.
Maar het was wel kerst en dan is er de zaterdag na kerst.
Het is me gelukt!! Want het moest op die zaterdag en anders weken later, omdat ik niet in de gelegenheid wil zijn in verband met andere afspraken,

Mijn garagist uit Maassluis, vroeger Beukers, nu Dijkstein, bracht mij op tweede kerstdag een leenauto en nam mijn papieren en sleutel mee.
Op zaterdag kon ik mijn auto ophalen bij hen en ik rekende twintig euro af. Het is deze service die ik door de jaren heen heb gekregen bij deze garage, dat ik de naam nu vermeld.
Ik heb nu kntekenplaten met een 1 er boven.

Blijf ik er bij, dat het schande is, dat door zulke stomme regeltjes die criminaliteit kan blijven bestaan. Dat dit wordt geaccepteerd. Ongelofelijk.
Eerst die wettekst maar eens opzoeken, welke en hoe is het geregeld,

Zijn jullie ook wel eens kentekenplaten kwijt geraakt, of heb jij wel eens kentekenplaten gestolen om gratis benzine te tanken? Dit laatste zal ik vast niet in de comments tegen komen.

Mijn advies, rij met je auto langs de garage en laat ze alsnog goed bevestigen. Spam de politike partij van jouw keuze en vraag ommwijziging van de wet.

6 opmerkingen:

  1. Kentekenplaten nog nooit kwijtgeraakt. Wel eens 's nachts een ruitje van m'n auto ingeslagen en vervolgens alles meegenomen wat er in lag. Echt alles, een kinderzitje, een sleepkabel, startkabels, twee oude paraplu's. Ik weet niet wat ze er aan dachten hebben. Maar goed je hebt wel de nodige schade. Ik zal overigens een keer bij de garage vragen of ze de kentekenplaten ook wel eens extra bevestigen. Zullen ze wel niet mogen als ik jou zo hoor. Misschien dat ik er zelf wat op kan verzinnen of dat er iets op internet staat. Kijk gelijk even.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na een dergelijk geintje bijn schoonmoeder zitten ze bij onze hele familie nu met popnagels vast.. Niet zaligmakend, want die krijg je ook kapot, maar daar moet moeite voor worden gedaan..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een vriend kreeg een bon voor te snel rijden in Limburg. Terwijl hij op dat moment met de auto voor de deur in Amsterdam aan het werk was.Zelfde type auto met zijn nummerplaten nagemaakt.Dank zij collega's kon hij bewijzen,dat hij het niet was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn kentekenplaten hebben ze vorig jaar ook gestolen op de parkeerplaats bij sportvelden. Ik had ook niets in de gaten en bij thuiskomst hield een buurman mij aan. Ik heb toen de politie gebeld en gezegd dat ik mijn dochter moest halen en dat ik dus zonder platen zou rijden. Ze moest toch thuiskomen. De politie heeft toen een notitie gemaakt. Daags erna toen nieuwe gehaald precies zoals hij aangeeft. Al die stomme mensen die met hun handen aan andermans spullen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat vervelend zeg! Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik kan me je ergernis helemaal voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. als je bij Interpolis verzekerd bent kun je ze gratis laten vastzetten.... heb ik nu eindelijk gelijk in gang gezet nadat ik verhaal heb gelezen...

    BeantwoordenVerwijderen