maandag, december 22, 2014

Allergeneninformatie als je uit eten gaat

Vanaf de 14e december is in de horeca verplicht om allergeneninformatie te geven als ze je iets aanbieden om te eten
Beetje rare datum om een nieuwe wet in werking te laten gaan. Maar het maakte me nieuwsgierig.

In ieder geval moeten bedrijven die drank en voedsel aanbieden, consumenten informatie verstrekken over de aanwezigheid van allergenen in hun producten.
De wet bestond al voor verpakte producten en wordt nu uitgebreid naar niet-voorverpakte producten. De bedoeling is dat voedsel veiliger wordt voor mensen met een allergie.

De informatie moet er zijn, die mag mondeling, digitaal of op papier verstrekt worden. In het restaurant moet een allergenen declaratiekaart aanwezig zijn.

Als er eten wordt aangeboden, moet er ook vermeld worden, desnoods mondeling welke allergenen de etenswaren bevatten:


Wat zijn dat allergenen in voeding?



Afgelopen weekend heb ik eens gevraagd hoe het zit bij een paar bedrijven:

Thuisbezorgd is bezig allergeneninformatie bij te werken de websites.
'Bij sommige restaurants staat het al in de informatie box aangegeven'

Bij Burger King (A13) hing tegen een glazen nis naast de voordeur met daarop wat allergenen informatie die, zo vertelde de manager, nog verder uitgewerkt wordt. Het personeel van deze locatie krijgt zelfs een cursus aangeboden.
Hij vertelde me, dat er ooit iemand had gevraagd om een broodje hamburger zonder gluten. Dat bestaat niet,  Wel de vleeswaren en de sla enz, maar geen broodje.

Ik zag een website van een pannenkoekenrestaurant reclame maken voor een gluten- en lastosevrije pannenkoek, maar dat is marktwerking.

Ik bezocht het restaurant van Ikea en ook daar geen info bij de gerechten. Nu Ikea bezig is met het door de gasten laten opscheppen van de borden en afrekenen per ons, zogenaamd als kerstbuffet, maar er was niets kersterig aan. Gewoon hetzelfde eten als altijd. Maar de man overviel me met de info aan het begin van het restaurant.  Het was een heel verhaal dat hij op een persoonlijke manier bij iedere klant moest vertellen.
Het personeel had veel minder werk, de mevrouw achter de etensbalie vertelde dat ze het nu veel rustiger had.
(Zou Ikea proberen om met minder personeel meer te verkopen in de toekomst?)

Op een receptie deze week in het Nieuwe Luxor was van alles te eten, en echt ik heb geen allergenen informatie kunnen ontdekken.

Volgens mij kun je in ieder restaurant opgeven wat je wilt eten. Je moet dan wel naar een echt restaurant gaan en niet een restaurant dat productie draait en bliksoep als echt zelf gemaakte soep reserveert.


7 opmerkingen:

  1. Wel fijn als daar wat meer duidelijkheid in is! Tobias is allergisch voor koemelk en het is soms best lastig...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga niet meer uit eten. Het moet glutenvrij, zonder dierlijke melk, zonder soja, weinig suiker, weinig vet. Het wordt hem gewoon niet en qua gluten durf ik niet. Het is zo moeilijk om iemand met coeliakie niet per ongeluk ziek te maken. Denk aan besmet mes, pan, niet goed afgewassen handen, handdoek niet schoon, pan niet schoon genoeg, kruimelen boven een bord, zelfde lepel gebruiken etc. Ik word er heel ziek van. Denk aan een draaiende achtbaan, spierpijn alsof je griep hebt en een buik die enorm opzwelt en heel pijnlijk is. En dan nog dagen moe. Maar goed, ik vind het een prima initiatief. Alleen zegt het al veel dat ze het niet kunnen garanderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha! Naar deze iconen was ik al opzoek. Bedankt! Verder vind ik het een goed inititief, maar het zal wel even duren voordat alles goed uitgevoerd wordt. Als je echt allergies bent is het misschien zoals Yelene Yeli zegt, beter om niet uit eten te gaan. Een foutje is snel gemaakt door een kok, zeker als ze nog onervaren zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Yelena, Dat begrijp ik heel goed. Dan kun je bijna nergens eten. Ooit bakte ik een brood voor een Couliakie patiente. Alles, ook het broodmes ging vooraf in de hete sodA. Het brood bakte ik in een glazen schaal, waar nooit brood in wordt gebakken. Ze vond het lekker en werd niet ziek.
    Het recept staat op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Opnieuw Beginnen,
    Wat lief van je :-) en ik ga zeker op zoek op je blog naar dat recept van brood. Ik heb nu even geen oven, maar met een wonderpan kom ik ook een heel eind.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wist niet dat Ikea een nieuw systeem had.

    Ik ga eigenlijk zelden uit eten, en heb hier nog nooit op gelet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Yelena, je kunt veilig uit eten in Haarlem bij ampersand. Bel met Wesley en hij verteld je alles over zijn manier van werken. Ik ben zelf heel blij deze gevonden te hebben. Een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen