woensdag, december 17, 2014

Benzineprijs terug op niveau april 2008

In april 2008 was de prijs van een liter benzine 1,48 en gisteren bij Tango vond ik een prijs van 1,489.

Wat heerlijk deze lage prijzen.

Afgelopen jaar heb ik meer kilometers gereden, zowel met de scooter als met de auto. Het waren geen extra ritten voor het doen van sollicitaties (haha), maar gewoon, het beschikken over meer vrije tijd zorgde voor meer kilometers.

De scooter moest afgelopen jaar zelfs twee keer voor een onderhoudsbeurt van 5000 km en de auto heeft het begrote benzineverbruik met 90 euro overschreden.
Nu ik in inkomen behoorlijk ben achteruit gegaan, ben ik dubbel blij met de minder hoge prijzen.

Vandaag hoorde ik van de CEO van de Rotterdamse Haven, tijdens een netwerkbijeenkomst, dat de lage olieprijzen vermoedelijk ook voortkwamen uit een wraakactie tegen Rusland. Had hij gelezen in de krant. Ik heb het artikel niet terug gevonden.  Hij vond het logisch en ik denk, er zit wat in.

Bijzonder toch dat er toch inflatie is van slechts 0,3% in Europa, ondanks de lagere olieprijzen, zo las ik hier

De hoeveelheid biomassa aan benzine toegevoegd moet in 2020 10% zijn. Ik hoorde vandaag ook, dat binnen een paar jaar ook suikerbieten als biomassa gebruikt mogen worden. Nu zijn suikerbieten nog alleen mogelijk als voeding, maar binnen een paar jaar zullen ze ook als biomassa gebruikt kunnen worden. Die leveren veel meer biomassa op, dan de huidige producten.

Natuur en Milieu zegt dat het gebruiken van biomassa voor elektriciteit veel meer energie oplevert dan het bijmengen bij benzine.

Zijn jullie ook zo blij met de lagere vervoerprijzen?

5 opmerkingen:

  1. Heerlijk die benzineprijzen. Wij wonen vlak bij de grens met België. Afgelopen zaterdag in Ekeren 1,236 voor een liter euro 95. Dat was heel lang geleden.
    We gaan dan een middagje en geven het weer uit aan andere dingen maar vooruit, het is toch leuk meegenomen.
    Groetjes,
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Afgelopen weekend even in Duitsland getankt. Onze auto kan op E10 rijden en dat kost momenteel €1,279 per liter. Dat scheelt toch €0,24 per liter met euro 95 bij de Shell in ons dorp. Wij boffen zo dicht bij de grens te wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Lianne en @ Ellen J, je hebt altijdbaas, boven baas. Een eeuw geleden kosste de benzine nog maar een dubbeltje in HFL. ...... :-))) lol

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tuurlijk! Des te lager, des te beter. Ik heb het hier geloof ik nog niet lager dan rond de 1,51 gezien, maar ik heb ergens vorige week voor het laatst gekeken, dus voor hetzelfde geld zijn ze nu weer verder gedaald. Ik dacht wel dat ik iets tegen was gekomen over hogere accijnzen vanaf volgend jaar, dus dan trekt het misschien weer bij. De verkeerde kant op...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dinsdag over de grens in Duitsland getankt voor 1,389. Vond ik al een hele verademing.

    BeantwoordenVerwijderen