woensdag, december 10, 2014

Loslaten en optimistischer leven

Mindfulness is de populaire manier van loslaten, vertrouwen dat alles goed komt.
Stille tijd is de christelijke tegenpool. Beiden betekenen hetzelfde.
Afgelopen week was de documentaire Focus op tv en daarin te zien een man die een geboren pessimist was. Toch werd hij binnen twee maanden optimistischer.
Hij maakte zich altijd zorgen, zo van: 'stel als ik later gepensioneerd ben, dan wordt ik ziek, of ik heb onvoldoende pensioen'. Je kunt er vast wel wat bij bedenken.
Niet alleen bekeek hij de zaken donker en zwart, hij sliep 's nachts maar een paar uur, waarna hij de slaap niet meer kon vatten.

Meerdere keren al had hij geprobeerd op andere manieren, 's nachts beter te slapen maar het had allemaal niet geholpen.
Nu probeerde hij het met mindfulness onder leiding van een boeddhistische monnik. Zoals de monnik zegt, ontspanning is een traktatie, niet iets dat je dat je kunt afdwingen. Soms lukt het ook niet. Om te ontspannen moet je niets doen, ontspannen dus. Tien minuten per dag moet je niets doen. Het verschil tussen tien tot twintig minuten niets doen per dag maakt niet alleen een psychologisch verschil, maar ook een fysiologisch verschil.
Het lijkt makkelijk om dagelijks te mediteren zo'n tien tot twintig minuten, maar het is uiteindelijk net zo moeilijk als afvallen of regelmatig te sporten. Wil je resultaten zien, moet je het regelmatig blijven doen. Zes à 7 weken is voldoende om al resultaten te zien.

Tests wijzen uit dat zelfs je genen veranderen wanneer je mediteert. Je DNA ligt vast, maar je genen kunnen veranderen.

Je wordt ouder, als je je zorgen los kunt laten en leeft onbezorgder, en hebt vertrouwen in de toekomst.
Optimisten leven langer dan pessimisten.

Alle reden dus om regelmatig stil te zitten en te mediteren, of gewoon zonder prikkels een tijd stil te zijn.
Dat stil zijn en niets doen, dat is best lastig. Stil zijn, alleen op je ademhaling te letten en alle gedachten die komen los te laten en er geen aandacht aan te besteden.
En toch werkt het, gewoon tien tot twintig minuten in de drukke dagbesteding niks doen. Bij de journalist in deze documentaire werd vele malen positiever. Je ziet het gebeuren, door de documentaire heen.
Als je gewend bent om je zorgen te maken, ben je automatisch gefocust op negatieve dingen in je omgeving.

Je kent het wel, bij de ene persoon is het glas altijd half vol en bij de ander altijd half leeg.

Ik maakte me de laatste paar dagen ergens enorm druk over. Oud versleten ingesleten gevoelens staken de kop op. Stil zitten en niks doen is voor mij ook moeilijk. Ik toog naar vanmorgen vroeg naar het uurtje stille tijd in de kerk. Nou ja, vroeg, het was een uurtje van 8 tot 9 uur. Niet echt een uurtje voor werkenden dus.
Maar aan het einde van het uurtje maakte ik me geen zorgen meer en ik was na het uurtje in een prima bui, alle zorgen waren verdwenen en hadden plaats gemaakt voor vertrouwen.
Ik kan niet zeggen dat alle christelijken het perfecte toonbeeld zijn. We zijn ten slotte allemaal mensen en verre van perfect. Ik zit weer boven op de berg en kan alles weer beter loslaten.
Toen ik werkte was mijn telefoonrekening hoger dan nu en dat kwam vooral omdat ik zo weinig tijd had om na te denken en los te laten. Mijn jongste zus heeft het vast gemerkt, ik bel haar veel minder. De app op mijn nieuwe smart phone zorgt er tevens voor dat ik sneller het aantal belminuten en nu ook het internet verbruik kan controleren.

Terugkijken doen je  documentaire Focus .


6 opmerkingen:

  1. denk dat we ons , persoonlijk de meeste , eigenlijk de hoogste zorgen , moeten maken over ons leven , na dit leven !
    hoe kom ik met een rechtvaardige God verzoent ?
    ons leven kun je vergelijken met een zeepbel , net geblazen , je ziet de mooiste kleuren , maar het spat zo weer uiteen ...
    alles in de wereld lokt en trekt , net zoals die mooie kleuren op de zeepbel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, dat klinkt wel heel erg moeilijk. Ik kan er nog wat aan toevoegen:' zie de leliën op het veld zij zaaien of maaien niet maar toch is er niet een zo mooi als zij' of wandel als Henoch, enz. enz,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt! Deze aflevering vergat ik op te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die aflevering zag ik ook en nam hem ook op om nogmaals te bekijken.

    Wat inderdaad ook helpt om de dingen die je doet, met aandacht te doen en niet 20 zaken tegelijk te willen doen/regelen of erger aan je hoofd hebben.

    Dat is een enorme omschakeling want in deze maatschappij is het bijna een deugd als je kunt zeggen dat je het druk druk druk hebt. En 20 dingen tegelijk aankunt.

    Vind jouw reactie heel liefdevol op het eerste commentaar.

    En sluit aan bij wat ik ook vaak denk als ik me zorgen maak over later, pensioen, financieen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Nietzomaarzoo, ik kan me in jouw geval heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt om werk en pensioen. In mijn geval is het anders.
    Ik denk er dan maar even niet aan, hoeveel minder er maandelijks binnenkomt, alhoewel ik dat onlangs toch uitrekende ten opzichte van 2012. Een ding weet ik wel, zoveel ga ik nooit meer verdienen.
    UWV stuurt als e-mail service bij het werk allemaal vacatures die ver beneden niveau liggen. Via Monsterboard mrijg je betere vacatures en nu krijg ik weer antwoord e-mails terug en dat is aardig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat grappig, werd gisteren getipt door mijn dochter om deze docu te gaan bekijken. Ga het ook zeker doen.
    groet,
    Silvia
    blijmakersenzo.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen