dinsdag, december 16, 2014

Nationale bibliotheekpas

Vanaf 1 januari 2015 moet iedere Nederlander toegang hebben tot een digitale en fysieke bibliotheek.
Vanaf 2016 moeten alle bibliotheeksystemen gekoppeld zijn.
Je kunt vanaf 2016 in alle bibliotheken in het land een boek lenen. Nu is het zo dat je voor 5 euro meer in een andere bibliotheek in jouw provincie ook een lidmaatschap kun krijgen. Je moet dan wel je boeken terugbrengen, daar waar je ze hebt geleend.

Vanaf april 2015 moet je al je geleende bibliotheekboeken ook in een andere bibliotheek terug kunnen brengen.

In 2016 kan het zomaar zijn, dat  je in bijvoorbeeld in de bibliotheek van Groningen een papieren boek leent en je gaat met de trein naar Maastricht, waar je dat papieren boek uit hebt, kun je het in in de bibliotheek van Maastricht inleveren en een nieuw boek lenen voor de terugreis, bijvoorbeeld.

Nu al kun je digitale boeken lenen, er zijn er zo'n 7.000 e-books inmiddels, maar het zijn niet de nieuwste boeken, die geleend kunnen worden.
De uitgevers willen dat het digitale lenen meer beschermd wordt tegen fraude. Pas als dat geregeld is, is dit mogelijk.
Het huidige systeem voldoet niet aan de eisen. Er zal een geheel nieuw systeem gebouwd moeten worden en dan kunnen er ook nieuwere boeken worden geleend en dan wordt er voor gezorgd dat de auteur een betere beloning krijgt.

Ik ben benieuwd naar de bouw van het systeem. Overheid en automatisering kosten vaak veel meer geld dan nodig.
Nu wordt de bibliotheek voor 80% gefinancierd door de gemeente. Slechts 20% komt van de 4 miljoen leden en andere inkomsten, zoals lezingen en cursussen, verkoop koffie en thee en eventueel nog wat meer..

Het lijkt me dat het elders inleveren van een boek het een dure bezigheid is om al die boeken weer bij de originele uitleenbibliotheek te krijgen. Dat is toch niet bevorderlijk voor de financiën van de vaak noodlijdende bibliotheken.

Nu merk ik vaak dat er in de ene bibliotheek veel meer en nieuwere boeken verkrijgbaar zijn dan in de andere. Een kleine gemeente heeft veel minder te besteden dan een grote stedelijke bibliotheek.


bron: Volkskrant


5 opmerkingen:

  1. Voor mezelf lijkt het me een superfijn systeem, maar ik zie inderdaad ook niet in hoe de bibliotheken dit moeten bolwerken.... Aan de andere kant: misschien verlaagt dit voor veel mensen de drempel om lid te worden??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat landelijk lenen en ook terugbrengen lijkt me prettig. Maar als door die dure service maar niet nog meer bibliotheken gesloten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons zijn dit jaar alle wijkbibliotheken gesloten. EN is er alleen in het centrum van de stad nog een bibliotheek. Helaas nog maar met de helft van het aantal boeken wat er eerst was. Bij ons zijn er dus 11 wijk bibliotheken vervallen.

    Veel boeken die ik eerst gewoon kon lenen moet ik nu aanvragen. Kosten €2,50. Dit omdat het boek bij een bibliotheek in een andere stad geleend moet worden. Dus dat wordt mooi niet gedaan. Dit doe ik wel soms als een van mijn kinderen een boek wil/moet lezen (voor school). Maar anders kan bruintje het hier niet trekken.

    Niet bepaald handig en duur is het nu. Hoezo lezen stimuleren van kinderen?

    Ik hoop niet dat de kosten van een bibliotheekpas straks nog duurder wordt want dan moet ik ergens anders op bezuinigen. Ik kan de boeken wel thuis laten bezorgen. Eerst was dit nog gratis, nu is dat € 1,00 per boek. Dus dan maar weer p de fiets om 40 minuten heen en 40 minuten terug te fietsen om mijn boek terug te brengen of op te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In Fryslân is dat al 2 jaar mogelijk, lenen en inleveren bij een andere bibliotheek. Vond ik heel fijn tijdens de vakantie op Ameland. Maar het lijkt me niet zinvol voor het hele land, hoe vaak zou het voorkomen dat een Groninger een boek wil inleveren in Rotterdam?

    Olga

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik woon in Zwolle. Voor normale jaarprijs van bibliotheek pasje kan ik een boek zonder bijbetaling reserveren. de boeken komen overal vandaan als bib. Zwolle of bib. Overijssel ze niet hebben. Ik heb momenteel een boek uit Tilburg.

    BeantwoordenVerwijderen