maandag, december 08, 2014

Teveel boerenkool

De gekweekte boerenkool is veel te veel. Ik had beter een kwart van de huidige boerenkool hoeveelheid kunnen planten.

Vandaag heb ik een krat boerenkool verdeeld in plastic tasjes (zijn ze toch ergens goed voor) en vervolgens uitgedeeld op een familie verjaardag.


Gelukkig heb ik een grote familie, maar niet groot genoeg voor deze hoeveelheid.  Ik vroeg ook aan de broers en zussen, of hun kinderen misschien ook boerenkool zouden lusten
Daar kreeg ik uiteenlopende antwoorden op:
'Mijn kinderen lusten alleen vegetarische boerenkool' :-)) Ja, moestuingroenten moet je goed wassen.
'Als ik het voor hun was en snij'.

De kinderen die allemaal getrouwd zijn en alweer kinderen hebben en waarvan de vrouw bewust thuis blijft, die hebben geen probleem met het wassen en snijden. Zij hebben meer tijd en meer behoefte aan gratis superfood. Alhoewel de kinderen van een broer in het dorp wonen waar wij moestuinen echt niet in de zomer op de moestuin langs komen om groenten te halen. Vaak komt dit, omdat hun kinderen nog heel klein zijn en echte handenbindertjes,

In ieder geval de boerenkool is verdeeld en volgend jaar plant ik meer spitskool, dat vind ik veel lekkerder.

De kosten die ik voor deze boerenkool had, waren plantjes a 20 cent per stuk, wat gedroogde koemest een paar euro en twee zakken potgrond misschien ook wel 6 euro. Totaal, ruim gerekend 8 euro en veel werk, grond spitten samen met een broer, potgrond en plantjes kopen.
Netten boven de kool spannen, houten paaltjes in de grond steken en draad tussen de paaltjes waar het net op kwam te rusten, regelmatig water geven.
Update 20-12-2014: bij de volgende familie verjaardag hoorde ik het weer. Jouw moestuin boerenkool is veel zachter, meer smaak.
Alle moestuin en biologische groenten smaken altijd beter.



2 opmerkingen:

  1. Fijn dat je er anderen mee kon blij maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk die vegetarische bloemkool, echt iemand die de klok heeft horen luiden, maar de klepel nog niet kan vinden.
    Lijkt me in de praktijk toch lastig als je wat op groente zit ook niet wil eten.

    BeantwoordenVerwijderen