dinsdag, december 23, 2014

Toelichting op mijn inkomen en uitgaven vaste lasten

Aan het einde van het jaar keek ik weer eens strak naar mijn inkomsten en uitgaven van het afgelopen jaar en de nieuwe start voor volgend jaar.
Altijd een moment voor het uur van de waarheid.
Had ik vroeger gewoon salaris, nu is mijn nieuwe inkomen is een ratjetoe, een samengesteld inkomen.

Mijn WW wordt volgend jaar 1730 netto (berekend) per vier weken en 1874 euro per maand
(Mijn salaris was veel meer inclusief 13e maand enz enz, ook daarom kon ik ook lekker sparen en aflossen.)

Eigenlijk leefde ik al als een WW-er, waardoor mijn huidige leefstijl nauwelijks verschilt, behalve dat ik veel meer vrije tijd heb. Heel veel films zie ik van mijn Pathe abonnement, nu een grotere moestuin opbrengst, dankzij het extra vrieskistje, beter kan bewaren.
Ik beweeg meer, kortom ik ben nu veel gezonder dan toen ik werkte. Vandaag kreeg ik bericht dat mijn Gamma GT fors gezakt is, nog maar 64 in plaats van 96 anderhalf jaar terug.
Ook fijn dat ik een NTTT arts (Moermanarts) kan betalen en alle vitaminesupplementen en mariadistel van Lamberts, Zonnatura bietensap, wortelsap en boerenkarnemelk. De waarden moeten terug naar -30 en het duurt lang, maar er zit schot in, toegegeven, ik smokkel ook.

Terug naar het samengesteld inkomen, het ratjetoe, zeg maar.

Mijn ABP deeltijd pensioen is nu netto 144 euro per vier weken en dat is 156 euro per maand.
Alles bij elkaar opgeteld WW en ABP is dat 1864 euro per vier weken en 2016 per maand.
Ik heb geen recht op toeslagen.

In bovenstaande bedragen hield ik geen rekening met het weinige aan vakantiegeld WW en het retour bedrag voor hypotheek en gezondheid van de belasting. Die heb ik niet berekend, omdat ik ook nog belasting moet betalen over mijn bijverdiensten en 1200 euro over de ABP deeltijdpensioen bijdrage.

Het boeit me niet, want ik geniet nog steeds van mijn vrije tijd en ik investeer nu ook meer in abonnementen. De museumjaarkaart is er sinds kort bij gekomen. Schijnt een noodzakelijke kaart te zijn voor mensen met teveel vrije tijd. 
Grappig is dat de dag nadat ik de aanschafprijs van de museumjaarkaart van ongeveer 55 euro betaalde, het voormalige bedrijf mijn BHV en EHBO diploma bijdrage betaalde (48 euro) voor twee maanden in 2914.

Het ABP deeltijdpensioen ontvang ik, omdat het ABP anders kosten inhoudt omdat ik geen pensioen meer opbouw. Mijn vorige wekrgever betaalt nu toch echt nog twee jaar verplicht 35% van de toenmalige werkgeversbijdrage. Wanneer ik een minimum deeltijdpensioen van 10% ontvang, houdt ABP geen kosten in. Ik ontvang dit bedrag maandelijks, nadat alleen de ZorgVerzekeringsWet  ZVW is ingehouden.
Zelf stort ik dan direct 100 euro naar de spaarrekening bij Leaseplanbank, omdat er toch echt inkomstenbelasting over betaald moet worden. Uiteindelijk hou ik dan 156 euro over per maand

Als Ik het ABP ontvang, gaan er per direct veel overboekingen gemaakt worden om dit bedrag op de spaarrekening behorende bij mijn prive-rekening bij Moneyou te boeken voor leuke dingen.

UWV heeft laten weten dat dit extra bedrag aan pensioen dat ik dat mag houden, omdat  dit pensioen niet door het bedrijf waar ik werkte wordt uitbetaald, maar door een algemeen pensioenfonds.

De WW uitkering komt per vier weken binnen. In principe heb ik dus een dertiende maand! haha, lol

Het was een ommezwaai om de vaste lasten om te rekenen van maandelijks naar per vier weken, zeker ook omdat in januari en februari is nog een maandinkomen had.

Nog wat wetenswaardigheden uit de vaste lasten rekening:

Voor onderhoud, mijn zwakke plek reserveer ik 2% van de verkoopwaarde per jaar en dat gaat maandelijks heen en weer naar de spaarrekening. Ik kon wel leuk reserveren, maar nu aan het einde van het jaar, kan ik zeggen dat ik meer uitgaf, dan reserveerde. Toch heb ik goede hoop dat het echt ooit voorbij is. Echt waar.

Wanneer je vaker thuis bent gaan bepaalde dingen je opvallen. Het behang dat vond ik echt niet meer kunnen en toen die sombere donkere dagen er aan kwamen, wilde ik vooral licht en vrolijkheid en geen saai donker behangetje.

Dat ik RSI kreeg van de computerkast had ik vroeger niet kunnen denken. Dat ik thuis een printer moest nemen en niet die paar printjes op de zaak deed. Ik heb het nagevraagd, toen. Geen enkele collega had thuis een printer, het is een zwart-witte Brother geworden.

De schuur opgeruimd en toen bleek er plek voor toch een vrieskist,
De koelkast die er mee ophield en dat ik met deze nismaat en de behoefte aan een klein vriesvak, de keuze had uit twee merken, het werd de Miele, dan maar kwaliteit, na dat rampenplan merk die de Keukenconcurrent mij aansmeerde, of ik me liet aansmeren. Er zijn er altijd twee die onderhandelen, nietwaar?

De tv die omkukelde van het dressoir en nee, ik heb nog geen ander, inmiddels heb ik een plekje gevonden, tegen de wand achter het gordijn bij de zithoek. Eigenlijk vind ik een tv maar een ongezellig ding. 
De antieke tuinbank van mijn familie uit eind 1800 met mooie ijzeren bewerkte poten, waren totaal lelijk. Ik liet ze opnieuw moffelen. Er kwamen MDF planken op, uiteindelijk. Want de hardhouten planken bleken te smal en zaten niet lekker. Hij staat voor het huis mooi te wezen en is met een ketting bevestigd. Ik kan zo nog wel even doorgaan hoor, want onderhoud, ja ik heb twee linker handen, maar een fantastische onderhoudsman.

Maar goed, vaste lasten dus, de giften aan de kerk heb ik geregeld via een schriftelijke overeenkomst. De kerk is ANBI genoteerd
Vroeger waren periodieke uitkeringen alleen mogelijk via een notariële overeenkomst. Dat is in 2014 gewijzigd. Ik heb dit voor 5 jaar vastgelegd. Al mijn kerkelijke giften zijn nu 100% aftrekbaar. Logisch dat ik nu minder bijdraag dan vroeger.
Helaas vallen collectes er niet onder. Niet iedere ANBI organisatie wilde meewerken. Die vallen dan ook af, alhoewel ik het niet overal expliciet gevraagd heb.  Nog iets om verder uit te zoeken en te overwegen.

Zo kan ik nog veel langer doorgaan, maar het is al een te groot blog geworden. Chapeau voor degenen die het helemaal tot het einde lazen.

10 opmerkingen:

  1. Ha, ha, ik heb het gehaald :-)
    Best ingewikkeld voor je hoe jouw financiële plaatje eruit ziet, ik vind 2% per maand van de waarde van het huis voor onderhoud wel veel. Doe jij echt zoveel?
    Wij zijn hier bezig om het huis meer naar ons zin te maken. Ben heel blij met het gordijn in de gang bij de buitendeur. Hij was duur, maar het geld waard. Verder nog een grote spiegel opgehangen, een lamp ipv aan peertje, wat plantjes dn het oogt zoveel meer als een 'thuis'.
    Heb ik ook nodig om me hier meer thuis te gaan voelen, mijn huis meer in te richten naar mijn eigen smaak.
    We zijn zo in dit huis komen wonen, niks geverfd, gordijnen bleven hangen, vloerbedekking bleef. Was handig en onze spullen passen er goed bij. Nu nog een eigen stempel erop drukken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat je het heel netjes doet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook een tijdje WW ontvangen, door die betaling per 4 weken raakten we regelmatig in de war. Blij dat we nu al weer een aantal jaren beide een baan hebben en 1x per maand betaald worden.

    De waarde van ons huis zit ronde de 160.000. Als we daar 2% van reserveren is dat 3200 euro, een bedrag wat net iets hoger ligt komt hier binnen. Weet je zeker dat je 2% reserveert?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Allen, onderhoud. Normaal is 1% onderhoud van de verkoopwaarde, voor omderhoud aan het huis.
    Ik hou 2% aan, omdat ik onderhoud in het huis en aan de buitenkant van het huis wil
    Dit gebied is vol van veen. Het verzakt. Dat is iedere drie a vijf jaar ophogen.
    Ik heb een gedeelte wit huis. Als je dat wit wilt houden, dan iedere tien jaar de gevel scoonmaken met hogedrukreiniger, waar nodig cement bijwerken en met een foaling bedekken, zodat het niet na twee jaar grijs ziet, in plaats van grijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mn krijgt al jaren zn inkomen per 4 weken..(en ook nog eens elke maand een ander bedrag ivm overuren!!) idd een wennen boekhoudtechnisch.. ik krijg 4 verschillende bedragen op 4 wisselende data.. dus ik heb het omgegooid.. alle inkomsten eerst naar een tussenspaarrekening en de 1e van de maand een vast bedrag naar de betaalrekening en wat overblijft door naar moneyou.. :) maar jij hebt vaste bedragen.. dan is het nog wel te doen zoals jij doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik werk gewoon met maanden, wel net zo makkelijk. Ex kreeg zijn salaris ook altijd per vier weken, dat was soms wel heel vervelend, maar er was dan ook altijd een maand waarin hij als het ware dubbel salaris kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Dertiger, dat is het beste, een aparte rekening voor de vaste lasten. Goed overzicht, doe ik al jaren.
    @Lekker Leven met Minder, Tuurlijk is dat veel makkelijker werken met maanden. Vanavond overzicht van de vaste lasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik dacht dat je de onderhoudskosten per maand bedoelde, maar zie nu staan dat het per jaar is. Dan is het wel een reëel bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, ik redde het makkelijk hoor tot het einde :) Hier krijgt man wekelijks geld. Heerlijk. Af en toe wel lastig rekenen. Ik ben geneigd veel door te schuiven naar de verschillende potjes. Wij gaan de komende dagen ook een nieuwe berekening maken. Altijd leuk om te doen. Je hebt het goed voor elkaar hoor. Lekker zoveel vrije tijd. Het is je van harte gegund.

    BeantwoordenVerwijderen