maandag, december 01, 2014

Winter 2014/2015

Toen het nog zo lamg warm bleef, hoorde ik iemand zeggen dat de notenoogst groot is dit jaar. Een oude boeren wijsheid zegt: 'Zijn er veel noten, dan wordt het een strenge winter.'

Toen dacht ik nog, het zal wel meevallen, maar nu is het behoorlijk koud.

Ik dacht dat de gasprijs nog steeds gekoppeld was aan de olieprijs, maar dat is niet meer zo. Ik heb me voorgenomen om het lekker warm te hebben deze winter en goed te stoken, of het nu met behulp van de econoheat (die de kamertemperatuur toch twee graden hoger laat zijn en waar ik nu een energiemeter bij gedaan heb) en dan de CV 's avonds op 20 of 21 graden. Lekker.

Ik sta nu vaak later op, vanmorgen om even acht uur en probeer voor het donker thuis te zijn. Wat een luxe. Andere jaren had ik moeite dat ik in het donker van huis en in het donker weer thuis kwam. Nu vind ik de kortere dagen nog niet leuk, maar ik ben gelukig met daglicht buiten.
Het leven als een mol onder de grond is afgelopen.

Een minder prettig winters probleem is, dat ik nu vaker groente uit de vriezer eet. Het is natuurlijk prettig, om zoveel groente in voorraad te hebben, maar vriezer eten? Ik eet liever vers.
Verse groenten zijn er nog op de moestuin, zoasl prei, spruiten, boerenkool en spitskool.
Ik ben gisteren begonnen aan de laarste pompoen.

Bij de moestuin is een waakhond. Een hond(gedrocht) die vooral veel blaft. Soms is hij vrij om te lopen over de moestuin. De zenuwen krijg ik van dit beest. Op advies van anderen kocht ik hondensnoepjes. Vandaag gooide ik ze naar hem toe. Een paar snoepjes zorgde voor wat blafrust en daarna ging het weer los. Ik verwacht niet dat wij ooit vrienden zullen worden. Las dat er een tweede jonge hond bij gekocht was. Een hond met een aaibaarheidsfactor is toch wel het minste.
Geef mij maar een kat.

4 opmerkingen:

  1. Hiermee houd je die beesten bij je uit de buurt:

    http://www.dazer.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Pennie Wijs, dank voor de tip. Voor het geval hij los rond loopt. Het overwegen waard. Volgend seizoen, verhoogt de kosten voor de moestuin, maar verlaagt mijn stress.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet fijn dat er zo'n enge hond rondloopt! Sinds ik gebeten ben door een bouvier, vind ik veel honden maar eng.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @VlijtigLiesje, joggende of hardlopende mensen hebben vaak de aandacht van honden en ze bijten ze regelmatig. Ik kan me jouw gevoel goed begrijpen.

    @PennieWijs, was vanmorgen in een dierenzaak en de man kon me alleen een spuitbus verkopen, waarna hij zei, maar als u dat gebruikt verhoogt u de kans dat ze bijten.
    Tja, zo lust ik er nog wel een paar. Zal hem via internet te gelegenertijd kopen, als ik veel internetproducten tegelijkertijd koop.

    BeantwoordenVerwijderen