donderdag, december 04, 2014

Zou jij je hypotheek met je pensioen willen aflossen?

Jette Klijnsma van de PvdA en ook de minister van de moestuinierplannen voor gepensioneerden heeft het idee dat je hypotheek aflossen met behulp van je pensieon een goed idee is.

Het idee is niet direct afkomstig, maar uit Reformatorische kring, de RMU.

De voordelen zijn duidelijk. Als je je hypotheek hebt afgelost voordat je met pensioen gaat, dan heb je straks minder pensioen nodig.

De nadelen zijn iets minder duidelijk. Je hebt straks minder pensioengeld wanneer je met pensioen gaat.
Als je minder pensioenpremie hebt opgebouwd, dan zijn ook de anderen, die geen gelden vooraf uit de pensioenpotten opnamen, zoals huurders ook geld kwijt. Dit komt, omdat pensioenen in een gemeenschappelijke pot worden gestort,
Dat is dan ook een beetje sneu.

Lenen, hoe dan ook, betekent terug betalen. Dat is een klus die jaren duurt en waarvan je soms absoluut het aflossen zat bent. Of het nu voor een hypotheek of een auto is,
Ik weet dat als geen ander. Zat was ik het aflossen en ook nu ik verplicht geld aan de ontslag BV moet betalen baal ik. Blij ben ik dat de rente aan mijzelf wordt betaald. Maar toch het is wel maandelijks 485 euro (annuitair aflossing en rente) te betalen aan mijzelf..

Kortom, het plan lijkt me wel aardig voor de korte termijn, maar dan heb je later de problemen. Ook nog eens, nu de te betalen pensioenpremies lager zijn.
Aflossen moet je gewoon zelf doen en hopelijk ben je en blijf je gezond en hou je werk.
Als je werkloos bent en vanaf vijftig jaar hoef je niet meer je huis op te eten. Anders is het dubbel sneu, hypotheek aflossen en binnenkort na een jaar WW de bijstand inrollen en je huis opeten


Bron:Z24

7 opmerkingen:

  1. En hoe doen ze dat fiscaal? Pensioen is uitgesteld loon. Als je dat nu dus opneemt om je hypotheek mee af te lossen, dan zal de belastingdienst zijn deel claimen. Daar hoor ik niemand over?

    Als de belasting op dat pensioengeld naar het heden wordt gehaald, hebben we minder tekort. En in de toekomst een gat wat gevuld moet worden. En wat is dan mooier dan het huis in de toekomst van box 1 naar box 3 te verplaatsen.

    Onzalige plannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alles voor de korte termijn! Het huishoudboekje, duh. De schatkist. Ze bedoelen: bodemloze put. Straks lekker afbetaalde huizen aanslaan met de vermogensbelasting enzo. Je weet toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou de berekening willen zien en op basis daarvan zou ik een beslissing willen maken.

    Niet op basis van onderbuikgevoel wat ik tot nu toe in de meeste reacties terugzie in blogjes die over dit onderwerp gaan. Zoals de reactie van Valhalla hierboven

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De berekening zou ik ook graag zien. Als ik de trend van de afgelopen 10 jaar doortrek, vermoed ik echter dat de toekomst maatregelen brengt, die huiseigenaren ziet als vermogende mensen, waarmee gelegitimeerd wordt dat deze meer kunnen meebetalen dan huurders aan zaken als zorg, belasting, etc. Dat is lastig in de berekening mee te nemen (de maatregelen zijn er immers nog niet), maar maken me wat huiverig. Dus ik ben aan het kijken of er andere zaken zijn waarmee ik mijn spaargeld voldoende kan laten renderen dan hypotheek aflossen. Want geld liquide houden vind ik prettiger dan vast-in-stenen als er mogelijk aanspraken komen. Voor mij een en-en strategie (aflossen is ook prettig, want ik betaal niet graag rente), maar mijn buffer ga ik wel ruimer houden dan voorheen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, ik wil m'n pensioen gebruiken als extra leefgeld na m'n pensionering.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Allen, mijn mening is dat ik er van overtuigd ben dat niets zo rijk maakt als onafhankelijkheid, geen hypotheek, geen huur, geen leningen.
    Ook geen najagen van bezit, de lat wat lager leggen voor jezelf.
    Investeren in innerlijke rijkdom, zoals jezelf ontwikkelen, gezond leven. Genieten van muziek, natuur, sport, bewegen, een fijne baan of een bedrijf.
    Alles wat je onafhankelijk maakt.
    In deze participatie maatschappij is het ook handig als we omkijken naar elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. lijkt me een voorstel om snel snel geld in de economie te pompen ,maar we hebben al eens gezien wat goedkoop "krediet" kan doen eenmaal dat de rentes terug gaan stijgen ...

    BeantwoordenVerwijderen