vrijdag, januari 02, 2015

Honderd huishoudens willen drie maanden zonder huisvuil

Goed streven om zonder afval te proberen te leven, vind ik. Het verraste me, dat zoveel huishoudens mee doen. Zo veel mensen die bewust omgaan met hun afval! Wow.

Steeds meer mensen gebruiken eigen tasjes voor de boodschappen. 

Zelf produceer ik weinig afval. Inmiddels heb ik twee afval schalen op het aanrecht gezet.
Een schaal voor het GFT en een schaal voor restafval.
Minder afval produceren is een gevolg van consuminderen. Het bewust omgaan met spullen zit kennelijk in mijn genen. 

Zowel in de auto als in de scooter liggen standaard twee tassen. Een grote en de zelf gemaakte stoffentas.

Het overige afval gaat in een doos op A4 formaat die ik soms wekelijks, soms tweewekelijks naar de gemeentelijke bakken breng nabij het winkelcentrum. Helaas is er geen afvalbak voor pakken van de melk of de drankjes. Dat zou een verbetering zijn.
Mijn melk komt rechtstreeks van de boer in eigen emballage. Alleen kwark koop ik bij de supermarkt. Dat is plastic afval en kan gesorteerd worden aangeboden.

Ik heb een nee/ja sticker op de deur. 

Als ik mij vergelijk met mijn buren, dan heb ik het minst aan afval. Was het vroeger nog wel eens zo, dat mijn kliko niet werd geleegd door de gemeentereiniging, die tijden zijn voorbij.
Voorheen haalde de gemeentereiniging de neus op voor zo weinig. Men liet mijn kliko simpelweg gewoon staan.

Een buur doet de kassabonnen in de  kliko. Het is geen papierafval, zo vindt zij. Misschien vindt ze het te prive. Ze is in het bezit van een papiercontainer. Ik heb geen papiercontainer genomen. Die paar kranten breng ik naar de afvalscheiding bij de supermarkt.

Maar de beweging dat steeds meer mensen bewust minder afval gebruiken is onomkeerbaar.

Verrassend vind ik het dat mensen eerst hun afval in een huisvuilzak doen en dan in de container.
Restafval is vrijwel altijd schoon. Ik snap er niks van.

10 opmerkingen:

  1. Je buurvrouw heeft gelijk met de kassabonnen, want dat is vaak thermisch papier en dat hoort bij het restafval. Maar de hoeveelheden zijn zo klein tov de andere papier stroom dat het ook geen kwaad kan in het proces.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Lobke, dank, ik kon het niet vinden op Wikipedia. Je argumenten snijden hout, je hebt een Punt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik daarover hoorde op tv,begon het te kriebelen.Om het gewoon eens voor mezelf te proberen. Maar helaas,ik zit met een behoorlijke hoeveelheid GFT en heb geen compostvat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Flinke uitdaging lijkt mij. Helemaal geen afval lijkt mij bijna onmogelijk als je een normaal leven wil hebben in Nederland. Supermarkten zijn er (nog) niet op ingericht. Wij zijn in 2 jaar tijd wel meer dan gehalveerd qua afval, maar helemaal geen afval gaat ons voorlopig niet lukken. Wel een leuk experiment om te volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi streven, maar dan moet er ook een mogelijkheid geboden worden om het afval apart aan te bieden. Papier, plastic, glas en batterijen kunnen we hier apart inleveren. Maar gft niet, want dat wordt niet opgehaald in de flat en wij hebben geen groene kliko. Eigenlijk vreemd, want de huizen naast de flat hebben die wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bewoners van flats scheiden minder vaak, en minder goed, blijkt uit experiment en in diverse gemeente s. Of dat ligt aan de ruimte (flats zijn vaak iets kleiner en hebben minder berg- en buitenruimte waar je je afval tijdelijk kan bergen) of aan de groep ( vaker mensen met laag inkomen en vaker problemen, waardoor hun hoofd misschien minder staat naar scheiden), dat is niet helemaal helder. Het afvalverwerkings aanbod wordt gewoon op dat gemiddeld e aangepast.

      Verwijderen
  6. Ik heb hier niet veel ruimte om het afval echt goed te scheiden. Maar ik kan er wel weer eens beter over gaan nadenken. Voor gft hebben we sowieso geen opties in de buurt en in mijn kleine tuin wil ik het niet kwijt ivm met ongedierte en katten. Ik las laatst wel dat er plekken komen om plastic te scheiden. Ik ga op onderzoek uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi streven, helemaal zonder afval. Lukt mij zelfs in m'n eentje niet. Hier in de gemeente mag je huishoudelijk restafval niet in de openbare afvalbakken gooien - dat is zelfs een boete waard. Lijkt vreemd, maar niet als je weet dat hier huishoudens zonder eigen kliko per afvalzak (restafval, ik geloof 60liter) €1,70 moeten betalen. Als al die huishoudens de openbare bakken gaan gebruiken gaat er iets mis. Als je wel een kliko hebt betaal je per keer dat je'm aan de straat zet dus je merkt het in je portemonnee als je weinig restafval hebt, dat stimuleert wel!
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig dat je hierover schrijft, wij doen namelijk mee met het onderzoek. Doel is om het restafval tot 0 te krijgen (wat nooit helemaal haalbaar is). Voor de rest is er aandacht voor afval verminderen, hergebruiken en scheiden.
    We hebben voor tips een heuse afval coach langs gehad :-)
    Een van de dingen die ik niet wist is dat je oude lappen ook in de kledingbak mag doen. Met het ophalen van kleding hebben ze zich ook geconformeerd aan het recyclen van textiel.
    Groet, Janine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. D@Allen, wat een grote hoeeeleid reacties. He houdt ons bezig.
    In mijn gemeente hoef je niet betaen per kliko. Of per kilo. Ik heb zowel vor de gft als restafval ren heel grote kliko genomen.

    Gft wat snelte composteren is, zoals keukenafall, behalve pitten van dadels doe ik in een aparte bak voor de compostemmer op de moestuin. Sinds eind september ben ik in het bezit van een gekregen compostvat zonder deksel.

    Flabewoners hebben het lastiger, Ik zou geen oplossing weteb.

    @Janine, leuk te lezen van een van de honderd huishoudens. Inderdaad alles wat textiel is kan in de kleidingbak.
    Ooit deed ik er een oud hoofdkussen in. Geen idee of dit geheel volgens de regels is. Maar er zat kapok in dus moet het goed zijn,

    BeantwoordenVerwijderen