donderdag, februari 12, 2015

Doorsnee Nederlander is financieel onbekwaam

Deze stelling las ik in het blad van de Vereniging Eigen Huis en ik kan me er wat bij voorstellen.

Op de laatste werkplek bleek een behoorlijk verschil tussen de niet financiëlen en de wel financiëlen. Vaak hoorde ik iemand zeggen, ja maar ik ben een bourgondiër, met een duidelijke vingerwijzing naar mij.  Nu ik in de WW zit en niet mekker over inkomen, zie ik toch verrassende gezichten. Want  ja ik was toch die persoon die nooit zoveel uitgaf?

De stelling is, dat met de meesten van ons het financieel goed gaat, maar de eerlijkheid is daarbij: 'dikwijls is dat ondanks de manier waarop we met ons geld omgaan, niet dankzij'.

Het Nibud schrijft over huiseigenaren zonder geldnood:

  • vaker vrouwen
  • hebben minder vaak minderjarige kinderen
  • zijn vaak ouder dan 50 jaar
  • hebben een betere financiële opvoeding genoten.

Dus ben je een man met minderjarig kind en jonger dan 50 jaar, dan toon je je vermogen  beter naar buiten toe.

Ik herinner me nog, toen ik op kamers woonde, mijn portemonnee leeg, ik naar mijn zus wandelde en wat geld probeerde te lenen vlak voor het weekend.
Mijn zus gaf me geen geld, maar leerde mij een les. Ik bleef zonder geld, ik ben er niet aan dood gegaan, toch nog wat te eten.
Ik heb nooit meer in deze situatie gezeten. Een harde leerschool leert het beter. Mensen die een bedrijf hadden en één keer failliet gingen,  bouwen de volgende keer sneller vermogen op. In hun volgende bedrijf gaat het vaak beter, tenzij je stomme pech hebt. Je hebt in ieder geval geleerd om grip op geld te hebben.

7 opmerkingen:

  1. Ik kijk ook wel eens rond vol stomme verbazing, waarbij ik me dus totaal niet voor kan stellen hoe mensen in hemelsnaam rondkomen op de manier dat ze dat doen. Aan de andere kant betrap ik mezelf ook nog regelmatig op acties die verstandiger hadden gekund. Dus wat dat betreft geloof ik best wel dat het inderdaad meer ondanks, dan dankzij is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder dat vrouwen uit deze statistiek zo goed komen. Het spreekwoordelij"ke "gat in de hand" wordt altijd aan vrouwen toegeschreven......
    Terwijl uit allerlei statistieken blijkt dat vrouwen beter dan mannen zorgen dat de levensnoodzakelijkheden (woning, eten, scholing, gezondheid) geregeld worden, en dan pas hun energie stoppen in "showzaken" als kleding, drank, auto's, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed van je zus zeg. Zo bewees ze je een grotere dienst dan je geld te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kijk net als LLMM soms rond met verbazing. Een collega die slechts een tientje of 5 bruto minder salaris krijgt dan ik spaart niks. En dat terwijl haar vriend nog een mooi inkomen binnenkrijg en ze door samenwonen veel lagere lasten heeft. Ik spaar honderden euro's per maand. Geen idee waar het geld soms blijft bij anderen. Misschien het latte-effect waar laatst een andere blogger over schreef?
    Bij vriendinnen zie ik het ook. de hoogte van het inkomen en de vaste lasten zeggen helemaal niets over het spaargedrag. het lijkt juist soms, hoe hoger het inkomen, hoe minder gespaard wordt.
    Ik zou mij daar niet prettig bij voelen. Sommigen zouden mij misschien zuinig noemen, maar als je bij mij te gast bent zou ik nooit bezuinigen op gezond en lekker eten & drinken. Ook doe ik heel veel leuke dingen. De leukste dingen zijn vaak nog gratis ook! (lezingen, etc.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Kruidig meisje, waar die opmerking vandaan komt is de geschiedenis, de afhankelijkheid van vrouwen. Gaf de macho's extra reden om hun ego's nog eens op te poetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het artikel ook gelezen in VEH. Ik vond het wel weer een artikel die vol stond met open deuren. het is namelijk logisch dat een ouder persoon zonder minderjarige kinderen minder in geldnood zit dan iemand die 30 is en 2 kleine kinderen op te voeden heeft. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben om dat te kunnen bedenken.

    Wat ik wel grappig vond was dat over de vrouw. Denk dan toch dat een man eerder wil showen naar buiten toe dat er geld is d.m.v. gadgets en een duurdere auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ZakelijkBezuiniger, ik ga nog een blog schrijven pver dit onderwerp. Het leeft, heel veel lezers op dit blogje.
    Dank voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen