dinsdag, februari 03, 2015

Een bezorgde nicht

Een nicht vroeg me wat ik ging doen, stel dat ik oud en ziek zou gaan worden.

Ik heb voldoende geld om zorg in te kopen en dat zal ik doen ook. Nu vind ik deze vraag veel te vroeg, natuurlijk heb ik er wel eens over gedacht, maar ik weet het echt niet.
Zij wilde me dan wel verzorgen, zei ze. Lief gezegd, maar het is nogal lastig voor haar.
Bovendien is  dat in de praktijk helemaal niet handig Eigenlijk wil ik daar nog niet over nadenken. Ik ben net vrij gekomen van een arbeidzaam leven. Ik geniet en eerlijk gezegd, ben ik nu gezonder dan toen ik werkte, c.q. stil zat.

Wel handig om die erfenis goed te regelen, ik deed het niet, omdat ik weet dat dat iedere keer weer veranderd.
Wie wordt dan de Executoir Testamentair? Iemand uit de familie. Ik zou wel iemand weten uit de tweede generatie, maar die heeft het enorm druk.  Bovendien zag ik dat de verkoop van een flat in een mooi gebouw erg lang duurde, vanaf 2007 tot eind 2014. Het bedrag was bestemd voor een goed doel. Het goede doel wilde niet dat  het te voordelig werd verkocht. De flat is opnieuw ingericht. De vaste lasten en vereniging van eigenaren doorbetaald. Het kon gelukkig allemaal.
Wat een werk was dat voor een nicht die zich daar mee bemoeide.

 Ik heb wel eens een erfenis van vijftig gulden ontvangen van een ongetrouwde tante. Het moest verdeeld worden over vele, vele personen. De notaris regelde dat allemaal. Pfoei. Daar moet ik ook niet aan denken.

Wat dan wel?  Een paar legaten aan familieleden die het kunnen gebruiken, Een bedrag aan een stichting of bedrijf dat bezig is met de opzet van een bedrijf dat milieuwaarde heeft, of iets anders.

Begraven, of cremeren? Het liefst in een bos, in plaats van zo'n efficiënte kille begraafplaats met van die keurige stenen en platgetreden paadjes, waar je nu al bijna geen enkele steen van voor 1970 nog  terug kan vinden.  Dat weet ik in ieder geval wel.

Nou ja, komt tijd komt raad. Als ik naar mijn overleden naamgenote kijk, kan ik zeker nog 40 jaar mee. Dat ik gezond leef en nu veel meer beweeg  is  mooi meegenomen.

3 opmerkingen:

  1. De executeur mag een professional in dienst nemen om het geheel af te handelen, wel is het zo dat de kosten daarvoor dan van de erfenis af gaan.

    Ik heb recent ook een testament opgesteld; ik vond dat ik een goede notaris had die me goed uitlegde hoe ik een goed testament op kon stellen (waterdicht, en zodat het eenvoudig/simpel af te handelen zou zijn).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan beginnen met een codicil: een handgeschreven document op verder onbeschreven papier waarin je een dierbare spullen weggeeft en waarin je begrafenis beschrijft. Andere zaken die je daarheen regelt zijn niet noodzakelijkerwijs rechtsgeldig, maar ik vind je wel op papier zetten om je gedachten te ordenen. Voor dat laatste stuk heb je inderdaad een notaris nodig maar volgens mij ben je goed op weg hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben wel een testament. Ook al een keer bijgesteld omdat de regelgeving veranderde. Puur gedaan om het de langstlevende zo gemakkelijk mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat onze kinderen niet voortijdig met belastingaanslagen geconfronteerd zouden kunnen worden. Verder kijken we er ook niet meer naar om. Willen er net als jij vooralsnog nog niet verder over nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen