donderdag, februari 19, 2015

Eindafrekening Essent

Een advies aan iedereen met zonnepanelen: Stap niet over naar Essent.

Jaarlijks stap ik over naar een nieuwe energieleverancier met mijn dubbele energiemeter. Nadat ik op papier ben overgestapt vraag ik vervolgens aan de energieleverancier, kan ik ook opteren voor 'enkel stroom'.  Als het antwoord ja is, gaat vervolgens het nieuwe contract in.

Vorig jaar vroeg ik dat ook, maar ik, domme ik, ik had zoveel andere dingen aan mijn hoofd, heb ik dat contract waarin enkel stroom staat niet goed opgeborgen.

Essent heeft in de eindafrekning vervolgens 324 kWh dalstroom/nachtstroom in rekening gebracht en geen terugbetaling voor de geleverde dagstroom, iets van 79 kWh.

Ben ik hier toch helemaal niet blij mee en ik kan wel foeteren op mezelf, waarom heb ik dat contract niet beter opgeborgen (digitaal) in de map energie.
Maar ja, vorig jaar was ik bezig met mijn ontslag. Het is het eerste jaar geweest, dat ik niet per 1-1 overstapte maar per 1-2.

Nu ben ik bij Qurrent en ook zij bevestigden telefonisch dat ik enkelstroom af kon nemen met de dubbele meter. Ik heb hier de schriftelijke bevestiging nog niet van ontvangen. Ik ga er meteen achteraan.

Afgelopen jaar heb ik inclusief BTW 334 euro teveel betaald, plus een deel dat niet verrekend is.
Ongeveer 40 euro per maand aan energie, belastingen, netwerkkosten en btw voor 624 m3 en 324 kWh dalstroom


Tip 1: ga niet met je zonnepanelen naar Essent
Tip 2: hou je administratie op orde.

11 opmerkingen:

  1. Als ik op de site van ESSENT bij voorwaarden teruglevering kijk zie ik het volgende staan:

    Voorwaarden teruglevering
    Om in aanmerking te komen voor een terugleververgoeding van Essent, dient u te voldoen aan de volgende voorwaarden:

    U staat geregistreerd bij de netbeheerder als terugleverklant
    U levert energie terug aan het elektriciteitsnet
    U neemt stroom af van Essent
    U heeft een geschikte elektriciteitsmeter
    U heeft een kleinverbruiksaansluiting (waarde: maximaal 3 x 80 A)

    Ik zie nergens dat je meter niet op dubbel maar op enkel tarief moet worden ingesteld?

    Daarnaast is me niet duidelijk hoeveel geld je nu misloop?

    Ik zou even een mailtje sturen naar ESSENT en aangeven dat eindafrekening onjuist is(geef je redenen hiervoor aan) en dat je graag een gecorrigeerde eindafrekening wil.

    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Meer door Minder, Bij Stedin sta ik aangemeld met zonnepanelen. Met enkelstroom is het eenvoudiger te verrekenen. 276 kWh dagstroom terug geleverd 324 kWh dalstroom betaald.
    Telefonisch contact gehad met Essent, klantenservice vertelde me, dat het heel aardig was dat zij dalstroom afrekende voor de 324 kWh. Dat ik niets terug kreeg was gewoon pech voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb reeds diverse malen gehad dat na telefonisch contact een mail sturen met vraag om correctie een positiever resultaat gaf dan wat door de telefoon werd verteld.
    Mocht je rekening alsnog niet gecorrigeerd worden kan je een bezwaar indienen. Wordt je bezwaar afgewezen door ESSENT dan kan je een klacht over je Energie leverancier indienen bij de geschillencommissie Energie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Meer uit Minder, Essent heeft al positief gereageerd via twitter. Nu gaan ze toch terug betalen. Vervelend dat het zo moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb helaas ook heel slechte ervaringen met Essent. Je moet ze zowat vastbinden op hun eigen papieren voordat ze doen wat ze beloofd hebben voor je overstapte. Ik schakel dan ook Essent standaard uit bij de vergelijkingen. NLE en Oxxio zijn ook niet brandschoon, maar niet zo slecht als Essent.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kan prima enkelstroom hebben wat op 2 meters genoteerd wordt. Daar ging bij ons niets mis mee.
    Ook het terugleveren van energie via zonnepanelen wordt keurig geregistreerd. Maar de energiemaatschappij maakte er een zooitje van. Een heel gedoe. We zijn nu zo ver dat we nog een hoop geld terugkrijgen. Binnen 14 dagen is beloofd. Als het binnen is zal ik je het verhaal nog wel vertellen. Eerst maar even afwachten. Tip: Hou je energieverbruik bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij kregen een bericht van Delta,dat onze meter ongeschikt was voor teruglevering. Een slimme meter wilden ze gratis leveren,een "gewone"kostte 100 euro. En dat,terwijl de meter gewoon terugloopt.En een internetartikel adviseerde dit type vooral niet weg te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor de tip! Als we ooit zonnepanelen krijgen houd ik hier zeker rekening mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Izerina, wat een slimmerds.
    @Vlijtig Liesje, dankzij het brood bakken en de Ecoonoheat in de kamer, heb ik het meeste dagstroom verbruikt.

    @Allen Essent is geinspireerd geraakt door dit blog en vooral de tweet die ik gisteren de wereld innstuurde. Ze hebben me zelfs gebeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben zonnepanelen en zitten bij Essent en hebben er nog nooit problemen mee gehad. Het wordt altijd goed verrekend. Ik houd wel elke week alle meterstanden bij. Ik heb geen slimme meter (die ik tot nog toe nog steeds weiger) wel een digitale.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Anoniem, god voor je,

    Ik heb eerder bij meerdere mensen gelezen, dat het vaker bij Essent problemen geeft.
    De man van klantenservice vanmorgen kwam er niet helemaal uit en moest de vraag voorleggen aan zijn collega's.
    Gisteren, vertelde klantenservice me, dat ik tevreden moest zijn. Vandaag werd ik nav twitter opnieuw gebeld en moest het elders uitgezocht worden. Ik zou later worden terug gebeld..,...

    BeantwoordenVerwijderen