woensdag, februari 11, 2015

Energielabel A is nog geen passief huis

De energielabels zijn uitgedeeld  aan alle huiseigenaren voor hun koopwoning.

Ik heb een C label  en het is dan maar zo.  Ik ga niet verhuizen, de noodzaak om het energielabel aan te laten passen is er niet. Het wijzigen van een energielabel is een administratieve zaak. Als ik de facturen voor de HR++ ramen en de zonnepanelen factuur zou versturen, dan was mijn label misschien wat hoger geworden, maar helaas kon mijn cv installateur vorig jaar mijn kapotte VR cv ketel niet vervangen door een HR ketel. Ook al heb ik hem dat een aantal jaar terug gevraagd, of hij zou kunnen nadenken hoe hij dat kon oplossen. 'Dat kon makkelijk' zei hij toen. Toen puntje bij paaltje kwam, kon hij het niet.  Afgelopen jaar kwam de eigenaar van de zaak zelf de CV en de WTW voor de jaarlijkse servicebeurt. Best kans dat ik dan op label C blijf zitten.

Mensen die een A label hebben, hebben geen passief huis. Dat is best vreemd, immers een passief huis is het huis van de toekomst in NL.
Het door  Brussel verplichte energielabel is in de ons omringende landen al langere tijd terug ingevoerd. In NL is het probleem met het energielabel door de diverse kabinetten naar de toekomst doorgeschoven. Als NL nu nog geen energielabel was ingevoerd. dan had NL een miljoenenboete moeten betalen.  Vervolgens is er deze manier van werken gekomen. Het is nu een chaos bij het uitreiken van het energielabel.

In Zwitserland mag geen enkel huis gebouwd worden wat niet geheel energieneutraal is en geheel in zijn eigen energie kan voorzien. Hooguit mag 15 kWh per jaar verbruikt worden voor ruimteverwarming! (wikipedia)  Behalve zonnepanelen, heeft het huis ook een warmtepomp. Het gebruik van een warmtepomp en goed geïsoleerde muren. De kosten zijn 15 tot 20 procent meer dan voor een normaal nieuwbouwhuis.

In NL is juist het energiezuinige bouwen iets verminderd, omdat dat de bouwkosten lager maakt.

Ik voorzie dan ook, in de toekomst, net als met onze koelkasten een A+ regeling voor de passiefhuizen die nog gebouwd of alsnog gerenoveerd gaan worden.



Ik teken voor een passief huis, het lijkt me heerlijk om behalve een hypotheekvrij ook een energievrij huis te hebben. Het liefst ook nog een vrijstaand huis. Maar ik accepteer het maar, dat dit nog niet het geval is.

13 opmerkingen:

  1. Ik heb het geregistreerd en de laagste G gehad natuurlijk. Ik had wel hoger kunnen krijgen, maar ik moest zoveel extra dingen scannen dat ik daar geen zin in had, dat komt echt wel als ik verkoopplannen had en ik hoop toch echt hier oud te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben nog geen label ontvangen. Het zal wel het laagste zijn,want we hebben zelf geisoleerd en niet altijd op de officiële manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook ingedeeld in C. Terwijl ik zonnepanelen, een zonneboiler en HR++ glas heb. Klopt dus niet, maar ik ga niet verkopen of verhuizen, dus ik laat het lekker even zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zit op F, maar dat label kiezen doen ze alleen op bouwjaar, inhoud en type huis obv het kadaster. Bij mij zijn dubbelglas, spouwisolatie, nieuw dak en nieuwe ketel echt niet meegerekend, dat kan ook niet, want die info hebben ze niet centraal staan. Wel grappig... een F label met nog geen 70 euro aan maandelijkse kosten.... best knap toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik vragen mag: waarom hebben jullie een energielabel aangevraagd, terwijl er geen verhuisplannen zijn?

    Mis ik iets?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Bespaarzuinig, je miste de eerste zin met link, nl de Energielabels zijn uitgedeeld aan alle huiseigenaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ons voorlopig energielabel was een B. In 2010 hebben wij 25 m2 zonnepanelen laten plaatsen. Ook maken wij (gedwongen) gebruik van stadsverwarming, hetgeen ook meetelt voor een hoger label. Om een lang verhaal kort te maken: manlief maakt alles graag direct in orde. Alle paperassen waren snel voor het grijpen en hij heeft het energielabel direct vast laten stellen. Het werd een A, geldig gedurende 10 jaar. Wij hebben geen verhuisplannen, maar vinden het prettig dat het geregeld is. Volgens man zou het €15 euro kosten, maar gisteren ontvingen we het officiële label Een rekening hebben we nog niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Ellen, Moet een goed gevoel geven, het kriebelt ook wel. Momenteel ben ik bezig met een behoorlijke klus, de jaarrekening voor de BV. De eerste keer, kom van een groot bedrijf, maar nog nooit voor de belastingen ingevuld.
    Misschien later, maar eerst dit gewrocht de deur uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben gisteren toevallig de brief ontvangen, en heb een A-label. Het is dan ook een relatief nieuw huis, dat zal allicht veel schelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Zakelijk Bezuiniger, Fijn een nieuw huis. Vreemd toch dat er geen rekening werd gehouden met passief huizen in de energielabels.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De rekening van de aanvraag van het officiële energielabel, trof ik zojuist in de mail aan: €14 inclusief BTW. Dat is geen bedrag om het definitieve energielabel niet aan te vragen, vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb een G label gekregen in een huis wat in 2002 helemaal groot gerenoveerd is door een bouwbedrijf met overal isolatie, dubbel glas en een energie rekening van 35 euro per maand. Slaat dus helemaal nergens op. Ik ga nog geen nieuwe aanvragen omdat hij maar 10 jaar geldig is. Ik moet het huis ook terugverkopen aan de instantie die deze maatschappelijk gebonden koopwoningen beheerd. Die weten ook heus wel dat het geen G is. Als het bij de taxatie voor de terugverkoop uitmaakt vraag ik het label tegen die tijd wel aan. Ga wel vast dit jaar alle verbouwspecificaties opvragen want die heb ik zelf niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Ellen, het geld is het niet, misschien in de toekomst, als ik klaar ben met die kl***te administratie.

    @Ineke, jullie gaan vast niet verhuizen, als je je huis zo hebt opgeknapt. Genieten.

    BeantwoordenVerwijderen