maandag, februari 23, 2015

Energiemeters voor en na 2020

De slimme meter is prettig voor de netbeheerders. Ze kunnen met de komst van meer duurzame stroom, door windenergie en zonnepanelen beter sturen op de vraag van de consument.

Om inzicht te krijgen voor de netbeheerder zou het m.i. voldoende zijn, om te weten hoeveel zonnepanelen er zijn en hoeveel windmolens en waar ze staan.
Vervolgens is het alleen maar een abonnement bij de KNMI nodig om inzicht te krijgen in de al dan niet extra op te wekken stroom.
Bovendien importeert NL nu al stroom uit Noorwegen. getijdestroom, dat is vrij nauwkeurig te voorspellen hoeveel dat oplevert. Altijd. Tuurlijk zijn er verschuivingen maar minimaal.

Blijft over de consument. die is minder voorspelbaar....,

Leuk item van 10:30 - 12:59 over zonnepanelen en stroommeter.




Ik ben tegen het gebruik van een slimme meter:

-Ik krijg op de lange duur geen geld terug voor terug geleverde stroom.
- Het ding verbruikt stroom
- Om je energieverbruik te vergelijken, dien je toch de standen bij te houden. Hoe weet je anders of je nu meer of minder verbruikt dan vorig jaar/jaren.
- Als je Ferraris meter  kapot gaat mag je weer een nieuwe Ferraris meter vragen bij de netbeheerder, zo deelde de VEH mee, ook al is het na 2020.
- VEH vertelde me dat een dubbele Ferrarismeter mag niet omgezet worden naar een Ferrarismeter voor enkelstroom, ook niet als deze kapot is.
- de slimme meter laat de consumenten zien hoeveel stroom ze verbruiken.
- criminaliteitgevoelig, Ook iemand anders kan weten of je thuis bent of niet,


Onderstaande energieverbruik grafiek maak je alleen handmatig:


Ik herinner me  van de tijd die ik bij drinkwaterleiding doorbracht, dat  de afname van huishoudelijk water was te zien was, want in de pauze van een voetbalwedstrijd op tv gingen mensen naar de wc of naar de keuken. In mijn kennissenkring wordt er niet naar voetbal gekeken. Mocht er wel gekeken worden, dan moge het duidelijk zijn, dat ik daar niet in de buurt ben.  Naarmate de economie aantrekt wordt er meer drinkwater en meer stroom verbruikt.

17 opmerkingen:

  1. Wij kregen een brief van de energieleverancier. Onze oude meter zou de geleverde stroom door de zonnepanelen niet verwerken. Ze boden gratis een slimme meter aan.wilden we een analoge meter dan bedroegen de kosten 100 euro. Manipulatie want de meter doet het prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juist vanwege de zonnepanelen hebben wij wél een slimme meter laten plaatsen. De Ferrarismeter met twee telwerken draaide prima terug, maar het dagstroom telwerk telde op jaarbasis terug. Dat lijkt leuk, maar als je over die teruggeleverde dagstroom maar 6 of 7 cent vergoed krijgt en over de afgenomen nachtstroom 22 cent mag betalen, ben je een dief van je eigen portemonnee, vind ik. Nu worden de teruggeleverde kwH dagstroom en afgenomen kwH nachtstroom keurig tegen elkaar weggestreept. Ook overgaan op continue tarief hielp niet omdat we twee telwerken op die Ferrarismeter hadden. Ik ben dus erg tevreden met die slimme meter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ellen, de dagstroommeter draaide op jaarbasis terug? We betalen toch alleen maar per jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog geen brief gekregen, maar voel me ook niet echt geroepen om voor een slimme meter te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben even benieuwd: waarom ben je tegen het feit dat de slimme meter consumenten laat zien hoeveel stroom ze gebruiken? Is dat niet juist handig?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @VlijtigLiesje, hoofdzakelijk de zonnepanelen, als tweede de veiligheid. Iedereen kan weten of je thuis of op vakantie bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De verwijzing waar staat dat je volgens de veh weer een ferraris meter kan krijgen werkt bij niet. En het enige wat ik op de site kan vinden is dat eigen huis zelf zegt dat iedereen op den duur een digitale meter krijgt. Mijn vraag is dan ook waar staat het precies wat veh heeft gezegd over dat je een ferraris meter door een ferraris meter kan laten vervangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anoniem, naar aanleiding van een artikel in het blad heb ik gebeld met vEH en vroeg meerdere dingen, waaronder het vervangen van de Ferrarismeter als hij kapot was.
    VEH reageerde na het uitgezocht te hebben, dat een kapotte Ferrarismeter later vernieuwd kan worden.

    Dat het niet eenvoudig is bij de netbeheerders, mag duidelijk zijn, maar wettelijk mag het.
    Een dubbele Ferrarismeter mag niet gewijzigd worden in een enkelstroommeter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Ellen,
    Dat gaat toch alleen maar op als je zoveel zonnepanelen hebt dat je in totaal meer terug levert dan dat je zelf gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ opnieuw beginnen Dank je voor je antwoord. Ik vind het alleen wel frappant dat ze jou via de telefoon dat antwoord geven terwijl op hun eigen site staat dat op termijn alle ferraris meters, als ze vervangen moeten worden, door digitale meters vervangen zullen worden en dat er met geen woord wordt gerept over dat je ook mag eisen dat het een ferraris moet cq kan zijn zijn.

    Dat het niet makkelijk is weet ik. Toen wij zonnepanelen installeerden kregen wij de mededeling in de bus u meter moet vervangen worden en dan komen we. Nou ik dacht het niet. Na heel wat getrouwtrek hebben wij uiteindelijk gewonnen maar niet zonder dreigen met een gang naar de rechter.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Anoniem, verschrikkelijk. Dat was ook het geval in Kassa.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hadden een Ferrarismeter met twee telwerken. Op enig moment werd de meterstand opgenomen, stel 5700 kwH dagstroom en 7000 kwH nachtstroom. Na een jaar stond de Ferrarismeter dan op 5500 kwH dagstroom en 8000 kwH nachtstroom. Het dagtelwerk telde dus terug en over die teruggeleverde kwH kregen wij 7 cent vergoed, terwijl we over de 1000 kwH afgenomen nachtstroom gewoon de volle mep moesten betalen, dus 22 cent per kwH (dat is de prijs per kwH incl. belasting).

    Bij een slimme meter heb je die ellende niet. Dan heb je 4 telwerken dag en nachttarief en dag en nacht teruglevering. En omdat het nu inzichtelijk is hoeveel je precies afneemt en teruglevert, wordt voor de teruggeleverde kwH dezelfde prijs gerekend als voor de afgenomen kwH.

    Ik hoop dat het zo duidelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Yelena Yeli,

    Wij wekken ongeveer 75% van onze energiebehoefte op. Inderdaad als je meer opwekt dan je zelf verbruikt dan krijg je ook met een slimme meter slechts 7 cent per teruggeleverde kwH vergoed.

    Maar dat was in ons geval niet zo. Het is zuur, dan je met een Ferrarismeter aan de ene kant 7 cent vergoed krijg en aan de andere kant 3 keer zoveel mag afrekenen voor een afgenomen kwH!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Ellen, begrijp ik het goed dat de nachtteller niet juist terugliep?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Opnieuw Beginnen het klopt inderdaad dat alleen het dagtelwerk terugliep, immers op jaarbasis wekken wij ca 3300 kwH op, waarvan het grootste gedeelte op het dagtelwerk terecht kwam. In de weekenden en 's nachts liep het nachttelwerk. Wij gebruiken op jaarbasis ca 4500 kwH. Onze zonnepanelen dekken onze behoefte (nog) niet af. Zou ik de toekomst wel kunnen veranderen als dochterlief het huis uit gaat of als we bepaalde voorzieningen in huis zouden afstoten (bv schotel ontvanger en tv in de slaapkamer). We hebben ook een Daikin vaste airco. Daar zijn we 's zomers heel blij mee, want als het echt heet is, kunnen we tenminste slapen 's nachts.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Ellen, gelukkig draaide die dus wel op de nachtstroom terug.
    Veel verbruik en lekker die airco.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Opnieuw Beginnen, die Daikin is echt energiezuinig en wij zetten hem alleen als het nodig is 's zomers in de slaapkamer aan. En dan maar een paar graden koeler. Er wordt dan veel vocht uit de lucht gehaald, waardoor het al heel koel en fris aanvoelt. Een paar jaar geleden was het een periode zo heet, dat ik een week lang niet heb kunnen slapen en mijn bed uit dreef. Dat wil ik dus echt nooit meer!

    BeantwoordenVerwijderen