donderdag, februari 05, 2015

Mijn kosten voor eten

De vraag, is moestuinieren voordelig? Ja het is voordelig als je ziet dat je biologische groenten hebt en de TOTALE kosten voor eten 145 euro per maand is, inclusief de kosten voor moestuinieren (kosten 2014)
Omgerekend per week is dat 33,50 per week voor al het eten waarmee ik mijn lijf bestaande uit cellen voedt.
Het is belangrijk te weten waar je lijf uit bestaat, want we hebben altijd trek en nog eens trek. Ik merk dat, als ik me realiseer, dat ik, na een uitspatting van heerlijk, maar fout eten daar de dag er na nog steeds stevige trek in heb, fout eten voedt de cellen niet op de juiste manier.

In 2015 zullen de kosten voor moestuinieren minder worden, omdat ik ben begonnen met composteren, en ik heb wat zaden gewonnen uit eigen teelt vorig jaar.
Composteren is niet geheel gratis, kalk om het sneller te laten composteren kost ook geld en toch is er potgrond nodig.
Aardbeienplanten koop ik volgend jaar niet, misschien het jaar daarop.

Ik koop nu vaker flessen bietensap van Zonnatura en de kosten ook bijna 2 euro per fles. Er gaan veel noten door van de Turk. Die kosten ook wat.
Als ik het niet kon betalen, dan zou ik het uiteraard niet doen, of ik zou ergens anders op bezuinigen. Rondkomen met geld en sparen, dat is al heel wat.

Ik sluit niet uit dat de kosten voor eten in 2015 hoger zullen zijn.

4 opmerkingen:

  1. Ik weet niet exact hoeveel geld Wij uitgeven aan alleen groente maar ik vind het best een hoop geld dat je noemt. Eet je zoveel groente in je eentje? volgens mij hebben wij niet zoveel uitgaven voor (bio)groente voor een gezin van 3. De 200 gram groente per persoon halen we hier ruimschoots.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Kruidigmeisje Ik eet een pond groenten per dag, maar ik eet ook havervlokken van de molen, met gedroogde vruchten en noten, aangevuld met een appel.
    's middags nog wat fruit, of brood met beleg.
    De groenten varieer ik met zilvervliesrijst van de molen, of gerst van de turk, soms ook aardappelpuree, heel af en toe een pizza.
    hazelnoten, kaas, karnemelk.
    Ook wel eens lekkere dingen, maar nooit koek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook het idee dat eigen groentes telen voordelig moet zijn. En het is gezonder lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, nu ik zie dat dit je kosten zijn voor AL je eten, valt het kwartje. En dan is het opeens heel goedkoop, daar geef ik je helemaal gelijk in.
    En dan reken je de lichaamsbeweging en het anti-depressie effect van in de aarde wroeten, nog niet mee. (is ook nogal lastig in euro's om te zetten). En die winst merk je wel in je leven.
    Ik vind het ook heerlijk dat VL de tuin langzaam omtovert tot moestuin, al zal hij niet zulke opbrengsten hebben als jij met je echte lap grond.

    BeantwoordenVerwijderen