woensdag, februari 04, 2015

Moestuinplan is klaar


De zon schijnt wat feller en met de huidige  hoeveelheid vrije tijd, begint het moestuinieren nu bij mij te kriebelen. Ik heb er zin in. Ik zal minder vaak mopperen op de hoeveelheid tijd die er in zit....

Zowaar een teeltplan gemaakt, wow, vooruitdenken.

Het helpt ook wel dat ik nu nog steeds eet van de moestuin van vorig jaar. De aanschaf van het vrieskistje in de schuur was even een dingetje, maar het is enorm gemakkelijk.
Groenten uit de moestuin smaken lekkerder, en het scheelt gewoon, dat je geen groenten hoeft te kopen. Ik eet veel groenten. een pond per dag, daar heb ik geen moeite mee, tenzij het een pond sla is of zo. Een pond rauwkost kauwt lastiger weg.

Dit is de lijst die geteeld gaat worden, niet alleen in mijn deel, maar ook in het deel van mijn één na oudste broer.

Op dit moment staat te kiemen: tuinbonen, selderij, vleestomaten, botersla  lathyrusen bieslook.



De aardbeienplanten plant ik dit jaar eind februari uit.  De spekbonen worden geteeld in het deel van mijn broer.
Ik heb geleerd dat het beter is om me dan toch maar aan soorten te houden waarvan de opbrengst min of meer gegarandeerd is.
De wisselteelt komt nu op gang. De aardbeien stonden al een aantal jaar op dezelfde plek.
In huis staan al diverse soorten vooraf te kiemen.

Dit jaar wordt geteeld: peen, hollandse en choggia, botersla, rucola, peultjes, tuinbonen, boerenkool, spitskool, pompoenen, courgettes, spekbonen, prei, spruiten, pastinaak, peterselie, selderij.
Groene asperges plantte ik vorig jaar, ik hoop dat het goed komt. Mogelijk dat ik het groen dat boven de aarde uitkwam heb aangezien voor onkruid.

Graag had ik dit jaar Quinoa geteeld, maar ik besef me dat ik beter veel groenten kan telen en quinoa is behoorlijk arbeidsintensief en de opbrengst valt wat tegen
Spinazie, ik ben dol op spinazie, maar het is lastig schoon te maken, er groet onkruid mee.
Snijbiet smaakt wat minder lekker, maar is supereenvoudig te kweken. Een beetje maar, en desnoods in de achtertuin, alhoewel ik het nog niet heb gepland.
De gezonde Nieuw Zeelandse spinazie de groente die Maarten 't Hart kweekt in zijn moestuin, die is nog niet te koop in NL.




5 opmerkingen:

  1. Toch wel, het zaad van de Nieuw-Zeelandse spinazie kun je bestellen bij Vreeken uit Dordrecht én bij Oranjeband zaden. Het laatste wordt gewoon bij de Boerenbond verkocht.

    Ik vond hem wel vies, maar heb in Brave Hendrik en Melde een goede vervanger gevonden. Beide zijn te koop bij Vreeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, was vorig jaar bij Welkoop, de Boerenbond en geen Nieuw Zeelandse spinazie te vinden.
    Het kan zijn dat in 2015 dit wel het geval is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb plantjes van de NZ spinazie gekocht in Groningen bij de Stadsakker, dus hij is zeker te krijgen. Het smaakt alleen lang niet als spinazie, en ik vind 'm te zoet om gewoon door salades te doen. Bij mij komt 'ie niet weer in de tuin..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, dank voor de info. Maarten teelde hem vooral voor de gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had gewoon een zakje zaad uit het tuincentrum. Al twee seizoenen gebruikt. Ik vind het heerlijk. Niet rauw maar wel gekookt. Het slinkt niet zo erg als gewone spinazie maar de smaak is prima. Met zes planten die je lekker laat gaan (ze hebben veel ruimte nodig) heb je genoeg voor een gezin van vier. En groeit het hele seizoen door! Ik vind het een topper.
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen