vrijdag, februari 20, 2015

Mondhygieniste

Een paar jaar ben ik niet naar de mondhygieniste geweest, mijn tandarts zou mijn tandvlees verzorgen.
Ik miste echter de voorlichting over de ragertjes en het grondiger werk.

Toen mijn huidige tandarts stopte met zijn praktijk en mij een collega voorstelde, leek het mij een goed idee om naar een tandartsenpraktijk verderop te gaan.
Inmiddels is mijn gebit nu grondig gereinigd en ben ik bijgelesd over de huidige stand van zaken.

De ruimtes bij mijn achterste kiezen zijn 6 mm en dat is best veel. Gek genoeg was dit jaren terug ook al zo, het is niet verder achteruit gegaan.

De vorige mondhygieniste was gevestigd in Rotterdam en deze praktijk in Delft. De Delftse sfeer is vrijwel altijd rustiger en prettiger dan in hartje Rotterdam. Het lijkt alsof er meer tijd is in Delft, maar dat is schijn. Het gaat net zo snel en vakkundige. De sfeer is er vriendelijker.

Het koste me veel geld, maar ik heb het er graag voor over, een gezond gebit.
Tandartskosten kunnen noch steeds van de belasting worden afgetrokken. Er is een hoge drempel, maar het is een aftrekpost. Ik ben niet meer voor tandartskosten verzekerd.
De ragertjes koop ik bij de witte tandenwinkel in Rotterdam. De ragertjes die ik koop heeft een kern die harder is. Deze borsteltjes gaan minder snel kapot.

Nadeel van de ouderdom is, dat je meer geld kwijt bent aan gezondheid.

4 opmerkingen:

  1. Volgend jaar ook maar op de belastingaftrek letten want ik laat 2 kronen zetten en krijg dat niet vergoed.

    Gisteren toevallig ook mondhygieniste geweest, het voelt weer heerlijk schoon.

    Nu ben ik ook weer opgestart met "oil pullin" erg goed voor tandvlees, dat werkt echt voor me, maar soms sluipt het erin dat niet zo frequent meer te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Lot, duur die twee kronen. De momdhygieniste vond mijn kronen heel mooi en goed.

    Oil pulling, had er nog nooit van gehoord. Net iets over gelezen, heb je geen tandplak meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet niet of ik minder tandplak heb in ieder geval veel tandsteen altijd al gehad en nooit mooie witte tanden gehad.
    Maar ik vind dat ik veel minder last van tandvlees heb, minder vaak rood en gevoelig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Lot, last van je tandvlees lijkt me lastig.
    Ik heb dat niet, voor mij is het belangrijk dat de kiezen en tanden lang goed blijven. Daar helpt het verwijderen van tandplak goed bij.
    De meeste kunstgebitten enz komen door los zittende tanden en kiezen.
    Ik zie het verwchil tussen slecht en goed tandvlees niet. Ik voel het niet.
    Fijn dat het jou helpt.

    BeantwoordenVerwijderen