maandag, februari 02, 2015

Weer terug met bloggen

Mijn broer is inmiddels overleden en afgelopen zaterdag begroeven wij hem.
Het is onvoorstelbaar dat een overlijden zo'n invloed hebben op bloggen. Ik zou bloggen ook kunnen zien als werk, dan had ik gewoon door kunnen bloggen. Maar eigenlijk, iedere dag, voelde ik een emotionele druk.
Blij dat ik afscheid kon nemen en een kort goed gesprek had.

Acute myoloide leukemie kan snel gaan, maar het was de longontsteking wat hem motiveerde om toch maar  naar de huisarts te gaan, ondanks eerdere aanmaningen van zijn naaste omgeving om die huisarts toch eens te bezoeken.  Pas na de feestdagen op 5 januari ging hij naar de huisarts, die hem meteen doorstuurde naar het ziekenhuis. Hij kwam een paar dagen later thuis. Op 21 januari overleed hij.

Ook ik heb veel eerder wel gezien dat hij er slecht uitzag, maar ook ik besloot om niets te zeggen.  Ik heb me er niet tegenaan bemoeid.

Toen hij dan eindelijk naar de huisarts ging was het te laat om nog iets te doen. Bovendien was zijn conditie te slecht om hem te helpen. Hij zag niets in een lijdensweg om mogelijk iets langer te leven.
Thuis kwam hij weer met zuurstof en zijn gezin heeft goed voor hem gezorgd en hield ons dagelijks op de hoogte. Op Facebook plaatste zijn dochter dagelijks een persoonlijk verhaal over haar vader.

Wij, broers, zussen en schoonfamilie konden allemaal afscheid nemen, je moet dan toch al gauw aan ruim dertig personen denken. Dat afscheid heeft me enorm opgelucht. Juist de onwetendheid hoe gaat het nu met je.

Wat een warmte heeft dat gezin hem gegeven. Maar ook, iedereen rouwt op een andere manier. Het lijkt wel of iedereen superlange tenen heeft. Rouwen is zo persoonlijk. Het verwerken gaat bij iedereen anders. Bovendien ben ik soms te direct in mijn bewoordingen. Ik hou niet zo van de dingen verdoezelen.
Ook zag  ik dat nog oudere mensen steeds emotioneler worden.

Omdat hij altijd actief is gebleven in het vrijwilligerswerk op financieel gebied, was het superdruk op de begrafenis.  Terwijl wij als familie ook al een kerk zouden kunnen vullen.

Toch heb ik me enorm kwaad gemaakt over zijn getreuzel. Juist ik die afgelopen zomer nog een extra bloedwaarde had laten meten van de witte bloedlichaampjes. Ik mopperde, dat zou iedereen moeten doen. Leukemie is een snel toenemende kankersoort.
Mocht je je ooit erg moe voelen en niet weten waardoor dat komt? Dan is het zaak om je bloed te laten testen en naar de huisarts te gaan. Ik hoop dat je een gemotiveerde huisarts hebt.

Pffttt, ik heb nog tien oudere broers en zussen en heel veel schoonfamilie. Ik hoop dat ze tot in eeuwigheid blijven doorleven.

15 opmerkingen:

  1. Wat is dat snel gegaan!
    Ben blij voor je dat je goed afscheid hebt mogen en kunnen nemen. Wens je sterkte en gebruik vooral het bloggen als uitlaadklep. Is jouw plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gecondoleerd, Consuminderen! Mijn partner is 2 1/2 maand geleden overleden aan slokdarmkanker. Tja, achteraf zie je altijd voortekenen, maar vaak komt kanker als een dief in de nacht of als een sluipmoordenaar. Die voortekenen worden ook vaak door de huisarts niet herkend als ernstig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, gecondoleerd, wat een verdrietige situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gecondoleerd met het verlies van je broer.
    Fijn dat er nog een goed afscheid mogelijk was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gecondoleerd...en sterkte. Fijn dat jullie zo goed afscheid hebben kunnen nemen. Neem de tijd om te rouwen, ook al gaat het leven van alledag gewoon door. WMT

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gecondoleerd met het verlies van je broer. Die pijn wil je het liefst nooit meer meemaken. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gecondoleerd en heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van je broer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gecondoleerd met je broer. Dat is inderdaad wel heel erg snel gegaan. Ik wens je veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sinds kort heb ik je blog ontdekt en meteen is het nieuwste berichtje een heel verdrietige voor jou.
    Fijn, dat je zo goed afscheid hebt kunnen nemen. Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, hopelijk heb je goede herinneringen aan hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach, heb ik dit helemaal gemist. Nog gecondoleerd. Leukemie door wifi... Oh dat wist ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Rijk wijf, Er zijn meer oorzaken, maar energiemasten en wifi vooral die stralingen hebben invloed. Je moet er gevoelig voor zijn, om dat te krijgen. Niet iedereen krijgt dat.

    BeantwoordenVerwijderen