vrijdag, maart 20, 2015

Besteedbaar inkomen tot modaal sinds jaar 2000 niet toegenomen

Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) heeft geconstateerd dat ondanks dat er meer vrouwen zijn gaan werken, het besteedbare inkomen van huishoudens uit de lagere inkomensklassen bij benadering gelijk is gebleven sinds 2000.

Verbazend toch, dat een inkomen tot modaal niet is toegenomen in besteedbaar inkomen? Ik was er echt door verrast.
Het zijn altijd van die weetjes, waarbij ik me afvraag, en, is boven modaal echt in salaris gegroeid? Ik zou het niet weten. Wat doet de inflatie dan in al die jaren. Is alleen beneden modaal er in besteedbaar inkomen niet op vooruit gegaan?

Wat jammer, dat al die jaren van inflatie er niet voor hebben gezorgd, dat de koopkracht voor de lager betaalden niet omhoog is gegaan.
Je moet dan wel een setje zijn, om samen, in een economische eenheid meer koopkracht te krijgen.



bron: FD, geschreven door Ruud Zandvliet.

6 opmerkingen:

  1. Wellicht zal er qua geld meer binnen zijn gekomen maar als je ziet hoe schrikbarend alles duurder is geworden ga je er per definitie eerder op achteruit als vooruit. Je betaalt je al rot aan ziektekosten jaarlijks.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Man heeft een inkomen van ruim 2,5modaal en het valt me op dat zijn loon alleen maar meer wordt netto. Zo kreeg hij er in januari eur 90 netto bij en ik EUR 20 op 1x modaal. Twee jaar geleden gebeurde dat ook al eens. Ik mopper niet want ik mag zijn geld ook graag uitgeven of sparen maar gek is het wel.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan te bedenken,hoe het vrij besteedbare inkomen gedaald is bij die groep. Want bijna alles is duurder geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. toch maar solliciteren bij de raad van bestuur bij de abn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem, zo gek is dat niet. In januari zijn premies voor pensioenen aangepast. Ik kreeg er 80 euro bij maar ga je met pensioen dan mis je dit bedrag. Soort sigaar uit eigen doos dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. At Sil
    Ik weet ook dat dit deels met het pensioen te maken heeft maar we zijn net veertig. Ik ga er vanuit dat wanneer wij ooit aan de beurt zijn voor pensioen dat er niets meer over is. Maar we hebben nu toch maar te besteden of te sparen. Deze week kreeg man een loonsverhoging van 3 procent. Dat is dan meteen meer dan EUR 200 bruto. Dat tikt lekker aan.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen