donderdag, maart 05, 2015

Communiceren kun je leren

Je hebt van die typen, die communiceren niet. Wat is dat een vervelende gewoonte. Wat het is, is het, maar het voelt niet goed heel netjes  gezegd.

Zo had ik ooit een collega die in vergaderingen zelden zijn mond open deed, bij afwisseling was hij soms de voorzitter. Deze vergaderingen duurden kort, ze waren altijd zo voorbij. Was dat prettig? 
Sommige onderwerpen zijn gewoon hamerstukken , daarbij maakt het niet uit dat ze snel afgewikkeld worden. Bij andere zaken is het fijn als je kunt brainstormen en je niet direct wordt afgekapt,

Dat is nou net het punt, als je je gedachten niet vrij kunt laten gaan, als elk woord vooraf zodanig moet zijn, dat direct besluiten genomen kunnen worden, is het de vraag, waarom moet je dan vergaderen.

Zo stuurde ik een week geleden al mijn financiële stukken naar een man die ik betaal om het voor mij in te dienen bij de belasting en de jaarrekening te deponeren bij de kvk. Zes e-mails om precies te zijn, Per e-mail een onderdeel met de bijbehorende  stukken. 
Het kostte me bloed, zweet en tranen  om alles tot in de puntjes in orde te maken. Het was de eerste keer dat ik dit bij tot één geheel moest samenstellen en het is geen hobby.

Alles ging fout, sommige dingen had ik niet. Het gratis open source open office bewerkt de bij  de bank gedownloade tekst niet om naar getallen, of tenminste ik weet niet hoe. Excel kan dat wel, maar dat had ik niet, dus schafte ik MS Office 2007 aan voor een zacht prijsje. Niet de nieuwste versie, o krent die ik ben.
Gek genoeg verwachte ik  een week na verzending van de stukken toch op zijn minst een bevestiging van ontvangst. 
Nou nee, dat kreeg ik niet vanzelf, pas nadat ik een e-mail stuurde dat ik gerust gesteld wilde worden, dat alles was aangekomen kreeg ik een berichtje. Pfftt..

Bijzonder toch dat in bovenstaande gevallen het vooral mannen zijn die slecht comminiceren. Misschien dat deze mannen wat meer moeten e-vrouwciperen. Communiceren is toch bij uitstek de sterke kant van vrouwen. Hulde voor vrouwen,
Communiceren valt best te leren. Veel bedrijven hebben inmiddels behalve een website ook twitter en Facebook voor hun marketing.

4 opmerkingen:

  1. Wat een gedoe met je administratie. Fijn en knap dat het wel al weg is.

    Goed communiceren vind ik trouwens niet echt een vrouwending. Ik ken zat mannen die goed communiceren, zij het dan soms met zo min mogelijk woorden ;-)

    Best mogelijk dat je boekhouder van het type is die onmiddellijk aan de bel hangt als je je spullen níet tijdig doorstuurt. Want voor sommige mannen is dat goed (want efficiënt) communiceren - eerder was er geen noodzaak.

    Overigens is het vinden van een goede, goed communicerende boekhouder een kunst. Onze huidige boekhouder (nr 5...) is de eerste waar we echt tevreden over zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iemand die het kort houdt in een vergadering lijkt mij heerlijk. Er zijn vaak van die mensen die zichzelf graag horen praten, en dan kan ik wel gillen.

    Maar van die stukken die je mailde ben ik het met je eens. Een bevestiging is normaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mijn vader riep al toen ik 6 was dat er ge-evrouwcipeerd moest worden (en hij deed zelf mee).
    Maar bij horken/introverten/autisten is zelf vragen nog een oplossing. Iets aan moeite, maar voorspelbaar resultaat.
    Bij politieke dieren heb ik meer problemen: die lijken aardig wat te zeggen, maar daar kun je niet van op aan. Dan doen ze dit, dan dat (onafhankelijk van wat ze zeggen)
    Qua open office en bankbestanden: open eerst open office. Doe daar bestand-openen en kies je gedownloade bankbestand. Dan lukt het mij wel; er opent een wizard die je helpt het een soort van goed te openen. Desnoods kom ik wel een keer langs om wat te helpen, volgens mij woon je voor mij op fietsafstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @BespaarZuinig, ik ben boekhouder en toch communiceer ik.
    In mijn geval is het een accountant die 100 euro ex btw vraagt. Dit bedrag is redelijk. Hiervoor had ik iemand die vroeg 750 euro.

    @Vlijtig Liesje,daar ben ik het ook mee eens, bij sommige vergaderingen kijk ik felkens op de klok.

    @Kruig meisje, zo dicht in de buurt? Leuk.
    Open Office is eenvoudig te gebruiken, zeker met de hulp om te openen.
    Kan jij rekenen met de bank bedragen? In open office?

    BeantwoordenVerwijderen