vrijdag, maart 27, 2015

De familiekronieken gaan begin volgende week naar de drukker

ROnze familie wil graag een boek uitgeven met daarin het verhaal van een groot gezin.
Het boek blijft binnen de familie en krijgt een disclaimer mee, dat niets uit dat boek gekopieerd of elders gebruikt mag worden.

Een redactieteam redigeert het stuk. Een broer die totaal niet door een deur met onze vader kon, schreef een verhaal over de vrouw die onze moeder was. Op die manier droeg hij toch bij.

Ik kon ook niet door een deur met mijn vader.  Ik heb een heel hoofdstuk geschreven en de meesten vonden het een goed verhaal.
Het redactie team vond echter, nadat ik stukken herschreven had, op de juste manier 'don't tell, show' dat er toch nog een paar woorden uit moesten.

Het stuk was al zo braaf geworden en ik steigerde, als ook die kleinigheid niet mocht. In mijn ogen wordt er dan niet geredigeerd, maar gecensureerd.

Ik heb besloten om niet verder mee te doen aan het boek, als ik nog meer de waarheid geweld aan moet doen.


De gewraakte zijnnen zijn deze:

" Pa was een vergadertijger, die iedere avond wel ergens anders vergaderde. Op een keer kon moeder het dollende stel kinderen niet rustig krijgen en belde zij pa op om thuis te komen om de orde te handhaven." 

Als dit al erg is, hallo zeg, zoek het uit. Ik ben spinnijdig.

4 opmerkingen:

  1. Nou ja.. een heel normale zin over iets wat in vele huishoudens gebeurt. Als je dat al niet mag schrijven is het geen kroniek, maar een halve waarheid. Ik zou ook de boel saboteren..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ....dan is het geen familie-kroniek maar een rfamilie-roman!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een roman over de schone schijn van een harmonieus gezin... Hoe herkenbaar :(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel jammer dat deze "kroniek" op deze manier de verhoudingen bederft. Ik snap dat je niet meer mee wilt doen. Ik hoop dat je nog steeds met je broers en zussen door één deur kunt, in ieder geval in de nabije toekomst als alle stormen rond het boek weer wat geluwd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen