vrijdag, maart 13, 2015

Gerhard Hormann's blog over zijn nieuwste boek "De Omgekeerde werkweek"

Link naar Bol.com
Waarom vraagt bijna niemand of korter werken ook nog ergens goed voor is?

Of mijn nieuwste boek het net zo goed gaat doen als Het nieuwe nietsdoen, weet je natuurlijk nooit, maar in elk geval heb ik over media-aandacht niets te klagen. Na een groot artikel in de Telegraaf kreeg ik opvallend veel telefoontjes van radiozenders en bleek ik een enkele keer zelfs meteen live in de uitzending. Zo heb ik een presentator van 100% NL te woord gestaan met één schoen aan omdat ik net op het punt stond de deur uit te gaan.

Het idee van een omgekeerde werkweek blijkt een heleboel mensen aan te spreken, maar tegelijk komen journalisten steeds met dezelfde bezwaren op de proppen. Zo zouden de meeste mensen niet de mogelijkheid hebben om minder te gaan werken, omdat ze nu al moeite hebben rond te komen. Dat klopt in veel gevallen, maar toen wij in 2008 fanatiek aan het aflossen zijn geslagen heb ik juist ontdekt dat je het met de helft van het geld soms óók redt.

Om minder te gaan werken hoef je als tweeverdieners helemaal geen miljonair te zijn, maar kun je het ook redden met een modaal salaris. Om een idee te geven: tot mijn pensioendatum zullen wij het moeten doen met een netto maandbedrag dat gisteren in de krant omschreven werd als tamelijk problematisch. Volgens de krant houdt iemand met één modaal inkomen maandelijks netto ongeveer 2300 euro over. Van een dergelijk bedrag kunnen wij, met een lage hypotheek die langzaam richting nul gaat, riant leven en dan hebben we zelfs nog twee kleine auto’s voor de deur staan.

In letterlijk elk interview wordt ook opgemerkt dat het voor de BV Nederland – of de begroting of het land – een ramp zou zijn als iedereen  minder zou gaan werken. Dat is geen onzinnige vraag, want ik heb in een van mijn boeken wel eens voorgerekend dat de inkomsten uit accijns zouden halveren als morgen iedereen een auto koopt die moeiteloos 1 op 20 rijdt. Elke vorm van sparen, bezuinigen, aflossen of consuminderen kost de staat indirect geld. Het overheidsbeleid is er niet voor niets op gericht om mensen minder te laten sparen en meer te laten spenderen.

Tegelijk is het opvallend dat zelden gevraagd wordt waar minder werken allemaal goed voor is. In De omgekeerde werkweek laat ik zien dat een kortere werkweek een zegen is voor het milieu (je reist minder en koopt minder), terwijl je zelf veel minder stress hebt en meer vrije tijd. Bovendien kun je met een kortere werkweek meer quality time doorbrengen met je kinderen, je partner, je familie en je vrienden. Zelf haal ik elke week een stapel boeken en dvd’s uit de bibliotheek en heb ik nu pas echt de rust om eens goed te luisteren naar al die hiphop-cd’s die ik in de jaren negentig in de uitverkoop heb gekocht.

Belangrijkste conclusie uit mijn boek is dat de BV Nederland volstrekt tegenstrijdige eisen aan burgers stelt. Langer doorwerken is volgens mij alleen mogelijk met een kortere werkweek en datzelfde geldt voor het beroep dat straks op ons zal worden gedaan als het gaat om mantelzorg en vrijwilligerswerk. Die discussie moet echter nog beginnen, omdat het een abstract onderwerp is. We wéten dat we veel later met pensioen kunnen, maar pas in de nabije toekomst zullen we gaan meemaken dat steeds meer mensen vastlopen, instorten, zichzelf voorbij rennen of zich bedrogen voelen door de valse belofte dat we allemaal gezond honderd worden.

Eén ding is echter zeker: er is nog nooit iemand geweest die er op zijn sterfbed spijt van heeft gehad dat hij op zijn vijftigste minder is gaan werken en meer is gaan zwemmen, kanoën, fietsen, wandelen, lezen, luieren, reizen en tuinieren...

7 opmerkingen:

  1. Ik ben vorig jaar gestopt met werken, ik ben nu 50 en heb 33 jaar gewerkt. Mijn man werkt nig steeds met veel plezier en wilde niet minderen.
    Ik geniet van alle dagen en heb overal tijd voor. Ik ben creatief en heb een moestuin en ik verveel me nooit. Ik bak veel zelf en ben gaan wecken. We hebben de vaatwasser de deur uut gedaan en leven eenvoudig maar gelukkig. We hebben 5 kinderen, geen schulden behalve de hypotheek waarop we natuurlijk extra aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van de week het boek gekocht. Al langere tijd zeg ik : " met 55 stop ik met werken". Vorige week werd ik 55. Nu moet 't anders. Even puzzelen nog.m

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor het schrijven van dit blog. Ik wil het boek gaan lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ..toevallig had ik het hier vanmiddag met 'n vriendin over. Ze is nu 60 en wil graag nog 1 dag minder werken (ze werkt nu 4 dagen) Als alleenstaande kan ze zich dat niet veroorloven. Niet iedereen heeft een partner met ook een inkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb alle boeken van Gerhard gelezen en ik moet bekennen wij leven al 30 jaar zo... We hebben altijd geleefd van 1 inkomen en wat ik verdiende, vakantiegeld en teruggave belastingen losten we af op onze hypotheek. Nu is ons gezamenlijk inkomen €2800 per maand, onze hypotheek bedraagt nog 16.800 en ons spaargeld groeit per maand met €800,- We leven ons hele leven al onder onze mogelijkheden, moet ook wel, want ik ben 5 jaar jonger dan mijn man en dat betekent straks een AOW €743 en een klein pensioen dat wordt ons inkomen dan voor 5 jaar.. want als mijn man 66,7 is en AOW krijgt wil ik ook graag stoppen met werken. We nemen nu zoveel mogelijk samen dagen vrij om te fietsen en wandelen, veel luxe hoeven we niet, we zijn blij met wat we hebben, Een klein wensenlijstje bekent grote vrijheid, wij zijn geen loonslaven, maar werken voor ons loon. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben alleenstaand en werk in de schoonmaak, dat doe ik 30 uur per week dus ik werk al minder dan iemand met een fulltime baan, nog minder gaan werken is geen optie , want dan houd ik met mijn salaris misschien net genoeg over om mijn vaste lasten , die echt niet extreem hoog zijn (ik leef al heel zuinig) te betalen,maar zou dan geen geld overhouden om boodschappen en dergelijke te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb nog geen boeken van Gerhard Hormann gelezen, maar ik zie zijn naam vaak voorbij komen op verschillende blogs. Binnenkort ook maar eens in de boekhandel op zoek gaan!

    BeantwoordenVerwijderen