maandag, maart 23, 2015

Hoe is jouw kat een goede ongedierte bestrijder

Vroeger hadden wij in het grote huis met schuur op het platteland een bijzonder actieve kat. Toen de laatste kat was overleden, bleek pas hoe goed die kat zijn werk gedaan had. We hadden nooit last van ongedierte in huis.

Als ik 's avonds de grote keuken binnen kwam knipte ik het licht aan en wachtte vervolgens tot de muizen van het aanrecht naar het inmiddels aangeschafte halfautomatische wasmachine waren vertrokken.
Dan kon ik vervolgens doen wat ik wide doen.

Als ik achterin de grote schuur moest zijn, knipte ik het licht aan en wachtte vervolgens weer en liep achterin de schuur om de aardappels te pakken die daar in kisten waren opgeslagen. en wandelde vervolgens weer terug.

Toen de kat nog joeg op ongedierte, zoals muizen, ratten en mollen, hadden wij nooit last van rondlopend muizen in de keuken of in de schuur.

Die kat kreeg weinig te eten, hooguit wat melk en wat restanten van het eten. Net voldoende om haar aan huis te houden.  In de periode waarin ik jong was, werden katten nog niet gesteriliseerd. Het maakte deze katten echte tijgers.

Wanneer het steriliseren en casteren van katten begon? Ik weet het niet. Er was hooguit een veearts op het dorp, maar geen dierenarts. De manier om van de jonge katjes af te komen waren barbaars. We gruwden er allemaal van.

Hoe anders had mijn kat het die ik in mijn vorige huis,  nam, na de ontdekking van welgeteld 1 muis! Verwend werd het beest, lekker eten en ja die ene muis trof ik later naast de etensbak aan. Zielig voor de kat dat het appartement was. Dat is later goed gekomen. In dit huis heb ik een kattenluik laten maken en werd ze alsnog een nachtelijke tijger.
Toen ze doodziek was, kwam de dierenarts naar mijn huis toe om de laatste spuitjes te geven.

3 opmerkingen:

  1. Wij wonen op het platteland en eigenlijk kunnen we niet zonder katten. Er worden hier heel wat muizen, ratten, mollen, wezeltjes, vogels en andere beesten om zeep geholpen door onze 3 jagers. Het gebeurt soms nog dat er een stoere muis toch in ons huis wil gaan wonen, maar vroeg of laat wordt hij toch gegrepen.

    Jammer dat jouw kat dood is, want naast het jagen zijn het ook hele gezellige beesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze kat is gecastreerd maar vangt gelukkig ook nog muizen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben in dit huis in een buitengebied totaal 3 katten(gehad) 1 is er overleden maar was een zeer goede jager.. Een is hoogbejaard (18 jaar) en rent nu niet meer achter de muisjes ed aan maar was in haar jonge jaren ook een zeer fervent jager en de jongste editie heeft nu dat stokje overgenomen. Wat we allemaal al voorbij hebben zien komen meerdere soorten muizen, een vleermuis, kikkers, padden, krekels, sprinkhanen, mollen, een hermelijn, een paar jonge haasjes (oh echt zielig) een hoogbejaarde (en waarschijnlijk zieke) specht, normaal geen optie want die pikken te fel, wormen en allerlei soorten vogeltjes en ik vergeet vast nog wel wat.
    Maar nu het grappige voor ons tuin dwwerghangoortje die vrij los loopt overdag zijn ze bang.

    BeantwoordenVerwijderen