dinsdag, maart 10, 2015

Hoe vaak kan de euro belast worden

Deze opmerking werd ooit gemaakt door Minister President Mark Rutte. In deze periode van belastingaangiften is het goed om hierbij stil te staan.

Het is maar goed dat het regering ook nog wat geld in de economie pompt en niet alles naar de Europa stort, want het is fors wat wij mogen afdragen

Stel, je hebt een bedrijf, dan ben je blij met iedere euro omzet die er binnen komt.
  • Op die euro komt 21 cent BTW belasting die kun je direct afdragen aan het einde van de maand of bij een klein bedrijf aan het einde van een kwartaal.
  • Van de euro omzet, kun je na kostenaftrek  de helft wegbrengen aan inkomstenbelasting.
    Gelukkig stelt de belastingdienst dat foute investeringen of foute aankopen voor je bedrijf niet bestaan, dus ook foute aankopen en investeringen zijn aftrekbaar, maar de helft kun je zo wegbrengen.
  • De gewone éénmanszaak mag gelukkig eerst een deel hebben dat niet belast wordt, iets van 4500 euro, dat is aardig.
Hoe kom ik er op?  Tja, het is belastingaangifte tijd en over iedere cent extra  die ik verdien, mag ik dat gewoon opgeven aan de belastingdienst, box 1, overige verdiensten.

Ik ben blij met Nederland en blij dat ik in een land woon waar ik mag zeggen en schrijven wat ik vind. Ik draag graag mijn steentje bij.
Alleen soms, ja soms, dan.....


4 opmerkingen:

  1. Je overdrijft. BTW is geen belasting voor een ondernemer, omzet maak je exclusief btw. Een ZZP'er betaald nauwelijks inkomstenbelasting over de eerste 20 duizend euro, daarna wordt het progressief belast. Als je belasting mag betalen! Dan gaat het financieel goed met je.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha ikwilde net zeggen dat ik het niet helemaal met je eens was. Maar iemand was me voor... :-)


    Zie jij de BTW die je ontvangt, als een onderdeel is van je inkomsten? Ik zie het namelijk meer als een tijdelijke boost van liquiditeit. Als je je facturen handig kunt dateren, tenminste....

    En ja... die inkomstenbelasting, die valt bij een winst tot zelfs 50-70k echt wel mee hoor...!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Kreupelgeld en Marlimma, de consument moet alles toch maar betalen, terwijl de consument inkomstenbelasting heeft betaald.

    Je moet als ondernemer altijd denken, als je geld ontvangt, wat blijft hier na belastingen nog van over.
    Blij met de bruto omzt, maar met de jaarlijkse aangiftejs het een stuk minder. Al mijn inkomsten vallen in box 1, overige verdiensten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben niet zo goed met geldzaken maar ik vind het een zinnige vraag!

    BeantwoordenVerwijderen