dinsdag, maart 17, 2015

Marktplaats niet meer de populairste verkoopplaats?

In oktober sloot Marktplaats een deal met de belastingdienst dat van topverkopers gegevens tot vier jaar terug aan de belastingdienst worden gegeven.

Wanneer de belastingdienst daar om vraagt via een gestandaardiseerd formulier is Marktplaats verplicht te voldoen aan deze vraag. Gegevens zoals verkopen, bankrekeningen en ip-adressen , maar ook alle advertenties die zijn geplaatst is Marktplaats verplicht dit op verzoek af te geven. Gemiddeld zo'n tientallen keren per jaar komt het voor dat een vraag wordt gesteld

Je zukt maar de hele huisraad van tante Pietje hebben verkocht op Marktplaats, of vele uren hebben geknutseld aan sieraden van bliklipjes en die hebben verkocht, ben je dan de sigaar? Of toch niet?

In de praktijk blijkt het mee te vallen. Mevrouw Penning met een UWV uitkering plaatste vermoedelijk 1320 advertenties, maar er konden 320 advertenties bewezen worden. De belastingdienst verhoogde haar inkomen met 11.000 euro en berekende de belasting daarover plus een boete van 50%.  Haar gang naar de rechter maakte geen verschil. Ze moest dokken.
Mevrouw Penning verkocht veel kinderwagens, buggy's en andere artikelen voor baby's en kleine kinderen.

Deze situatie is via een WOB verzoek aan het licht gekomen, maar ik sluit niet uit dat andere websites daar ook mee te maken hebben. Als de belastingdienst aan een bedrijf een vraag stelt is het verplicht daaraan te voldoen.

We weten het niet bij welke hoeveelheden advertenties of soort producten de belastingdienst extra navraag gaat doen.


Goed dat er controle is, of absurde bemoeizucht?

5 opmerkingen:

  1. Ik verkoop regelmatig via MP en hoe het kan weet ik niet maar ergens ben ik waarschijnlijk eens tussen de zogenaamde top verkopers terecht gekomen. Ergens vorig jaar kreeg ik een mailtje van MP, ik zou voor 10 000 euro verkocht hebben. Als dat toch eens waar was geweest.... Het zou 10 % van dat bedrag geweest kunnen zijn maar waar ze dit enorme bedrag vandaan haalden, werkelijk geen idee. Sindsdien gebruik ik bij het verwijderen van een advertentie wel altijd het vinkje: niet verkocht via MP. Ik ben zeker bereid netjes mijn belasting te betalen, maar dan liever wel over het daadwerkelijk verdiende bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. .....nou, ik vind dat de belastingdienst in dit geval volkomen gelijk heeft. Dit is gewoon een handelaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eens met Janne! De mevrouw die je in dit voorbeeld noemt is gewoon een handelaar en niet een particulier die zijn eigen spulletjes probeert te verkopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoop niet, dat MP fouten maakt. En iemand moet bewijzen,veel minder te hebben verkocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind er toch ergens wat lulligs in zitten.

    Want wat nou als je simpelweg heel flink aan het ruimen bent?
    Hier dus het geval en er gaan echt wel meer dan 500 spullen weg als het zo door gaat (en ik alles meetel en alles op marktplaats zou zetten).

    Moet ik dan nog eens belasting betalen over iets waar ik bij aankoop al belasting heb betaald? Dat is toch van de zotte?!

    BeantwoordenVerwijderen