donderdag, maart 19, 2015

Mijn spaardoel is een boot

Sinds ik de HISWA bezocht weet ik het, ik wil een boot! Met ligplaats, met jaarlijkse kosten, met met.

Dit keer ga ik het doorzetten, de hele boel om een boot te hebben en te houden. Ik weet nog niet of ik een zeil- of een motorboot ga kopen.
Eerder wilde ik graag een lange vakantie in Australië, maar nu wil ik graag een boot.

Lekker de weekenden doorbrengen aan de waterkant tussen de grassprieten. Zalig lijkt me dat.

Een spaardoel dus, wat niet simpel is met mijn gekelderde 1-persoons inkomen, maar ik ga er aan werken.




Een artikel in de Volkskrant gaf aan dat Go-Boat, onderdeel van de nieuwe deeleconomie een goed alternatief is.
Immers, als je over een boot beschikt, dan is het hebben van een geschikte ligplaats best wel een ding.  Vanaf dat moment ben je gebonden aan die ligplaats. Je moet je boot aan het einde van het seizoen uit het water halen, de beschermlaag tegen aangroei van algen (anti-fouling) opnieuw aanbrengen. Regelmatig, dus ook met slecht weer je boot bezoeken, om te zien of alles er nog goed bijligt. Aan het begin van het nieuwe vaarseizoen, gaat de boot weer in het water. Kijken of de motor nog goed is.

De site goboat lijkt mij een goed alternatief.  Stel een huurboot kost 100 euro per dag en ik wil 15 dagen varen per jaar, dan ben ik 1500 euro kwijt.  Zeg maar bijna een maandinkomen WW en later een vol maandinkomen pensioen. Het is een bedrag.
Een ligplaats kost momenteel per jaar zo'n 800 - 900 euro per jaar in de Randstad.

Maar hoe dan ook ik zie al uit naar de dagen die ik komend jaar op een boot ga doorbrengen.

9 opmerkingen:

  1. Heb je je ook al georienteerd waar je het beste kan liggen? Niet overal mag je zo maar aan de wallekant gaan aanleggen. Bv rond de Westeinder is veel priveterrein.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Gewoon Vlijtig, zo hoog is mijn inkomen nu niet. Over twee jaar is het nog minder. Spijt dat ik mijn hypotheek nog steeds niet kwijt ben.
    @Mevrouw W, is een mooi doel.
    @Lot, dank je voor het meedenken.Voorlopig is het dagdromen. Een ligplaats met allen voordelen kost minimaal 1000 euro per jaar. In het verleden ben ik al een keer in een haven de buitenboordmotor kwijt geraakt, aan onbekenden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op en bij het water is altijd leuk, dus ik kan me je droom/doel wel voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat lijkt me een mooie manier om het bootgevoel te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi spaardoel, maar een ligplaats voor €1000,- per jaar is misschien wat krap begroot. Het gaat per meter box die je nodig hebt. Daarbovenop komen de kosten voor verzekering en onderhoud. Ik kan je verzekeren dat het onderhoud een nog grotere kostenpost is (in verhouding) dan een huis. Maar ik vind het het allemaal waard. Als je zoals jij de handen vrij hebt, ben je veel meer dan 15 dagen per jaar op het water. Het is ook heerlijk om op je boot te zijn, boek of ereader mee en een permanent vakantiegevoel hebben. In de meeste havens hoort tegenwoordig WiFi bij de ligplaats. Ook erg prettig. Een zeilboot is heerlijk. Met een motorboot zit je in het lawaai. Succes met dromen, sparen en zoeken. De voorpret is ook leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Herminez, de jachthaven die ik op het oog heb, kost alles 1000 euro. Ik denk aan een sloep, mimder spannend dan een zeilboot, meer vaaruren. Heb in gedachten al veel mooie plekjes in het riet gezien.

    Hebben jullie een boot?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, wij hebben een boot. Zijn we heel blij mee, maar kost dus wel een hoop geld.

    BeantwoordenVerwijderen