maandag, maart 30, 2015

Mijn Sym Fiddle 505 helm scooter

Tevreden ben ik over deze scooter, de Sym Fiddle 505. Dat mag wel eens gezegd worden. Het is mijn vierde scooter en hij gaat al sinds oktober 2011 mee en heeft nu 21.604 km gereden. Het ziet er naar uit (afkloppen) dat hij nog kilometers meer mee gaat. 

Dat is meer dan de vorige scooters die ik reed. Deze scooter wordt niet zo snel gestolen als de Vespa is fraaier dan de super betrouwbare Yamaha Neos. De Yamaha Neos is een sterke scooter, de sterkste scooter onder de scooters, maar de looks van deze scooter?  Mensen die er op rijden zitten nooit mooi recht op deze scooter.
Als je een sterke en betrouwbare wilt, koop je de Yamaha Neos.
Scooters kopen doe je bij een betrouwbare motorenzaak en liever niet bij de fietsenmaker. Een motorenzaak verkoopt en repareert meer scooters.
Wat je moet weten is dat een Vespa alleen verkocht wordt bij bedrijven die Vespa goed acht. Een ander bedrijf mag niet eens een Vespa verkopen.
Als ik een Vespa zie rijden, draait mijn hoofd mee, en ik kwijl, want wat een leuke scooter is dat.
Minpunt is dat iedereen dat vindt en dat de Vespa de meest gestolen scooter is. Een nadeel van de Vespa is dat er geen mogelijkheid is om eenvoudig een slotje aan de schijfrem te zetten is. Vespa heeft dat nu opgelost, door een kabelslot in het metaal onder de zitting te maken die aan het stuur wordt verbonden. Dit slot is groter dan het schijfremslot, dat ik gebruik.

De voorgaande twee viertakt scooters gingen kapot op electriciteit. Je wilt niet weten hoe vaak ik daar mee heb lopen zeulen naar de reparateur. Omdat ik al redelijk getraumatiseerd was door de reparatieduur van de in totaal drie eerdere scooters, hanteer ik als regel; 'Drie keer is scheepsrecht".
Slaagt de reparateur er niet in om de scooter voor de derde keer niet deugdelijk te repareren. Ik stop er mee.

De scooter is ideaal in stedelijke gebieden. Net zoals met de fiets kun je hem voor de winkel parkeren. Nog beter, deze durf ik 's avonds ook te parkeren voor flats. Dat durf ik niet met mijn fiets. Dat heb ik afgeleerd. Te veel fietsen kwijt geraakt.
In de stad let ik vooral op dat ik hem parkeer waar veel camera toezicht is. 

Wat kost deze scooter me?

Deze heeft inclusief 645 liter benzine aan aanschaf, WA verzekering en onderhoud 3.911,36 euro gekost, dat is nu 19 cent per kilometer. Een verbruik van 1 : 33,41 kilometer.

Mijn tip is, koop een betrouwbare scooter die niet snel gejat wordt. Koop hem vooral bij een motorenzaak. Een zaak waar veel scooters verkocht worden. Koop vooral niet een te voordelige scooter, kwaliteit kost geld. Dit geld haal je er uit, door de betrouwbaarheid.
Parkeer de scooter bij jou thuis zo mogelijk overdekt, het verhoogt de duurzaamheid.

7 opmerkingen:

  1. Een groot nadeel heb je niet genoemd, ze zijn ontzettend vervuilend. Meer dan auto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben dolgelukkig met mijn elektrische scooter! Ook een goede tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een goede tip voor mensen die niet veel kilometers maken per dag en niet opzien tegen het regelmatig verwisselen van accu's en accepteren dat op een dag als vandaag met storm de maximum aantal kilometers minder is

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het toch akelig dat je zo bang moet zijn voor diefstal. Dat is één van de redenen die me weerhoudt van een electrische fiets moet ik zeggen. De angst voor diefstal.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben ook hele goede ervaringen met Sym scooters. 'Vroeger' een Sym Jet 50 gehad waar nooit wat mee was en een paar jaar terug voor manlief een Sym Symphony gekocht. Door ruimtegebrek staat deze scooter altijd buiten en pas 1x een kleinigheidje mee gehad (weet niet eens meer wat). Scooter wordt gebruikt voor woon/werk verkeer. Dit is ook een totaal niet populaire scooter met grotere(brommer) banden. Een extra slot zetten we er ook bijna nooit op. Omdat mijn man boven de 1.90 is moet de scooter ook groot genoeg zijn, op de Symphony zit hij comfortabel.

    Gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Vlijtig Liesje, helemaal juist. Met deze storm zou een elektrische fiets ideaal zijn.
    @Immy, De grote banden van de Symphony zorgt dat je makkelijker bochten kunt nemen. Super. slechts 1799 euro. Ik hoop dat deze lang mee gaat. De Sym Fiddle II ging met 15.000 km kapot op elektriciteit.
    Hoe lang hebben jullie hem al? Grote banden is echt een must.

    BeantwoordenVerwijderen