zaterdag, maart 21, 2015

Mijn weekbudget is 45 euro

Om  mijn doel, het kopen van een boot,  te bereiken, heb ik mijn weekbudget gezet op 45 euro. Dit budget is voor boodschappen, kapper en  fun bedoeld. Het geld doe ik op vrijdag in mijn portemonnee.

Het begin van een krap budget is eenvoudig. Veel dingen nog in huis en geen verplichte socializen.
Het hebben van een grote voorraad is handig, maar na verloop van tijd moet dit ook opgevuld worden.
Het einde van mijn moestuin groentevoorraad in de vriezer zal over drie weken absoluut ten einde zijn, zo niet eerder.
Ik hoop dat ik dan al mijn eerste pluksla uit huis zal kunnen eten. Verder zal het voorlopig aangevuld worden met gedroogde bonen, zoals kikkererwten, witte bonen en linzen.
Het einde van mijn voorraad havervlokken met noten en vruchten loopt ook op het einde.
Eind februari waren de appels in de extra aanbieding bij de Lidl à 0,45 cent/kilo en ik heb toen vijf x 7 appels ingeslagen.

Dit weekend  kocht ik een zwarte bes bij Karwei, à 2,99, die maandagmorgen de grond in gaat. Een zwarte bes is een superfood en bovendien allergemakkelijkst te kweken. Weinig ziektes en in 2016 hoop ik een eerste oogst er van te hebben. Deze zwarte bes komt op de plek te staan van een van ouderdom overleden framboos. Een framboos is beslist niet eenvoudig te telen

Ik ben nu op dit moment een supervrek, en ik had trek in kaaszoutjes. Ik kocht ze niet, maar maakte ze zelf met een recept van smulweb. Het recept was geen succes. Het deeg was teveel en het lukte me niet om ze net zo lekker dun en krokant te krijgen, als in de winkel.
Eigenlijk waren het net zandkoekjes maar dan met veel kaas. 180 gram kaas op 250 gram bloem plus eieren. Ik kopieer het recept niet, want ik vond het geen succes en is het wel toegestaan kopiëren van recepten van andere websites?

Momenteel heb ik nog 18 euro over en daarvan betaal ik nog de melk, boter en eieren die ik dinsdagavond bij de boer ga halen, en ik ben maandagavond aan de beurt om mijn vriendengroepje aqua robics groepje te voorzien van koffie en thee à 6,30.
IJzersterk voelde ik me vrijdag, nadat het me lukte, al wandelend over de stadse markt, waar per paar meter andere lekkernijen uitgestald zijn en de visjes. Een kop thee in de bieb van 0,50 cent kon er nog van af. 

Ik sluit niet uit, dat ik in de toekomst over mijn budget heen ga, maar de laatste twee weken lukte het me.
Een ex-collega maakte zich vrijdag zorgen, want ik deed niet zoveel dingen, zag ze op FB. Ja, ik ben rustiger nu, dan vorig jaar. Maar ik geniet er wel van, zoals vandaag lekker gelezen. Nog steeds heb ik op vrijdag het zaterdag gevoel. Ik vergis me regelmatig en denk op vrijdag dat het zaterdag is.



10 opmerkingen:

  1. ik vind het knap van € 45,00 leven en vooral knap omdat je er een doel tegenover hebt gesteld. Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien is het handig om een onderscheid te maken tussen boodschappenbudget, kapper en fun.

    Dus uhm... 30 euro huishoudbudget, 10 fun en vervoer en 5 euro kapper?

    Op zich zou het met 1 persoon moeten lukken, maar dan moet je inderdaad wel erg opletten.

    Hoeveel gaf je eerst per week uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meestal maak ik kaaszoutjes van bladerdeeg, wat dunner uitrollen, reepjes of kleine vierkantjes ervan snijden, wat geraspte kaas erover en in de oven 15-25 minuten. Wel regelmatig kijken het luistert nogal nauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ernie, zonder doel zou ik dit niet doen. De inspiratie kreeg ik van iemand met weinig inkomen en wel een boot! Maar zo zuinig als hij leeft, zo kan ik niet leven hij bespaart op belkosten en geen internet. Moet er niet aan denken,.


    @Ri, een uitdaging, ja, want geen moeten.

    @Bespaarzuinig, eerst was het saldo 100 euro per week. Met uitschieters voor socializing.

    @Lot, bladerdeeeg, natuurlijk, ga ik proberen, als ik weer voldoende kaas heb, na volgende week vrijdag of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjonge, wat een leuke uitdaging, Opnieuw Beginnen! Ik weet zeker dat het je gaat lukken, maar hoeveel is je doel? En hou je ons op de hoogte van de stand van je besparingen? Dat zou ik leuk vinden!

    Groetjes,

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Doe ik al een tijd, op dit budget. En dan nog voelt het niet alsof er niets meer kan.


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb drie jaar geleefd van 18 euro per week. Dat was krap.
    Veertig is wat mensen in de schuldhulp per week krijgen, dus daar zit je nog vijf euro boven. Moet kunnen dus.
    Zelf heb ik vier bessenstruiken, de bes is goed (en makkelijk) tot jam te verwerken, jam hoef ik dus nooit te kopen!Spaar wel alvast lege jampotjes, die heb je dan wel nodig.

    Succes met het sparen voor de boot.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. waar ga je in hemelsnaam naar de kapper met dit budget?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga bij een Nederlandse kapper van Turkse origine in een buurt die niet in het centrum van de stad is. Hij knipt geweldig voor het tarief van een huiskapster.

      Verwijderen