zondag, maart 01, 2015

Nu de voorafingevulde Belastingaangifte controleren en verzenden

De site van de Belastingdienst is zoals ik al verwachtte overbelast. In ieder geval, wanneer  je vandaag, terwijl de zon schijnt, toch jouw vooraf ingevulde belastingformulier wilt invullen, moet je klikken op de overbelaste Mijn Belastingdienst.

Gisteravond om middernacht keek ik al op het formulier. Het formulier is nu een webformulier en ziet er iets anders uit, dan voorgaande jaren en ik ben gestopt bij de hypotheek.
Jammer dat het geen te downloaden programma is, omdat je later, wanneer je bijvoorbeeld iets wilt doen met je hypotheek, een nieuw huis kopen, of wat dan ook, het gedownloade belastingprogramma achteraf kon gebruiken om uit te rekenen welk verschil het uitmaakt. Elsevier verkoopt dit aangifte programma voor 34,50.  In februari leende ik de Elsevier belastingalmanak bij de bibliotheek.

Wanneer je geld terug verwacht kun je het beste in maart het webformulier invullen en verzenden. Als je het invult in de maand maart, ontvang je in juli je voorlopige aanslag.

Wanneer je geld moet betalen kun je het beste of uitstel aanvragen of het formulier in april invullen. Vul je het formulier in april in, dan ontvang je mogelijk in juli je voorlopige aanslag, maar het kan ook later zijn.
Vorig jaar was ik te laat met het invullen van het formulier. Omdat ik te laat was vorig jaar, is mijn recht op uitstel vervallen. 

In het filmpje van de Belastingdienst wordt gezegd dat zij elf miljoen belastingaanslagen te verwerken hebben.  Het verraste me dat het er zoveel waren. Niet vreemd dus dat de website plat ligt.
Ik begrijp beter dat ik de definitieve aanslag over 2013 nu nog niet heb ontvangen. Drie weken terug hoorde ik het dat mijn aangifte nu bij het laatste controlepunt ligt/lag. Nog een reden om nog even te wachten, ook al omdat ik dit jaar moet betalen.

Jaarlijks zijn er extra controles door de Belastingdienst, dit jaar zijn het voor particulieren:
  • Aftrek van specifieke zorgkosten: dieetkosten, gezinshulp en medicijnen.
  • Aftrek onderhoudskosten voor een Rijksmonumentenpand.
  • Levensonderhoud van kinderen onder de 21 jaar (al dan niet bij scheiding).
  • Buitenlandse pensioenen uit België en uit Duitsland.
  • Buitenlands vermogen.
  • Meerdere jaren een negatief bedrag bij 'inkomsten uit overig werk' (bij btw-ondernemers is er ook extra aandacht voor de voorbelasting).
  • Voor ondernemers: onzakelijke kosten.
Het maximum  bedrag  per persoon 20.661,00, inclusief geld van de kinderen. Extra controle is er  op grote contante opnamen aan het einde van het jaar en bijstortingen in het begin van het nieuwe jaar.
Contant mag je slechts maximaal  512,00 euro in huis hebben.
Een tip zag ik hier,  Je kunt  geld storten op je creditcard aan het einde van het jaar, in het geval dat het een paar honderd euro hoger is, dan het maximum. 

De dieetkosten werden vorig jaar ook extra gecontroleerd en het is bekend dat vrij vlot een streep getrokken deze aftrekpost. Deze aftrekpost moet echt duidelijk zijn.  Een overzicht van de dieetkosten zie je hier op de site van de Belastingdienst.

Gezondheidskosten die niet door de basisverzekering worden gedekt, zoals tandartskosten of alternatieve artsen mogen afgetrokken worden, maar ook vervoerskosten tot 0,19 per kilometer nar je arts of ziekenhuis, las ik inde Elseviers almanak.
Een totaal overzicht vind je hier op financieelinfonu.nl

Succes bij het invullen en veel particulieren hebben het invullen al aan de belastingadviseur over gelaten.

Laat me weten wat je van dit blogje vindt, zowel positieve als negatieve comments zijn welkom.

Update: lrm00  vertelde het al, de gewone aangifte staat verborgen op de site van de belastingdienst
Je vindt hem hier.

12 opmerkingen:

  1. Ik koos jouw blog als 1e uit om vanmiddag te lezen :) Ik kon uit ongeveer 10 nieuwe berichten kiezen. Prima inhoud en overlaste site van de BD verbaast me niets. Had plannen om er vandaag ook even naar te kijken, weet al wel zeker dat we moeten betalen ipv terugkrijgen. Als het allemaal niet werkt erger ik me daar groen en geel aan, dus wie weet stel ik het uit.. en ga ik beter lekker een rondje fietsen. Prima inhoud van je bericht, ergens anders las ik dat de BD vanaf een bepaalde datum rente gaat heffen over de te betalen bedragen, die rente is hoger dan de spaarrente. Ik lees altijd graag bij je mee en reageer eigenlijk nooit, sorry! Fijne zondag verder en groetjes, Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Marije, bedankt. Ik vraag het ook nooit, omdat ik in de aard een lui mens ben.
    Ik denk vaak dat ik te moeilijk schrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn van al die extra info die jij schrijft over waar extra op gelet wordt dit jaar. Van al die dingen die jij noemt hebben we niet mee te maken.
    Ik vind niet dat jij moeilijk schrijft, juist heel informatief en goed leesbaar.
    Mijn man heeft vanochtend de belastingaangifte gedaan. Toen was het ook erg druk. Manlief moest tussendoor nog iets uitprinten en kreeg een vastloper met de PC. Gelukkig had hij regelmatig de gegevens bevestigd/opgeslagen, anders had hij opnieuw moeten beginnen. Het was daarna wel heel moeilijk om weer op de site te komen maar het is gelukt.
    We krijgen een heel mooi bedrag terug :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Yelena Yeli, dank en fijn dat jullie terug krijgen van het teveel betaalde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Graag gedaan en wij waren blij met de info waar extra naar gekeken wordt dit jaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond je blog juist erg interessant. Ik vind het prettig als er feiten weergeven worden en helemaal als het ingaat op een actueel onderwerp zoals het doen van de belastingaangifte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de aangifte vanmiddag rond half een kunnen versturen. Enkele keren moeten proberen, maar uiteindelijk is het gelukt. Wij krijgen ook erg veel geld terug. Voor het eerst. 1,5 jaar geleden hebben wij de maandelijkse teruggave gestopt en nu is het eindelijk zover dat wij het bedrag één keer per jaar ontvangen. Het gaat lekker naar de extra aflossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik krijg ook geld terug, hartstikke blij natuurlijk :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Allemaal, hartelijk dank.
    Veel geld terug is een fijne mededeling.
    Zojuist heb ik de laatste stukken aan de accountant toegestuurd van de stamrecht BV. Ik laat het de eerste keer graag door een officiële accountant insturen.
    Gaat maar om de handtekening van een externe.
    Volgend jaar zal ik het zelf doen.

    Wat een p-werk is dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het "gewone" aangifteprogramma is er ook nog steeds, het staat wat verborgen op de web site.

    http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifteprogramma_2014

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Izerina, Dat is de aangifte die in 2014 over het jaar 2013 gedaan moest worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het te downloaden programma heet (voor Windows) ib2014_win_setup.exe en is echt voor de aangifte over 2014, te doen in 2015. De WOZ waarde op te geven voor IB 2014 heeft peildatum 1-1-2013.

    BeantwoordenVerwijderen