donderdag, april 02, 2015

Allemaal aan de eetbare bloemen

Tijdens de nationale tuinweek van Groei & Bloei kreeg ik aan het einde van een  rondleiding door een volkstuincomplex een zakje zaden met eetbare bloemen cadeau.
Dit jaar heb ik de bloemen in een bak in de vensterbank voorgezaaid. Maar goed dat ik geen planten in de vensterbank heb, er staan alleen maar kwekelingen en een bak pluksla, die groeit als een tierelier.



De zaden die ik kreeg van eenjarige eetbare bloemen zijn:
Stokroos, komkommerkruid, goudsbloem, korenbloem, afrikaantjes, oost-indische kers, hoornviooltje.  


Misschien heb je al eetbare bloemen gegeten of geproefd. Ik nog niet. Ik zal dit jaar best bloemen eten. Best lastig eigenlijk. Van de ene bloem, mag je alleen de jongste bloemen eten, van de andere bloem de knop niet en van de volgende bloem is het steeltje ook nog eetbaar.
Dianes moestuin heeft een overzicht van eetbare bloemen en wat completer overzicht deze website.


Dit jaar ga ik toppen van brandnetels plukken en de rest van de brandnetel zal het composteren versnellen.
Dit jaar zal ik de brandneteltoppen te drogen hangen en ook ga ik de munt uit de achtertuin, niet alleen vers drinken, maar ook te drogen hangen. Op die manier heb ik heel lang thee van eigen teelt.

Update:  Tijdelijk een kennismakingsactie bij Groei en Bloei. Twee tijdschriften voor de prijs van 1. Voor 5 euro krijg je twee tijdschriften. Hierna ontvang je niets meer. Dit is de link

6 opmerkingen:

  1. Ik heb ook munt gedroogd en drink er nu thee van. Best te drinken maar niet met thee van verse munt te vergelijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Janne, dat geloof ik graag. Maar wel een gezonde thee.
    Ik ben geinspireerd geraakt door het boek een tevreden leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh, lekker is dat. Oost Indische kers, zalig door de sla of op brood. Komkommerkruid klinkt ook zo lekker maar deed het bij mij niet.
    Ben wel steeds meer benieuwd naar dat boek, ik kom het overal tegen op internet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Valhalla, hun levensstijl veganistisch en hun beweging gaven hun een goede gezondheid. Beiden werdén ze bijna honderd,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan me er nog niet zo veel bij voorstellen, bij bloemen eten! Het voelt zo onnatuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Vlijtig Liesje, dat gevoel heb ik ook, ik moet iets overwinnen.

    BeantwoordenVerwijderen