zaterdag, april 18, 2015

Boodschappen en fun week 16 2015

Compleet van het padje ging ik afgelopen week.  De missie is mislukt.....€ 70,63

Eerder werd ik in verwarring gebracht door een eenvoudig recept in de krant. Dit recept was eenvoudig, maar het gaat ten allen tijde om de ingrediënten.  Dan heb je vanzelf een eenvoudige, doch voedzame maaltijd Als moestuinier weet ik dat echte voeding heerlijk smaakt.  Moestuinieren verandert je smaak ten opzichte van groenten uit de winkel enorm.
Het is een gegeven dat winterpeen van 0,69 per kilo nog niet voor de helft zo smaakvol is als de biologische winterpeen van ruim een euro bij de Lidl

Vorige week kocht ik een kilo  aardbeien voor 2,50 en inderdaad, de smaak was navenant. Buitenlandse aardbeien met nul smaak. Ik heb nog geprobeerd om het grootste deel van de aardbeien met de staafmixer om te zetten in een smoothie. Maar de lucht van deze aardbeien was voor mijn verwende smaak niet te harden.  Nooit meer.


Van de rode kool die ik vorige week kocht maakte ik onder andere deze salade, rode kool, appel, rozijnen, zilvervliesrijst, een dressing van honing, olijfolie en azijn, wat kruiden die ik lekker vindt. Het smaakte.




Bij de boodschappen van deze week, vertelde ik die marktkoopman dat zijn aardbeien niet bevielen. Hij vond het een grof schandaal. Wat was ik dan wel, dat ik op de markt mijn boodschappen deed. De kromme komkommertjes die ik wel lekker vond, wilde hij me niet eens meer verkopen. Die kleine kromme komkommertjes doen mij denken aan stekkies.



Maar op een markt zijn meer koopmannen en ik sloeg mijn slag, door tomaten te kiezen uit de allerhoogste bak, die het roodst zagen en de man liet mij ruiken. Ze ruiken net zoals de kleine plantjes die ik nu aan het kweken ben om hopelijk deze zomer zelf te oogsten. Ik vertelde hem het verhaal van de aardbeien en hij liet mij een Hollandse kasaardbei proeven. Heerlijk. Ik kocht aan het einde van de markt alle boodschappen bij hem voor een wat lagere prijs, op de munt na.

De culinair journaliste van de Volkskrant schreef in haar verhaal een maand eten voor 2,50 per dag, over de smakeloosheid van goedkoop brood, waarbij ik dacht, waarom koop je dat smakeloze brood dat ook nog eens nul voedingswaarde heeft en waarbij je binnen no-time honger hebt. Bak het zelf!
Mijn voorraad volkorenmeel was al een poosje op, ik had alleen nog maar glutenvrij meel in huis en ik ging naar een andere molen in een naburige stad. Deze molen verkoopt biologische volkoren meel. De variant die wel ruim voldoende nutriënten heeft, waar niet van alles mee gekunsteld is. Spontaan kocht ik tien kilo voor 16 euro. Waarmee, ik een hele tijd vooruit kan.

Tijdens het boodschappen doen kwam ik een kennis tegen en we raakten aan de praat. We gingen op mijn uitnodiging naar een nabijgelegen eetgelegenheid waar ze zalige linzensoep verkopen. Ik betaalde voor ons beiden de soep plus tip is 10 euro.

Wat had ik nog meer? Ik kocht nog twee bakken plantjes bij de Lidl, bij het Aqua aerobics was het al weer mijn beurt voor de koffie en thee ronde.

De boodschappen voor week 16: 
molen 16,00
lidl 2,96
dirk 7,34
boer 3,60
visje 2,25
markt 9,50
Toko 1,90

52,55
  Fun:
1,78 Lidl perkplanten
6,30 zwemmen
10,00 linzensoep 
Spinazie met wat zilvervlies, champignons en zonnebloempitten. 

1 opmerking:

  1. Ja, die begreep ik ook niet, van dat brood. Eet dat dan niet want er zijn zat goedkope alternatieven!
    Maar oh, ik mis spul uit de tuin! Je raakt er inderdaad door verwend want wat is dat supermarktspul vaak smakeloos... Rucola, boontjes, wortels, spinazie.... 100 x lekkerder uit eigen tuin!

    BeantwoordenVerwijderen