vrijdag, april 10, 2015

Duizelig van de nieuwsberichten

Soms word ik horentorendol van alle nieuwsberichten wanneer ze over de huidige economie gaan.

Lees je eerst dat ouderen akkoord moeten gaan met demotie, terwijl eerder werd geopperd dat de extra verlofdagen voor ouderen afgeschaft moeten worden.
Maar demotie is niet voor iedereen weggelegd,  Ex-minister Zalm heeft een doel om die bank naar de beurs te brengen en hopelijk wordt die bank verkocht.
Belangrijk voor hem, want in zijn contract staat, dat wanneer de bank wordt verkocht, hij een enorme bonus krijgt. Wie weet misschien net zoveel als zijn voorganger Rijkman Groenink die met 25 miljoen naar huis ging.

Het gezicht van Zalm lacht de laatste jaren niet meer zo vaak, je kunt vermoeidheid op zijn gezicht zien, 
Ik vraag me af waarom die ABN-AMRO bank verkocht moet worden. Zalm heeft geen lange werktijd meer voor de boeg, dus hup die bank naar de beurs. Als ik zie dat Zalm moe is, denk ik, man ga nu al vast naar huis. Kappen met die plannen. Een lagere baan in de luwte bij De Bank is niet voor hem weg gelegd?

Bij mijn vorige werkgever stonden maar enkele mensen van 65 nog op de loonlijst. De meesten waren, net als ik, met een aardigheidje naar huis gestuurd.

Vandaag lees ik, dat de helft van de huishoudens te veel spaart voor pensioen. Nou en, denk ik dan. Is dat ook niet goed? Prettig toch dat die gepensioneerden hun kinderen konden helpen aan een gift om die hypotheek te verlagen? Zo geweldig is dat spaargeld in box 3 ook niet.

De hoge raad heeft een uitspraak gedaan, waardoor het mogelijk wordt dat de idiote norm van vier procent rendement in strijd is met de Europese rechten voor de mens', wanneer er al sinds jaren geen mogelijkheid is om vier procent rendement te halen,

Mensen met een echt hoog vermogen, hebben als uitwijkmogelijkheid de BV ontdekt. De rendementen op dat geld komt in box 2 en via een truc kan het in box 1 terecht komen. 

Het gaat om zekerheid, zoals Zalm meer geld wil binnen halen voor zijn aanstaande pensioen, willen veel mensen zekerheid in de vorm van geld, in ieder geval de helft van de huishoudens die te veel spaart voor het pensioen.

Verder bevreemdt het me, dat de helft van de mensen weet of ze teveel gekd voor pensioen hebben. De huidige ABP pensioenen staan nu al voor tien jaar vast. Geen inflatiecorrectie meer. Tien jaar is twintg procent minder. De denktank Netspar die dit onderzocht vertelt ook dat het eigen afgeloste huis een vorm van pensioen is.
Pfftt. Ga maar door, ga maar door.  Duizelig ben ik van alle nieuwsberichten over geld. Zeker op een dag als vandaag, waar de zon lekker schijnt, 


2 opmerkingen:

  1. Duizelig is wel het goede woord ja.. ik werd enigszins nerveus van al het nieuws rondom pensioenen, en zelf heb ik helemaal geen verstand van ( m.u.v. het beetje wat ik leer door hier en daar wat te lezen, bedankt daarvoor!). Gelukkig had ik de ruimte om een adviseur ( deze , uit de omgeving) in de arm te nemen en die gaat het nu voor mij uitzoeken. Niet helemaal in de consuminder gedachte misschien maar het geeft een geruststellend gevoel om inzicht te verkrijgen en het in de toekomst op orde te hebben.. Maar herkenbaar dit bericht dus, begrijpelijk dat mensen door de bomen het bos niet meer zien of überhaupt weten waar aan te denken/rekening mee te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Karin, altijd goed om advies te halen bij iemand die er verstand van heeft en om er over te praten. Niks aan laten smeren, je kunt meer zelf dan je denkt.

    BeantwoordenVerwijderen