dinsdag, april 14, 2015

Hoe te besparen als je niet van zuinig houdt

Besparen, als het moet is lastig, maar als je wilt is het prima.
Zeker als je bent opgevoed in een royale omgeving, waar alles ruim voorhanden was.  Voor mij is het simpeler, want opgegroeid in een groot gezin, heb ik toch zuinig leren te leven. Dan nog stak het gezin in maatschappelijk dorpse opvattingen als luxe te boek.

Zo hoorde ik een verhaal van een accountant op bezoek  bij een duur gezin, woonachtig in de goudkust, aan hem vertelden dat zij zuinig waren.
Hij verslikte zich nog net niet in het kopje koffie dat net uit de supersonische één-knops-druk-espresso machine kwam, tezamen geleverd met een bonbon uit de chocolaterie.
Het mag duidelijk zijn, besparen is voor iedereen anders.

Wat zijn de basisregels, voor wanneer je in jouw omgeving wilt, of moet gaan besparen en het jou persoonlijk al tegenstaat, laat staan je omgeving? Een maatschappelijk acceptabel besparen?

Noem het besparen voor milieu en de winst.  Hoe minder je aan energie  uitgeeft, hoe minder spullen er gemaakt worden en vanzelf bespaar je het milieu en blijft er meer in de knip.
Wat ook helpt om je besparingen te verkopen is, wanneer je vertelt dat je ecologische voetafdruk minder groot is geworden. Test hier je ecologische voetafdruk.

De dingen waarmee je bespaart voor het milieu ........ (je portemonnee)
- zet je verwarming lager
-douche kort met een spaardouchekop
-isoleer je huis
-doe de airco en de plastc tasjes in de ban
-koop of ruil je kleding tweedehands
-koop of ruil je meubels en apparaten tweedehands
-vier vakantie op de fiets
-vervang je auto door een scooter en zorg voor een ov-kaart.
-plak een nee/nee sticker op de brievenbus
-scheid al je afval
-print dubbelzijdig op kringlooppapier
-eet geen vlees
-drink minder zuivel
-kook altijd zelf
-een seizoensproducten van de koude grond
-eet kliekjes als een warme lunch
-bak zelf je brood
-koop bij lokale, biologische bedrijfjes
-geef cadeaus die je zelf maakt of verleen een dienst
-word lid van een ruilkring (Lets)
-bezoek een repaircafé

Als je dit allemaal hebt gedaan, dan ben je binnen een paar jaar van je hypotheekschuld af en/of heb je een andere vriendenkring. 
Nog een paar jaar en je hebt geld om je kinderen te laten studeren.
Of je hebt voldoende geld om dat leven te leven wat je altijd al had gewild. Misschien wel om nu al minder te werken en niet pas met pensioen na je 70ste levensjaar.
Vergeet ondertussen niet aan je ontwikkeling te werken, ga meer geld verdienen.




Mijn voetafdruk is 3,8 hectare en ik heb 2,1 wereldbollen nodig.



Inspiratie voor dit blog kwam van Erica Verdegaal

5 opmerkingen:

  1. mijn voetafdruk is nog iets groter maar ik heb met 2 anderen te maken waarvan er 1 dol is op computers etc.

    maar bewust blijven is al heel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'of heb je een andere vriendenkring'. Hehe. Ja, dat kan ook een bijkomstigheid zijn.
    Ook al houd je niet van zuinig en besparen, dan nog kan je natuurlijk een boel overbodige dingen uit je leven schrappen en zodoende geld overhouden. Gewoon je kop niet in het zand steken, scheelt een boel!
    Om te bewijzen dat ik geen robot ben als ik reageer, moest ik twee afbeeldingen van hamburgers selecteren. Raaar! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Kostwinnaa, het is zoals het is.
    @Valhallaa, Twee Noorse robots:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke tips! Ik voel niet overal iets voor, maar dat is ook het leuke van besparen, je kunt kijken wat bij je past. Het één doe je met het grootste gemak en het ander laat je misschien weer zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke test, maar hij schiet tekort op sommige gebieden:
    Ik wil ook het plaatselijke sufferdje niet in de bus, gebruik en koop bewust zuinige apparaten wanneer vervanging nodig is. Tevens gebruiken we bijna geen toiletpapier, alleen voor de grote boodschap, hebben we wasbare luiers voor de kleine etc. etc...

    En toch kom ik op 2,9 ha, minder dan de helft van het NL gemiddelde. Choquerend.

    BeantwoordenVerwijderen