vrijdag, april 17, 2015

Huishoudelijk afval Zwolle

Steeds meer mensen scheiden hun afval, en in Zwolle werd door 394 huishoudens drie maanden lang opgelet hoeveel afval zij nog bij het restafval deden. Ik schreef er over.
Oorspronkelijk deden 100 huishoudens mee, maar gaandeweg sloten steeds meer huishoudens mee.

De winnaar is een gezin, dat slechts 400 gram per week aan restafval produceerden. Het winnende gezin verbruikte in november nog 1,4 kg per week. Ook een lage hoeveelheid.  Ook zonder katoenen broodzakken en bijenwasdoelken kan een normaal gezin prima afval verminderen tot 400 gram per week.

Ze zagen er wel tegenop en chips kopen ze alleen voor verjaardagen, omdat de chipsverpakking alleen maar bij het restafval kan. Ze gunnen Lays, haar favoriete merk het geld niet meer.

Na deze drie maanden gaan ze door met verminderen van afval, maar niet meer zo fanatiek als eerst.

Ook mijn afvalberg is klein. Immers de melk haal ik bij de boer in hergebruik containers. Zoals ik eerder schreef: 'geef je minder geld uit, wordt vanzelf je aandeel in het afval kleiner'

bron: Trouw


2 opmerkingen:

  1. Wij moeten sinds de aanleg van de ondergrondse container weer restafval samen met GFT daarin gooien. Ik baal nu,hoeveel we lijken te hebben. Maar het meeste is koffiezakjes,theebladeren en groenten/fruitschillen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Izerina-waarom geen vuilnisbak zonder bodem in je tuin waar je GFT in composteert?

    BeantwoordenVerwijderen