donderdag, april 16, 2015

Lastig lezen bij het OM

Op 24 december 's avonds werden mijn kentekenplaten gestolen en op 25 december deed ik daarvan aangifte, waarvan akte:







Zover, zo goed. Op zaterdag 27 december kreeg ik een nieuwe kentekenplaat met het kenteken en een 1 er bij, en die werd goed vast gezet.
Pffttt, zuchtte ik, ik kon weer rijden.



Op 23 februari ging ik met Groupon naar de thermen en genoot daar van een dagje uit.  Begin maart echter ontving ik een beschikking van het Centraal Justitieel Incassobureau, want ik was op 23 februari te hard aan het rijden geweest op de A4!

Dat was makkelijk, dacht ik, dat kan ik nooit geweest zijn. Ik vroeg aan de thermen een bewijs dat ik daar die dag geweest was en dat bewijs ontving ik.
Ik vroeg bij het OM om een foto van het delict en die kreeg ik. Verdraaid het was dezelfde kleine zwarte Toyota Aygo, maar het kenteken had geen 1.
Verrassend ook, omdat eerder drie politiemensen hier aan de deur waren geweest en zij betichten me dat ik een elektrische fiets had gejat en in deze kleine Aygo had vervoerd. Ik kon het nauwelijks geloven.

Ik ging in beroep en stuurde mijn gegevens en de aangifte toe: Deze week kreeg ik antwoord van het ministerie. Ik had aangifte gedaan na 23 februari 2015. Ja, dus ik was het echt geweest.
Dit schreven ze:

'De datum van de overtreding ligt voor de datum van het ontvreemden van de kentekenplaten'

Dus nu denk ik dat er meerdere mogelijkheden zijn:
1 Allemaal een bril
2 Laaggeletterdheid
3 We doen net alsof we gek zijn
4 Het OM maakt geen fouten.

Vandaag kreeg ik van het CJIB bericht dat ik eerst moet betalen en dan beroep in moet stellen bij de kantonrechter.
Betaal ik niet en wil ik wel naar de kantonrechter, dan wordt mijn zaak niet eens in behandeling genomen. Dat ga ik dan maar eens doen, maar niet vandaag. Binnenkort. Ik heb nog de tijd tot 25 mei.

13 opmerkingen:

  1. Wat een frustrerende ellende. Sterkte ermee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is er soms een forum oid met dergelijke klachten en adviezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes met de afhandeling, dit soort dingen kost altijd veel energie. Zo zonde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @StapStories, dank
    @Lot, altijd officieel
    @Amandjuh99, dank, idd. teveel moeite

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn erg vervelende dingen allemaal! Sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het voelt alsof de overheid denkt dat je schuldig bent totdat JIJ bewezen hebt dan je onschuldig bent. Raar toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een extra werk vanwege de fout van het o.m.. Geduld gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een vervelende toestand zeg! Kun je ze niet de link naar de blogpost sturen? Daar staat het allemaal keurig en duidelijk in.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @VlijtigLiesje, haha, zo werkt het niet. Ze kregen nog meer bijlagen. Ook RDW stuurde ik gegevens, kreeg geen positief antwoord. De kentekenplaatbedrijf laat weten aan RDW dat de nieuwe kentekenplaat gemaakt is enz.
    Ik denk dat het voor hen voordeliger is om bezwaarschriften af te wijzen.
    Je hebt doorzettingsvermogen nodig. Dat heb ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. herkenbaar!! Wij maakten iets vergelijkbaars mee. Mijn man belt áltijd handsfree. Hij heeft een ingebouwd systeem. Volgens de agenten (2 jonkies) belde hij niet handsfree!?! We hebben tegen de bekeuring bezwaar ingediend. Het is voorgekomen bij de kantonrechter. Die zei dat het bezwaar 'niet op de juiste manier' was ingediend?! En we hebben verdraaid nog aan toe 850,- moeten betalen. Terwijl hij absoluut niet handsfree belde! Hij werd wel meegedeeld wanneer het bij de kantonrechter voor zou komen, maar kreeg daar te horen dat hij al veroordeeld was. Hij kon zeggen en doen wat hij wilde, dat nergens staat hoe dat bezwaar dan wel had moeten worden ingediend. Zo oneerlijk! Ik hoop voor je dat het bij jou goed opgelost wordt. Aaltje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Aaltje, dank je voor de tip. Dat de rechtspraak al achter de rug iss, op het moment dat je voor moet komen.m
    Ik hoop dat me dat bespaard blijft. Zal alles natrekken vooraf.
    Duidelijk dat het OM door de boetes betaald moet worden. Daar schreef ik eerder een blog over.
    De prijzen voor de bekeuringen zijn absurd hoog in NL. In Duitsland zijn de bekeuringen betaalbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb je trouwens wel een kopietje van je brief gemaakt, zodat je even kunt checken of je het zelf ook goed aangegeven hebt? Als zij denken dat de datum van de overtreding voor de diefstal van de nummerplaten ligt, dan snap ik hun conclusie. En het is een klein foutje dat snel gemaakt is, van beide kanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @LLmM, alangifte doe je via de website van het OM. Ik had daar een printscreen van moeten maken.
    Edoch ik hou van de digitale administratie. Een map voor de bekeuring en alles verzamelen. Ik heb spijt dat ik geen foto meestuurde met sneeuw er op en mij. Kenteken.

    BeantwoordenVerwijderen